Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů, tzv. eCall. Musejí ho mít všechna nově homologovaná auta kategorie M1 a N1 v Evropské unii. Jeho využití v praxi je ale zatím mizivé.
Nouzové tlačítko pomohlo za rok zatím jen jednou. Ilustrační snímek

Nouzové tlačítko pomohlo za rok zatím jen jednou. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem linky 112. Spojení se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle.

Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Garantem Integrovaného záchranného systému, pod který spadá linka 112, je Hasičský záchranný sbor ČR. Ten přijímá informace ze systému eCall už od září 2017, protože některé automobilky měly systém ve svých vozech buď automaticky, nebo jako příplatkovou výbavu už před 1. dubnem 2018 (o nouzovém tlačítku jsme psali také zde). Za tu dobu registrovali hasiči překvapivě málo aktivací.

„Od zavedení systému byl eCall aktivován zhruba ve dvaceti případech,“ potvrdila iDNES.CZ Nicole Zaoralová, tisková mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. „Nejčastěji to ale byly případy, kdy funkčnost systému prověřoval autoservis nebo ho lidé aktivovali nevědomky, protože nevěděli, k čemu červené tlačítko slouží.“

Každé zařízení, které pomůže zachránit lidský život, má samozřejmě svou cenu, ale nedají se od něj čekat zázraky. Záchranáři tvrdí, že kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy až o deset procent, což znamená záchranu asi 2 500 životů ročně. Realitou ale zatím je, že systém eCall za dobu svého fungování zatím v ČR splnil svou funkci jen v naprostém minimu případů.

Jeden z mála se stal koncem února letošního roku. „Vozidlo sjelo z komunikace a spadlo na cestu, která v místě nehody pod komunikací podchází,“ říká Nicole Zaoralová. „Řidič nebyl schopen najít telefon a sám si přivolat pomoc. Navíc se jednalo o cizince, pro kterého by bylo těžké popsat, kde se přesně nachází a nehoda se stala v noci. Díky eCall znal operátor, který ho přijal, okamžitě polohu havarovaného vozu a bez prodlení vyrážela na místo také Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba. Hasiči na místě provedli protipožární opatření a likvidaci úniku provozních kapalin. Zraněný řidič byl předán Zdravotnické záchranné službě.“ O případu jsme psali zde.

Přenos dat

Z vozidla se přenáší tato základní data

  • Poloha vozidla (GPS souřadnice)
  • Směr jízdy (důležité pro dálniční síť)
  • Typ motoru (benzín, nafta, lpg, cng, hybrid, elektromobil, vodík)
  • Počet lidí ve vozidle (podle zapnutých bezpečnostních pásů)
  • VIN vozidla

Toto je jediný případ, který eviduje generální ředitelství hasičů, pár dalších případů se mohlo objevit v krajích.

Zdá se to málo, je však třeba si uvědomit, že systémem eCall musejí být povinně vybavena všechna nově homologovaná vozidla, nikoli všechna nově vyrobená. Vozy, které byly homologovány před tímto datem, ho mít nemusí. Přesto ho už řada z nich má.

Například u vozů Škoda je už ve všech vozech s výjimkou Citigo funkce Škoda tísňové volání, která sice zprvu nepřepojovala volání přímo na linku 112, ale k operátorovi služby, který následně v případě potřeby volal záchranné složky. Nově homologované vozy, jako například letošní Scala, už budou podle zákona spojovat řidiče přímo s linkou 112.

Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat. Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla (VIN) a stavu systému eCall. Hlasové spojení následně umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s operátorem tísňové linky 112.

Autoři:
  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Dítě patří v autě do sedačky. Pravidla jsou jasná a striktní

1. června 2024

Za ignorování povinnosti vozit dítě v sedačce dostane řidič až pět tisíc korun pokuty – a hlavně...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

31. května 2024  14:33

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...