Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

V Evropě byl sedan Volkswagen Santana jednoznačný propadák, ale po přesunu výroby do Číny se z něj stal hit. Původně měl vozit jen vyvolené papaláše, nakonec se proslavil hlavně jako taxík.
Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen

Třicetimiontý v Číně vyrobený volkswagen | foto: Volkswagen

Ve Volkswagenu Santana jel v Číně snad každý, protože patří mezi nejrozšířenější taxíky. Je prostorný, pohodlný a bývaly doby, kdy jej bylo možné považovat i za luxusní. Byla to právě santana, která Číňanům vtiskla představu o tom, jak má správné auto vypadat. Protože v éře před tímto volkswagenem znala většina z nich jen jízdní kolo.

Současná auta pro Čínu musí být pořádně blyštivá, v polovině 80. let však čínská santana ve srovnání s evropskou verzí vypadala podstatně skromněji.

V Šanghaji, dvaadvacetimilionovém městě, na jehož předměstí santany v původním provedení do roku 2012 vyráběli, tato ikona mizí. V taxikářských barvách je nahrazují Volswageny Touran, toyoty a třeba Škody Rapid. Číňané mají o luxusu už docela jinou představu, tu symbolizuje třeba právě Touareg, který je třicetimiliontým volkswagenem prodaným na čínském trhu.

Na začátku fenomenálního úspěchu stálo nečekané prozření Komunistické strany Číny. V roce 1978 se usnesla, že do roku 2000 přebuduje svůj převážně zemědělský stát na průmyslovou velmoc.

K tomu ale potřebovala osobní auta. Mělo by jich stačit 30 tisíc ročně, domnívali se představitelé země s počtem obyvatel dosahujícím jedné miliardy. Nenapadlo je tehdy, že by osobní auta mohl vlastnit ještě někdo jiný než funkcionář s rudou knížkou v kapse.

Volkswagen si příležitost otevření nového trhu nechtěl nechat ujít, i když vyjednávání s tamní vládou bylo „extrémně složité“. Vypráví se historka o tom, jak se do Číny Volkswagen dostal: Čínský funkcionář se měl vypravit do Evropy k Mercedesu vyjednat holport na licenční výrobu aut. Na letišti ho naložil taxikář do svého Volkswagenu Passat a vezl ho podle instrukcí. Číňan měl být tak nadšený, že do centrály Mercedesu ani nedojeli a zavelel zamířit rovnou do Wolfsburgu.

První santanu v Číně smontoval Volkswagen už v roce 1983, ale byrokratické podmínky nedovolovaly rozjet výrobu ještě další dva roky. Situace se pro automobilku změnila až ve chvíli, kdy v roce 1985 souhlasila se založením joint venture firmy Shanghai Volkswagen Automotive Company. Byla vůbec prvním zahraničním výrobcem aut, kterému se to podařilo. A autem, které mělo naučit Číňany poznat volant a pedály, byla právě santana.

V Číně má jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky Volkswagen dokonce synonymem pro auto. Na trhu, kde se ročně prodá 24 milionů vozů, být musíte, pokud chcete být světovým hráčem.

V roce 1985 dodal Volkswagen přibližně 2 tisíce vozidel čínským zákazníkům – a to na trhu, na němž bylo celkem 5100 vozidel. Do roku 1992 dosáhl kumulativní počet dodaných vozidel společnosti Volkswagen China již 100 tisíc a v roce 1997 překročil celkový počet zákazníků značky hranici jednoho milionu. Pětimiliontého a desetimiliontého zákazníka přivítal Volkswagen v roce 2006, resp. 2011, zatímco v roce 2015 vyjel na čínské silnice již dvacetimiliontý Volkswagen. Jen o tři roky později oslavil Volkswagen dodání dalších 10 milionů vozidel své značky.

Stephan Wöllenstein, vedoucí značky Volkswagen v Číně, ve svém projevu u příležitosti autosalonu Auto Guangzhou 2018 v Kantonu řekl: „V listopadu jsme dodáním třicetimiliontého Volkswagenu, jímž byl Touareg, zákazníkovi v Číně dosáhli fantastického milníku.“

Zahraniční automobilky, které chtějí vyrábět v Číně, musí uzavírat s místními automobilkami joint-venture partnerství. Volkswagen tak spolupracuje ve společných podnicích FAW-Volkswagen a SAIC VOLKSWAGEN. Pikantní na tom je, že obě tyto automobilky vyrábí víceméně stejné modely ovšem pod odlišnými jmény a přímo si konkurují. Každá má svou síť dealerů a servisů a nespolupracují spolu. FAW je silnější v severní polovině Číny, SAIC v té jižní.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...