Úterý 19. ledna 2021, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. ledna 2021 Doubravka

Nový multivan dělá za řidiče skoro vše, jízda s ním je zážitek

Asistenční systémy mohou často působit otravně, když na vás pořád bliká nějaká kontrolka a u toho se přetahujete s autem o volant. V novém multivanu tomu tak není. Armáda elektronických vychytávek, kterou nově dostal, posouvá dojem z řízení této dodávky na novou úroveň.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Achim Hartmann

Volkswagen označuje nejnovější provedení multivanu (a sesterských modelů Transporter a Caravelle) souhrnně zkratkou T6.1, která se odkazuje na svět výpočetní techniky. Nemá jít o facelift nebo modernizaci, ale jakousi „aktualizaci“.

Vzhledem k tomu, kolik nových elektronických systémů a funkcí auto nově dostalo, se dá s tímto úhlem pohledu souhlasit. Odborným žargonem jde nicméně celkově již o třetí hloubkovou modernizaci užitkového volkswagenu, jehož technický základ poprvé vyjel před patnácti lety. Mezitím se však tu více, tu méně změnilo prakticky všechno kromě základní siluety karoserie, takže jde bez výhrad o auto, které drží krok s dobou.

Fotogalerie

Ruce na volant a víc neřešit

Laik netuší a i odborník se sám diví, co všechno může znamenat tak drobná změna jako nahrazení hydraulického posilovače řízení čistě elektrickým. Právě tato technická záležitost však dosud bránila Volkswagenu nabídnout v multivanu z asistenčních systémů cokoliv víc než sledování mrtvých úhlů a parkovací senzory. Teď naopak luxusní dodávka zvládne všechno skoro sama.

Jak to funguje? Najedete na dálnici, nastavíte v adaptivním tempomatu požadovanou rychlost, zapnete aktivní vedení v pruhu a dál se o nic nestaráte. Zní to banálně a něco podobného dnes umí každé třetí nové osobní auto. V multivanu je to ale pořádný zážitek – způsob, jak se dva metry široká krabice přesně a plynule drží uprostřed jízdního pruhu, je fascinující. 

Navíc kdo jiný by si přál, aby auto obstaralo většinu práce za něj, než řidič dodávky, který veze náklad nebo až osm dalších lidí klidně i stovky kilometrů daleko? Všechno bezpečně sladit určitě nebylo jednoduché, i malá nepřesnost u velkého a těžkého auta může znamenat vybočení nebezpečným směrem. Ostatně asistent pro jízdu v pruzích se důsledně domáhá toho, aby řidič držel volant – stačí pár sekund a hned spustí mírný poplach.

Elektrický posilovač řízení umí zařídit i další věci: díky němu umí multivan automaticky zaparkovat a nabídnout funkci Trailer Assist, která usnadňuje couvání s přívěsem. A když se pokoušíte přejet do pruhu, ve kterém za vámi jede jiné auto, jemně zatáhne za volant, aby vás upozornil na riziko. Jako by se chtěl zeptat: „Vážně tam chceš vjet?“

Nenápadným, ale snad nejužitečnějším pomocníkem je nový, standardně dodávaný asistent pro jízdu v bočním větru. Nejde o revoluční novinku, konkurenční Mercedes třídy V ji nabízí už hezkých pár let, větší VW Crafter také. To však této funkci neubírá nic na jejím kouzlu: poryvy větru zmírní na úplné minimum, protože dokáže přibrzďováním jednotlivých kol působit proti nim. Když nemusíte volantem vyrovnávat „vandrování“ dodávky po silnici, znatelně ubude námahy spojené s řízením.

Jízdní vlastnosti nového multivanu dolaďují ještě dvě novinky známé z osobních volkswagenů – pomocník XDS, který pomáhá stáčení do zatáčky přibrzďováním vnitřního kola, a příplatkový adaptivní podvozek DCC. Ten umožnil, aby se v multivanu poprvé objevil přepínač jízdních režimů.

Parkovací asistent

Při parkování přijde vhod parkovací kamera, funkce automatického zastavení před překážkou a asistent pro vycouvání z parkovacího místa, který upozorňuje na okolo projíždějící auta.

Výbava pro digitální desetiletí

Druhou oblastí, na kterou se „přechod na verzi T6.1“ zaměřil, jsou multimédia. Volkswagen dokonce kvůli tomu přebudoval palubní desku, protože vrcholem nabídky je nyní třetí generace infotainmentu MIB ovládaná přes čistě dotykové rozhraní s 9,2palcovým displejem. Ten může být doplněn o digitální přístrojový štít s nastavitelnými schématy zobrazení.

Palubní deska se zajímavě obtáčí kolem řidiče. Nově je i v multivanu opatřena dvojicí otevřených přihrádek před spolujezdcem, kam lze odložit nejpotřebnější předměty.

Už ten nejlevnější užitkový transporter bude standardně vybaven rádiem s USB, Bluetooth handsfree a dalšími funkcemi. Všechny vyšší verze infotainmentu mají navíc zabudovaný modul se SIM kartou, který je stále online. Díky tomu lze kontrolovat stav a polohu auta na dálku přes mobil, poslouchat internetová rádia a samozřejmě mít v navigaci nejaktuálnější údaje.

Volkswagen se u Multivanu T6.1 zaměřil na multimedia.

Dvě nejvyšší z celkem čtyř nabízených variant multimédií standardně obsahují rozhraní pro spojení s chytrým mobilním telefonem (pro Apple CarPlay i bezdrátově). K dispozici je i digitální rádio DAB, na budoucnost se ale VW připravuje taktéž použitím nových, užších konektorů USB-C. Kupodivu nejde tak docela o iniciativu automobilky, představitelé divize užitkových vozů nám prozradili, že hlavní příčinou je tlak ze strany dodavatelů.

Čtyři různá TDI, později přibude elektromobil

Nabídka motorů se po loňském vyřazení benzinového dvoulitru omezuje na naftové motory TDI. Ty prošly v užitkovém transporteru úpravami nezbytnými pro splnění nových emisních norem, multivan je nabízí už od loňského roku.

Součástí modifikací je plošné nasazení SCR katalyzátoru a také novinka v podobě možnosti ručně aktivovat regeneraci filtru pevných částic. Ta míří na uživatele, kteří jezdí výhradně v městském provozu a dlouhodobě nepřekračují rychlost 40 km/h, která je jednou z podmínek pro automatické spuštění regenerace. Nově nebudou muset jezdit do servisu, ale regeneraci budou moci aktivovat ve vhodnou chvíli sami.

Tři nejslabší verze (62, 75 a 84 kW) Volkswagen nahrazuje dvěma o výkonu 66 a 81 kW, které mají vždy pětistupňovou manuální převodovku. Motor 2.0 TDI o výkonu 110 kW lze libovolně kombinovat se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních nebo všech kol. Vrcholný 2.0 BiTDI s výkonem 146 kW má dvouspojkovou převodovku standardně, nabízí výběr mezi pohonem předních a všech kol.

Jeden základ, čtyři různé modely

Zatímco jiné značky rozlišují nanejvýš ryze užitkové a osobní verze, Volkswagen v průběhu uplynulých desetiletí vytvořil košatější strukturu, které se drží dodnes. Základem je pracovní řada Transporter, která existuje v různých karosářských variantách – u nás je nicméně nejčastěji k vidění skříňová dodávka nebo prosklené kombi.

Pro přepravu osob je určen model Caravelle, který má až devět míst k sezení. Nad ním je ještě typicky sedmimístný Multivan, to je ten typ s otočnými sedadly, sklopným stolečkem a bohatou výbavou. Samostatnou kapitolou je pak „pojízdná garsonka“ California, která zahrnuje prvky obytného vozu.

VW Multivan T6.1

Do sedmi litrů nafty

První část testovacího okruhu vedla po příměstských dálnicích v okolí Amsterdamu. Pro tuto fázi jsme zvolili vrcholnou kombinaci, tedy multivan s nejsilnějším motorem a pohonem všech kol. Ten překvapil především nízkou spotřebou – s průměrnou rychlostí 80 km/h ukázal na palubním počítači 6,7 l/100 km. O moc úsporněji už to nepůjde, plynulý provoz, rovinatý terén a zatížení jen dvěma osobami jsou ty nejpříznivější podmínky. Je však obdivuhodné, jak úsporná dokáže dvoutunová dodávka být.

Druhá část zkušební trasy představovala mix dálnic, okresek a městského provozu. Pro tuto cestu jsme zvolili levnější model Caravelle se 110kW motorem, manuálním řazením a pohonem předních kol. Na celkových 226 kilometrů jsme při běžném jízdním stylu dosáhli opět velmi příznivé spotřeby 7,6 l/100 km, přičemž průměrná rychlost byla 81 km/h. Dalším překvapením je, že přinejmenším subjektivně je toto levnější provedení skoro stejně svižné jako vrcholný model.

Bližší technické podrobnosti zatím nejsou známy, protože většina variant zatím prochází procesem homologace. Neznáme proto oficiální údaje o jízdních výkonech ani spotřebě. Volkswagen nicméně již zahájil předprodej a dodávky prvních skříňových a prosklených vozů jsou naplánovány na listopad. Později se přidá i transporter v provedení šasi a valník. Na příští rok pak Volkswagen chystá čistě elektrickou verzi, kterou vyvíjí společně s úpravcem Abt; hybridní nebo CNG provedení naopak není v plánu.

T6.1 bude vždy slušně vybaven

Ceny zatím Volkswagen nezveřejnil, už ale známe složení základních výbav. Ani nejlevnější Transporter nebude žádná chudinka, dostane například klimatizaci, rádio, asistent rozjezdu do kopce, asistent pro jízdu v bočním větru a kompletní elektrickou výbavu (přední okna, zrcátka, centrální zamykání).

Multivan v nejlevnějším provedení Trendline dostane také dvouzónovou klimatizaci, rádio s dotykovým displejem, kožený multifunkční volant, přední sedadla s polohovatelnými loketními opěrkami, systém sledování únavy řidiče a další.

Autoři:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Elektromobil vybírejte na míru, zapomeňte na univerzálnost

Premium Vozidlo na bateriový pohon již na trh uvedla skoro každá automobilka a je tedy z čeho vybírat. Zároveň však modelů není...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Premium Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se spalovacími motory. Trvá...

Poslední tango. Loučí se generace auta, které naučí víc než všechny autoškoly

Premium Jmenuje se Final Edition, a to mluví za vše. Tohle je posledních pár kusů Subaru BRZ na českém a vlastně i evropském...

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou
Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou

S kolegyněmi v redakci jsme měly možnost vyzkoušet polévky Prestó, které jsou opravdu rychlé na přípravu a usnadní vám přemýšlení nad tím, co...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...