Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

Projeli jsme nové kupé Škody pro Čínu. Kodiaq GT by Evropě slušel

Exkluzivně
Kodiaq je neuvěřitelně úspěšná škodovka. Za rok a půl od uvedení se jich na celém světě prodalo čtvrt milionu, z toho od ledna do srpna 2018 sto tisíc. Tak se neprodával ani model Yeti za polovic. K oceňované praktičnosti chce teď česká značka přidat víc emocí. Zatím jen pro Čínu.

Křížence kupé a SUV zpopularizovaly prémiové značky, agresivněji a líbivěji tvarované modely na zvýšeném podvozku se však začínají šířit i v nižších patrech. Škodovka jde na to ve velkém stylu a veleúspěšný Kodiaq si takový přístup zaslouží.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Na čínském trhu má Škoda pevnou pozici a největší trh světa plný motoristů ochotných bez okolků utrácet za módní auta je pro takové moderní křížence ideální. Česká automobilka za pár let přestavěla nabídku a SUV v ní hrají stále významnější roli. Původní Kodiaq je klasický outdoorový model, který může být až sedmimístný, na diváky ovšem může působit občas trochu unyle. Nové provedení GT má šťávu.

Dvě písmena zkracující označení Gran Turismo kdysi patřila klasickým velkým komfortním kupé určeným pro suverénní vysokorychlostní přejezdy napříč Evropou v maximálním pohodlí. Dnes se kupé kříží často právě s SUV. GT v podání Škody je tedy přesně takové - rychlé, pohodlné a módně si stojí na velkých kolech.

Jako možná první lidé na světě mimo Škodováky jsme se s Kodiaqem GT svezli. Vyrábí ho jen v Šanghaji a už přes rok vymýšlejí, jak ho dostat do Evropy. Zájem by o něj určitě byl, jenže ho není kde vyrábět, výrobní kapacity značky jsou totálně zahlcené.

Fotogalerie

Po B sloupek (to je ten co má řidič vedle ucha), je Kodiak shodný s dlouhým praktičtějším provedením. Záď je ovšem jiná a vypadá velmi dobře. Pozvolna klesající linka střechy v kupé stylu je zakončena velkým spojlerem. Jiná jsou také zadní světla: jsou užší, plastičtější a o moc hezčí. Rozdílný je i horní rám zadních dveří. Ovšem plechový díl spodku je také převzatý z dlouhé verze. Ta má spodní plastové panely na dveřích z černého plastu, u GT jsou lakované v barvě karoserie a černá lišta naspod je tenčí. To auto opticky tlačí k zemi, i když je výška střechy a podvozku stejná; z délky ubrala přestavba na svalnaté kupé 63 milimetrů.

Výrazný prolis na víku kufru přidává vozu silácký dojem. Nad ním je pod výrazně skloněným oknem obří nápis Škoda: to teď bude poznávací znak nových škodovek, do evropské nabídky ho přiveze příští rok nástupce Rapidu.

Upravený je také design přídě a vypadá lépe než klasické provedení. Pod maskou chladiče má GT nově černý plastový pruh s texturou plástve. Přemodelovaný je i nárazník s doširoka protaženou mřížkou, ta je na stranách zakončena funkčními průduchy, které vylepšují aerodynamiku v podbězích kol.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Hlavní barvou na čínském trhu je speciálně namíchaná tlumená červená, v ní ovšem zanikne tvar zadních světel. Bílá mu pasuje lépe a zvýrazní zajímavé detaily; opticky také auto snižuje.

Místa je stále dost

Místa na zadních sedadlech je dost do všech směrů, praktičnost kráse za oběť nepadla. Střecha nad hlavami cestujících vzadu klesá jen pozvolna a i v provedení se střešním oknem je tam vybrání v čalounění střechy, které přidá další centimetry. S metrem v ruce zjistíte stejnou míru jako v dlouhém Kodiaqu, za tím je ovšem malý fígl v tom, že opěradla jsou více skloněná vzad.

Kodiaq GT dostal do obou řad nová sedadla, zadní lavice (tři samostatná sedadla z klasického Kodiaqa dostat nemůže a třetí řadu přirozeně taky ne) je lehce přepracovaná, přední výrazně tvarované anatomy s integrovanou opěrkou hlavy jsou převzaté z Kodiaqu RS; mají vyhřívání i ventilaci. A jak se tam sedí? Vzadu pohodlně, vysoko, s nohama dolů a příjemně podepřenými stehny. Do předních křesel zapadnete a výrazné bočnice podrží tělo v zatáčkách.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Interiér a sedadla nové Škody Kodiaq GT

Čínský Kodiaq RS se totiž naklání a houpe víc než evropský. Podvozek nemůže dostat adaptivní tlumiče, které má evropská verze, konstruktéři mu dali měkčí charakteristiku. Příjemnou a uklidňující plavnost jen občas naruší ráz od velkých devatenáctipalcových kol. Na základních sedmnáctkách (k mání jsou i osmnáctky) bude ještě komfortnější.

Elektromotory zavírané víko kufru odhalí poměrně vysokou nákladovou hranu a za ní 463litrový kufr. Pravda, je to o dost méně než má klasický Kodiaq, ale na běžné potřeby to stačí i tak s přehledem.

Pro Čínu jen benzin

Mechanika je stejná jako u Kodiaqa, kterého známe: čtyřválec vpředu napříč a pohon předních nebo všech kol. Kodiaq patří do rodiny aut postavených na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen, v případě Škody ji využívá většina aktuální modelové řady. Za zmínku stojí, že na čínských cestách se bude Kodiaq GT potkávat s Volkswagenem Terramont, který na opačné straně Pacifiku kupují Američané pod jménem Atlas; a to je úplně největší auto stojící na platformě MQB.

Kodiaq GT

  • Oficiální premiéru v Číně měl Kodiaq GT na autosalonu Guangzhou Motor Show v půlce listopadu 2018.
  • Evropští inženýři a evropská auta mají v Číně obrovský zvuk. Kodiaq tak Škoda prezentuje jako auto vyvinuté v Evropě. A je to pravda, technický vývoj a design vznikal v Mladé Boleslavi. Finální vzhled se ovšem ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4634 x 1883 x 1649 x 2791
  • kufr: 463 - 1607 litrů

Pod kapotu dostávají čínské kodiaqy vyráběné v šanghajské fabrice SAIC výhradně benzinové motory. Jádrem nabídky jsou dvoulitry TSI ve dvou výkonových verzích. Ještě při předpremiéře před pár týdny na ekonomickém fóru za účasti českého prezidenta to měla být jediná varianta. Nakonec se ovšem rozhodlo, že do ceníku přibude ještě základní provedení se čtrnáctistovkou.

My vyzkoušeli vrcholovou variantu s 220 koňmi (162 kW) a 350 newtonmetry přenášenými mezinápravovou spojkou (Haldex 5) na všechna kola. Sedmistupňový dvouspojkový automat DSG mají v Číně všechna GT povinně. Motor upravený pro splnění nové čínské ekonormy C6 (někde mezi evropskými Euro 5 a Euro 6) je vlastně stejný, jak jej znají řidiči předfaceliftových Octavií RS. Paradoxně je taky GT nejsilnější benzinový kodiaq, který je dnes vůbec k mání, v Evropě můžete pořídit tento model nejvýš se 150 koňovou patnáctistovkou. A provedení RS má pod kapotou turbodiesel (více o Kodiaqu RS, který je nejdražší škodovkou v historii, čtěte zde).

Škoda Kodiaq GT

Se sedmnácti metráky pohotovostní hmotnosti si přeplňovaný dvoulitr poradí lehce, upíjí při tom kolem osmi a půl až devíti litrů benzinu a má čiperné reakce na plyn. Slabší provedení stejného motoru má 137 kW (186 k) a 320 newtonmetry pohání kola přední nápravy, stejně jako čtrnáctistovka s výkonem 110 kW (160 koní) a 250 newtonmetry.

Skladba výbavy není tak variabilní jako jsme u evropských aut zvyklí. A nic na tom nemění, že se škodovky pro Čínu vyrábí přímo na místě. Kodiaq GT tak má u všech dvoulitrů bohatou výbavu včetně digitálního displeje v kapličce přístrojů nebo střešní okno. S analogovými ukazateli a celoplechovou střechou naopak budou muset vystačit majitelé provedení s jedna-čtyřkou, automobilka sama ovšem předpokládá, že ta bude tvořit jen zlomek prodejů.

GT má být v Číně vlajkovou lodí Škody, ceny jsou ovšem nastavené stejně jako u dlouhého kodiaqa. Na místním trhu hrají prim SUV, česká značka tam má v nabídce už tři plus právě nové SUV-kupé. Škoda se na čínský trh vrátila v roce 2007, už v roce 2010 se pro ní stal největším a tedy nejdůležitějším odbytištěm. V roce 2017 dodala značka zákazníkům v Číně 325 tisíc vozů – v celosvětovém měřítku tedy každý čtvrtý vůz české automobilky. Kodiaq GT by ovšem evropské nabídce značky moc slušel taky.

Škoda Kodiaq GT

Finální vzhled se ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.

  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

VIDEO: Leoš Mareš vysvětluje elektromobilitu na Škodě Enyaq

Tlak na rozšíření elektromobilů se stále stupňuje. Bateriové SUV Enyaq má u Škody absolutní prioritu úplně ve všem....

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní ligu. Tři čtvrtiny...

Z banky mezi top piloty. Tom Kristensen o závodění v Japonsku, Le Mans i prohrách

Premium Dánský závodník Tom Kristensen je devítinásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, nikdo jiný na tomto okruhu...

Tatra Phoenix slaví deset let. Jezdí ve více než třiceti zemích světa

Advertorial Na podzim roku 2011 začala z výrobní linky společnosti Tatra Trucks sjíždět těžká nákladní vozidla nové řady Tatra...

Vyhrajte medvídka, který svými pohádkami uspí vás i vaše děti
Vyhrajte medvídka, který svými pohádkami uspí vás i vaše děti

Nebylo by hezké mít doma někoho, kdo by vám i vašim dětem vyprávěl pohádky? A co takhle Pohádkový medvídek, který zná ty nejlepší příběhy? Zapojte...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...