Projeli jsme nové kupé Škody pro Čínu. Kodiaq GT by Evropě slušel

Exkluzivně
Kodiaq je neuvěřitelně úspěšná škodovka. Za rok a půl od uvedení se jich na celém světě prodalo čtvrt milionu, z toho od ledna do srpna 2018 sto tisíc. Tak se neprodával ani model Yeti za polovic. K oceňované praktičnosti chce teď česká značka přidat víc emocí. Zatím jen pro Čínu.

Křížence kupé a SUV zpopularizovaly prémiové značky, agresivněji a líbivěji tvarované modely na zvýšeném podvozku se však začínají šířit i v nižších patrech. Škodovka jde na to ve velkém stylu a veleúspěšný Kodiaq si takový přístup zaslouží.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Na čínském trhu má Škoda pevnou pozici a největší trh světa plný motoristů ochotných bez okolků utrácet za módní auta je pro takové moderní křížence ideální. Česká automobilka za pár let přestavěla nabídku a SUV v ní hrají stále významnější roli. Původní Kodiaq je klasický outdoorový model, který může být až sedmimístný, na diváky ovšem může působit občas trochu unyle. Nové provedení GT má šťávu.

Dvě písmena zkracující označení Gran Turismo kdysi patřila klasickým velkým komfortním kupé určeným pro suverénní vysokorychlostní přejezdy napříč Evropou v maximálním pohodlí. Dnes se kupé kříží často právě s SUV. GT v podání Škody je tedy přesně takové - rychlé, pohodlné a módně si stojí na velkých kolech.

Jako možná první lidé na světě mimo Škodováky jsme se s Kodiaqem GT svezli. Vyrábí ho jen v Šanghaji a už přes rok vymýšlejí, jak ho dostat do Evropy. Zájem by o něj určitě byl, jenže ho není kde vyrábět, výrobní kapacity značky jsou totálně zahlcené.

Po B sloupek (to je ten co má řidič vedle ucha), je Kodiak shodný s dlouhým praktičtějším provedením. Záď je ovšem jiná a vypadá velmi dobře. Pozvolna klesající linka střechy v kupé stylu je zakončena velkým spojlerem. Jiná jsou také zadní světla: jsou užší, plastičtější a o moc hezčí. Rozdílný je i horní rám zadních dveří. Ovšem plechový díl spodku je také převzatý z dlouhé verze. Ta má spodní plastové panely na dveřích z černého plastu, u GT jsou lakované v barvě karoserie a černá lišta naspod je tenčí. To auto opticky tlačí k zemi, i když je výška střechy a podvozku stejná; z délky ubrala přestavba na svalnaté kupé 63 milimetrů.

Výrazný prolis na víku kufru přidává vozu silácký dojem. Nad ním je pod výrazně skloněným oknem obří nápis Škoda: to teď bude poznávací znak nových škodovek, do evropské nabídky ho přiveze příští rok nástupce Rapidu.

Upravený je také design přídě a vypadá lépe než klasické provedení. Pod maskou chladiče má GT nově černý plastový pruh s texturou plástve. Přemodelovaný je i nárazník s doširoka protaženou mřížkou, ta je na stranách zakončena funkčními průduchy, které vylepšují aerodynamiku v podbězích kol.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Hlavní barvou na čínském trhu je speciálně namíchaná tlumená červená, v ní ovšem zanikne tvar zadních světel. Bílá mu pasuje lépe a zvýrazní zajímavé detaily; opticky také auto snižuje.

Místa je stále dost

Místa na zadních sedadlech je dost do všech směrů, praktičnost kráse za oběť nepadla. Střecha nad hlavami cestujících vzadu klesá jen pozvolna a i v provedení se střešním oknem je tam vybrání v čalounění střechy, které přidá další centimetry. S metrem v ruce zjistíte stejnou míru jako v dlouhém Kodiaqu, za tím je ovšem malý fígl v tom, že opěradla jsou více skloněná vzad.

Kodiaq GT dostal do obou řad nová sedadla, zadní lavice (tři samostatná sedadla z klasického Kodiaqa dostat nemůže a třetí řadu přirozeně taky ne) je lehce přepracovaná, přední výrazně tvarované anatomy s integrovanou opěrkou hlavy jsou převzaté z Kodiaqu RS; mají vyhřívání i ventilaci. A jak se tam sedí? Vzadu pohodlně, vysoko, s nohama dolů a příjemně podepřenými stehny. Do předních křesel zapadnete a výrazné bočnice podrží tělo v zatáčkách.

Škoda Kodiaq GT
Škoda Kodiaq GT

Interiér a sedadla nové Škody Kodiaq GT

Čínský Kodiaq RS se totiž naklání a houpe víc než evropský. Podvozek nemůže dostat adaptivní tlumiče, které má evropská verze, konstruktéři mu dali měkčí charakteristiku. Příjemnou a uklidňující plavnost jen občas naruší ráz od velkých devatenáctipalcových kol. Na základních sedmnáctkách (k mání jsou i osmnáctky) bude ještě komfortnější.

Elektromotory zavírané víko kufru odhalí poměrně vysokou nákladovou hranu a za ní 463litrový kufr. Pravda, je to o dost méně než má klasický Kodiaq, ale na běžné potřeby to stačí i tak s přehledem.

Pro Čínu jen benzin

Mechanika je stejná jako u Kodiaqa, kterého známe: čtyřválec vpředu napříč a pohon předních nebo všech kol. Kodiaq patří do rodiny aut postavených na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen, v případě Škody ji využívá většina aktuální modelové řady. Za zmínku stojí, že na čínských cestách se bude Kodiaq GT potkávat s Volkswagenem Terramont, který na opačné straně Pacifiku kupují Američané pod jménem Atlas; a to je úplně největší auto stojící na platformě MQB.

Kodiaq GT

  • Oficiální premiéru v Číně měl Kodiaq GT na autosalonu Guangzhou Motor Show v půlce listopadu 2018.
  • Evropští inženýři a evropská auta mají v Číně obrovský zvuk. Kodiaq tak Škoda prezentuje jako auto vyvinuté v Evropě. A je to pravda, technický vývoj a design vznikal v Mladé Boleslavi. Finální vzhled se ovšem ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4634 x 1883 x 1649 x 2791
  • kufr: 463 - 1607 litrů

Pod kapotu dostávají čínské kodiaqy vyráběné v šanghajské fabrice SAIC výhradně benzinové motory. Jádrem nabídky jsou dvoulitry TSI ve dvou výkonových verzích. Ještě při předpremiéře před pár týdny na ekonomickém fóru za účasti českého prezidenta to měla být jediná varianta. Nakonec se ovšem rozhodlo, že do ceníku přibude ještě základní provedení se čtrnáctistovkou.

My vyzkoušeli vrcholovou variantu s 220 koňmi (162 kW) a 350 newtonmetry přenášenými mezinápravovou spojkou (Haldex 5) na všechna kola. Sedmistupňový dvouspojkový automat DSG mají v Číně všechna GT povinně. Motor upravený pro splnění nové čínské ekonormy C6 (někde mezi evropskými Euro 5 a Euro 6) je vlastně stejný, jak jej znají řidiči předfaceliftových Octavií RS. Paradoxně je taky GT nejsilnější benzinový kodiaq, který je dnes vůbec k mání, v Evropě můžete pořídit tento model nejvýš se 150 koňovou patnáctistovkou. A provedení RS má pod kapotou turbodiesel (více o Kodiaqu RS, který je nejdražší škodovkou v historii, čtěte zde).

Škoda Kodiaq GT

Se sedmnácti metráky pohotovostní hmotnosti si přeplňovaný dvoulitr poradí lehce, upíjí při tom kolem osmi a půl až devíti litrů benzinu a má čiperné reakce na plyn. Slabší provedení stejného motoru má 137 kW (186 k) a 320 newtonmetry pohání kola přední nápravy, stejně jako čtrnáctistovka s výkonem 110 kW (160 koní) a 250 newtonmetry.

Skladba výbavy není tak variabilní jako jsme u evropských aut zvyklí. A nic na tom nemění, že se škodovky pro Čínu vyrábí přímo na místě. Kodiaq GT tak má u všech dvoulitrů bohatou výbavu včetně digitálního displeje v kapličce přístrojů nebo střešní okno. S analogovými ukazateli a celoplechovou střechou naopak budou muset vystačit majitelé provedení s jedna-čtyřkou, automobilka sama ovšem předpokládá, že ta bude tvořit jen zlomek prodejů.

GT má být v Číně vlajkovou lodí Škody, ceny jsou ovšem nastavené stejně jako u dlouhého kodiaqa. Na místním trhu hrají prim SUV, česká značka tam má v nabídce už tři plus právě nové SUV-kupé. Škoda se na čínský trh vrátila v roce 2007, už v roce 2010 se pro ní stal největším a tedy nejdůležitějším odbytištěm. V roce 2017 dodala značka zákazníkům v Číně 325 tisíc vozů – v celosvětovém měřítku tedy každý čtvrtý vůz české automobilky. Kodiaq GT by ovšem evropské nabídce značky moc slušel taky.

Finální vzhled se ladil ve spolupráci s čínským designstudiem značky. Kodiaq GT tam měl na starosti Zhixiong Chen.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.