Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zlín je evropskou špičkou, říká specialista na signalizaci křižovatek

  9:41
Společnost Cross Zlín vyváží dopravní technologie do celého světa. Její zakladatel a ředitel Tomáš Juřík pro MF DNES vysvětluje, co inteligentní systémy dovedou, a mluví i o tom, jak se staví ke kritice zlínských semaforů.

„Pokud máte naprosto přeplněnou křižovatku, nepomůže, ani kdybyste tam dali semafory s pěti světly,“ říká šéf firmy Cross Zlín Tomáš Juřík. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Když se po vysoké škole začal Tomáš Juřík zabývat světelnými křižovatkami, termín „inteligentní dopravní systém“ byl u nás naprosto neznámý pojem. Dnes se jeho firma Cross Zlín v řadě měst po celém světě stará o to, aby nekolabovala doprava a řidiči tudy co nejpohodlněji projeli.

Společnost má 155 zaměstnanců, obrat okolo 500 milionů korun a chytrá dopravní řešení dodává do 55 zemí. Dopravní technologie firmy Cross využívá i jeho „domácí“ Zlín. A i když Juřík vnímá, že někteří lidé dopravu ve městě často kritizují, těžkou hlavu si z toho nedělá.

„Jsem hrdý na to, co jsme tu dokázali. Stojím si za tím, že z hlediska kvality signalizace křižovatek patří Zlín mezi evropskou špičku,“ říká Juřík. „Mrzí mě ale, že co se týče investičních dopravních akcí, město osm let spí,“ dodává.

Co si vlastně představit pod pojmem inteligentní doprava?
Podle mě je to až zbytečně nadužívaný termín. Ve skutečnosti jde o propojení stávajících technologií do jednoho celku. Obrovské množství nasbíraných dat, dopravních funkcí a možností spojíme dohromady a vymyslíme zajímavé, chytré scénáře pro konkrétní situace.

Jak jsou tyto scénáře důležité?
Velmi. Mě například šokuje, že zejména Praha nemá vytvořené žádné scénáře, co nastane, když se uzavře tunel Blanka. Samozřejmě s tím pak má obrovské problémy. Různé scénáře existují i ve Zlíně. Například pro to, když se hraje hokejové utkání, když dojde k nehodě a podobně.

Jedná se tedy o to, aby semafory správně reagovaly na vzniklou situaci?
Ano, ale nejde jen o intervaly semaforů. Důležitá je také navigace na volné parkovací plochy či upozornění na nehody. To by se mělo objevovat na takzvaných světelně proměnných značkách a v ideálním případě i v navigačních systémech aut.

Ve Zlíně jsou navíc cedule ukazující dojezdové vzdálenosti…
To je ale jen první vlaštovka. Naší snahou je vytvořit zde velký a komplexní systém, kde klíčová bude právě navigace na parkovací místa a upozorňování na nehody. To je něco, co se jistě vyplatí.

Pro nastavení dopravy je důležité znát počty a chování motoristů. Kde tato data berete?
Máme po světě statisíce nejrůznějších senzorů – využíváme třeba indukční smyčky, laserové detektory, kamery. Jen ve Zlíně jsou stovky indukčních smyček, které na každé křižovatce ve dne v noci počítají auta.

Doprava je pro město stěžejním tématem, lidé si často stěžují, že projet Zlínem je o nervy.
Samozřejmě jsem slyšel negativní názory na nastavení křižovatek ve Zlíně. Mohu občany ubezpečit, že kvalita signalizace křižovatek je na úrovni evropské špičky.

Tomáš Juřík

Narodil se v roce 1963. Absolvoval Střední průmyslovou školu dopravní a elektrofakultu VUT v Brně. Po studiích začal podnikat v oblasti dopravních technologií. Firmu Cross Zlín zakládal v roce 1994, hlavní zaměření bylo na funkčnost světelných křižovatek (odtud název Cross). Společnost se kromě řízení dopravy zabývá i parkovacími systémy, detekcí dopravních přestupků, vážením nákladních aut za jízdy nebo silniční meteorologií. Cross Zlín dodává do 55 zemí světa, mimo jiné i do Japonska nebo afrických zemí.

Kde je tedy problém? Ve špatné infrastruktuře, kterou ani inteligentní semafory nezachrání?
Pokud máte naprosto přeplněnou křižovatku, nepomůže, ani kdybyste tam dali semafory s pěti světly. Vždy se tam auta budou sukovat.

Zlínská doprava byla i výrazným tématem před komunálními volbami. Někteří politici slibovali zelenou vlnu, která umožní projet ze Zlína do Otrokovic bez červené. Je to vůbec možné?
Politikům bych doporučil, aby mluvili o tom, čemu rozumí. A politická reprezentace radnice by se měla věnovat především tomu, co jí přísluší. Namátkou třeba vybudování Prštenské příčky či obchvatu Zálešné. Druhé nebo třetí volební období upozorňujeme, že až se dostaví dálnice D49 do Fryštáku, ulice Dlouhá zkolabuje. Také by se měl někdo zabývat úzkým hrdlem, které představuje podjezd na Dlouhé. Pánové by měli řešit spíše tyto věci než zelenou vlnu do Otrokovic.

Přesto by bylo dobré vysvětlit, jak zelená vlna funguje.
Řidiči jedou v časovém tunelu. Aby jim to přesně vyšlo, musí se trefit do intervalu křižovatky a jet předpisově okolo 45 až 50 kilometrů v hodině. Nicméně v některých úsecích to zkrátka z prostorového hlediska nevychází. Například v Malenovicích máme skupinu křižovatek koordinovaných na jednu červenou. Jednou tedy na křižovatce postojíte a zbytek projedete na zelenou. Aby řidič chytil všechny zelené, musel by jet nepředpisově.

Podívejme se blíž na řešení dopravy v konkrétních místech. Co říkáte na křižovatku u hypermarketu Albert v Prštném?
Je obrovsky přetížená. Opět se ptám: kde je mimoúrovňová křižovatka, která je už několik let vyprojektovaná? Kvituji, že se staví nové chodníky, ale ať se na mě nikdo nezlobí, to musí být v 21. století samozřejmost. Kdežto Prštenská příčka je něco, co by spoustě lidí jedoucích od Otrokovic na Jižní Svahy ohromně ulevilo.

Dala by se vylepšit průjezdnost Kvítkovickou křižovatkou v Otrokovicích, která je extrémně přetížená?
Jsem rád, že se na ni ptáte. To místo je „populární“ už od dob socialismu. Takto zatížená křižovatka je rarita, navíc když středem vede železnice, po které jezdí osmdesát spojů za den. Udržet ji ve stavu, aby nezkolabovala, je něco, na co jsme ve firmě velice hrdí. Je to diamant na našem náhrdelníku. Proč obchvat Otrokovic, který by situaci částečně vyřešil, už dávno nestojí? To je opět otázka na politiky a nejrůznější občanské aktivisty.

Nemrzí vás potom, když lidé nadávají na špatně nastavené semafory?
Ne. Platí heslo, že každá aktivita musí být po zásluze potrestána. (úsměv) Ale my máme ve Zlíně dobré vztahy. Je pravda, že sice nadáváme na politiky a úředníky, ale na druhou stranu jim musíme přiznat, že mají svázané ruce stohy nesmyslných předpisů. Současný stavební zákon funguje tak, že než se dostanete od projektu k realizaci, zamýšlené řešení křižovatky už je mnohdy beznadějně staré. Doprava je dynamické odvětví. Při sběru dat to vidíme – když někde vznikne obchodní centrum, cyklostezka nebo se jen opravuje ulice, to vše dopravu zásadním způsobem ovlivní. Nehledě na velký nárůst počtu aut.

Například zlínská radnice hlásala, že chce naučit občany, aby auta nechali doma a jezdili jen MHD. Není toto cesta?
Řeknu příklad z Londýna. Postaví tam nové věžáky, v okolí zruší polovinu jízdních pruhů a udělají tam cyklostezky. Jenže občané, když se chtějí někam dostat, mají jen jedinou volbu. Hromadnou dopravu. Je to ale skutečně to, co chceme?

Dopravní systém jste vymýšleli i pro velká města, například pro turecký Izmir, který má 4,5 milionu obyvatel. Jak dlouho trvá dát všechno dohromady, aby to fungovalo?
Celá akce trvala tři roky, přitom fyzická životnost takového systému bude asi dvacet let. Pochopte, že Izmir je jako polovina Česka žijící kolem jedné zátoky. Rozměr toho systému je ohromný, zhruba pět tisíc připojených bodů. Navíc příliš radosti jsme z té akce neměli. Zažili jsme tam bombové útoky, revoluci i pád turecké liry. Potěšující je ale viditelný výsledek. Cesta z letiště do centra dřív trvala 44 minut, s námi je ten čas poloviční.

Před nedávnem jste uspěli v tendru na řízení provozu v dánském Aarhusu. Jak je to pro firmu důležité?
Aarhus je významný tím, že je to velmi pokrokové město, které nám může otevřít cestu na skandinávský trh. Dává totiž velký signál i dalším městům v této lokalitě. Z politicko-ekonomického hlediska je to pro nás obrovský úspěch.

  • Nejčtenější

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

24. května 2024  13:01

Představitelé měst podél dálnice D49 pravděpodobné zastavení prací na důležité cestě nechápou....

Povalí zábrany a jedou. Kvůli neukázněným lidem zmizí kus cyklostezky u Moravy

30. května 2024  14:40

Rozebrat část oblíbené cyklostezky se rozhodli stavbaři u Napajedel na Zlínsku. Trasa cyklistické...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidič se řítil po dálnici rychlostí 226 km/h, bez papírů může být i rok a půl

27. května 2024  15:13

Rychlostní 226 kilometrů v hodině se po dálnici D55 u Tlumačova na Zlínsku řítil řidič audi....

Obrat. Zlín couvl a po odporu obyvatel chce snížit daň z nemovitosti

23. května 2024  17:24

Vedení Zlína chce snížit daň o 16 procent. Lidé zaplatí méně o několik set i pár tisíc korun. Změna...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Otrava cuketou z Česka zaujala v zahraničí. Taky jsme ji asi měli, řekli lékaři

23. května 2024  15:04

Zlínská lékařka uspěla na celosvětovém kurzu internistů v polském Krakově. Za přednášku o mimořádně...

Drnovice nevyšly. Vyškov by se pro první ligu stěhoval na pražský Ďolíček

30. května 2024  19:29

Vyškovští fotbalisté by v případě postupu do první fotbalové ligy hráli domácí zápasy na stadionu...

Povalí zábrany a jedou. Kvůli neukázněným lidem zmizí kus cyklostezky u Moravy

30. května 2024  14:40

Rozebrat část oblíbené cyklostezky se rozhodli stavbaři u Napajedel na Zlínsku. Trasa cyklistické...

Šofér za hodinu vypil deset piv, kličkující dodávku zastavil policista v civilu

30. května 2024

Jen díky náhodě neskončila tragicky pondělní nebezpečná jízda silně opilého řidiče dodávky v...

Policie vypátrala třináctiletou dívku z Kroměříže, je v pořádku

29. května 2024  14:28,  aktualizováno  30.5 7:43

Policisté vypátrali třináctiletou dívku z Kroměříže, kterou pohřešovala od neděle její rodina....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...