Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka, kterou mladoboleslavská značka začala novou éru. Celkem Škoda vyrobila do června 1995 1 077 126 favoritů ve třech karosářských verzích (hatchback, kombi, pick-up).
Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987 | foto: Archiv Veletrhy Brno

„Za novinkou se vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988,“ vypráví Vítězslav Kodym ze Škody Auto. 

Úplně poprvé mohla veřejnost oficiálně vidět Škodu Favorit 10. září 1987 v televizním pořadu Hospodářský zápisník:

„První Favority 136 L se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs - pozn. red.), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3 030 korun,“ doplňuje. Pětidveřový hatchback nižší střední třídy byl osazen zážehovým čtyřválcovým motorem o objemu 1289 ccm a výkonu 40, 43, 46 nebo 50 kW.

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové premiéře

Moderním pojetím - architekturou s motorem u poháněné přední nápravy - byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval novou éru značky. Znalci, kteří vidí do zákulisí, říkají, že právě díky povedenému favoritu koupil koncern Volkswagen mladoboleslavskou značku (více čtěte zde).

Potvrzuje to Bernhard Maier, dnešní předseda představenstva značky: „Právě progresivní koncepce vozu spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda koncern ucházel.“ Favorit byl také jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého východního bloku.

Škoda Favorit
Škoda Favorit

Vývoj a výroba nového vozu podle bývalého ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka výrazně a pozitivně ovlivnila, kromě vlastní automobilky, rozvoj celého českého automobilového průmyslu po roce 1989.

Projekt nového osobního vozu odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Nákladný vývoj, během kterého bylo přihlášeno 42 patentů, byl svěřen týmu pod vedením konstruktéra Petra Hrdličky. Úkolem bylo sestrojit zcela nový vůz s motorem vpředu, jehož výrobní náklady na každý kus nesměly překročit 36 500 korun.

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. Volba padla na italské návrháře, vzhled favorita je dílem slavného (dnes už ovšem neexistujícího) turínského studia Stile Bertone. To kromě hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru, vyrobilo 19 prototypových karoserií různých provedení (jak probíhaly námluvy s Bertonem čtěte zde).

„Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci,“ říká Kodym. „Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120 - pozn. red.) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru,“ vypočítává.

Škoda Favorit

Tým značky úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů.

Katalog

INFOGRAFIKA

Prohlédněte si originální původní katalog Škody Favorit - ZDE

Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. „Odborníci automobilky kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu,“ doplňuje Vítězslav Kodym.

Stejně jako u dnešních aut, také favorit vývojáři v průběhu výroby upravovali a vylepšovali. „První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly,“ připomíná Kodym.

Škoda Favorit
Škoda Favorit
Na základech favorita vznikly i užitkové verze.

Zbyla jich desetina

Za posledních pět let klesl počet vozů Škoda Favorit a Forman na českých silnicích o polovinu na 77 362 registrovaných aut. Favoritů je v registru 58 928, zbytek připadá na formany a užitkové verze praktik nebo pick-up. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.

U vozů, které jsou stále jako provozuschopné evidované v registru vozidel, převládá typ Š 135 s téměř 53 tisíci registracemi. Zbytek připadá na výkonnější Š 136. V provozu je tak jen v Česku téměř desetina z celkem zhruba jednoho milionu vozů, které se vyráběly do roku 1994, respektive 1995 v případě formanu a pick-upu.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...