Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi není lepší příležitost, jak sáhnout testovanému skútru až na dno jeho schopností. Novou Hondu SH 125 jsme proto otestovali právě tady.

První setkání s malou hondou - to totiž znamenají písmena SH (Small Honda) v jejím názvu - probíhá pózováním. Aby se nejmladší z rodu při své premiéře nestyděla, přišli ji podpořit všichni předchozí příbuzní, kterých je od roku 1984 již osm generací.

Tu první, která je tělem i duší skutečně malá, poháněla dvoutaktní padesátka. S postupem času se ale motor propracoval až k hodnotě objemu válce 300 cm³. Malé písmenko i, označující stroje vybavené elektronickým vstřikováním paliva, se za číslicí 125 objevilo u skútru vůbec poprvé v roce 2005. Modelový ročník 2009 se zase chlubil systémem kombinovaných brzd a jeho přední kolo zdobil brzdový třmen z jednoho z nejrychlejších sériově vyráběných biků své doby, Hondy CBR 1100XX Blackbird.

V roce 2012 byla u modelu SH kromě zvětšeného kufru pro plnohodnotnou integrální helmu poprvé použita funkce vypínání motoru Idle Stop, která při zastavení vypíná motor. K jeho bleskovému nahození stačí pouze otočit plynovou rukojetí. Motor reaguje okamžitě. Při každém zastavení se totiž píst přesune do polohy těsně před započetím sání. Automatický dekompresor zpočátku uleví motoru, aby se snáze rozběhl. Po rozeběhnutí motoru se startér změní na alternátor a zásobuje stroj elektrickou energií. Funkcí Idle Stop je vybaven i letošní model. Komu by automatický chcípák nevyhovoval, může jej vypnout mechanickým vypínačem na pravém řídítku.

Nový palubní štít i chytrý klíč

Jakkoli by se zdálo, že v této produktové kategorii již není mnoho prostoru pro vylepšení, přichází nové „esháčko“ s celou řadou milých novinek. Palubní štít je od letoška lemován dvojicí širokých plastových panelů lakovaných v barvě stroje. Z pohledu jezdce to skútru dodává na eleganci. Luxusním dojmem působí i červený metalický lak, který v nabídce doplňuje tradiční stříbrnou a bílou perleť.

Honda SH v číslech

MOTOR

Typ: Čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC
Zdvihový objem: 124,9 cm3
Počet ventilů na válec: 2
Vrtání/zdvih (mm): 52,4 x 57,9
Kompresní poměr: 11,0:1
Maximální výkon: 8,98 kW při 8 500 ot./min.
Max. točivý moment: 11,5 Nm při 7 000 ot./min.
Olejová náplň: 0,9 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 7,5 l
Spotřeba paliva: 2,1 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Startování: elektrické
Kapacita baterie: YTZ8V 7Ah MF
Výkon alternátoru: 232 W / 5 000 ot./min.

HNACÍ ÚSTROJÍ

Typ spojky: Automatická, odstředivá
Typ převodovky: CVT
Stálý převod: Klínový řemen

RÁM

Typ: Rám z ocelových trubek

PODVOZEK

Rozměry (DxŠxV): 2 034 mm x 740 mm x 1 158 mm
Rozvor kol: 1 340 mm
Úhel přední vidlice: 26°
Závlek: 85,2 mm
Výška sedla: 799 mm
Světlá výška: 144 mm
Pohotovostní hmotnost: 136,9 kg
Poloměr otáčení: 2 m
Odpružení vpředu: Teleskopická vidlice, ⌀33
Odpružení vzadu: Kyvné rameno se dvěma tlumiči

KOLA

Velikost ráfku přední: 16M/C x MT2,50
Velikost ráfku uadní: 16M/C x MT2,75
Pneumatika vpředu: 100/80-16 palců
Pneumatika vzadu: 120/80-16 palců

BRZDY

Systém ABS, Typ 2-kanálový

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Přístrojový panel: Inteligentní klíč, 12V zásuvka
Světlomet: LED
Zadní světlo: LED

Zdroj: Honda

Další novinkou je bezklíčkový přístup. Stačí mít kdekoli v kapse chytrý klíček a skútr pozná sám svého pána. Aby také pán poznal na přeplněném parkovišti svůj stroj, může si pomocí klíčku krátce bliknout všemi blinkry. Jak se později ukáže, tahle parádička, která u nás vyvolává spíš úsměv, přijde v ulicích italské Florencie skutečně k duhu. Blinkry, stejně jako zbytek osvětlení jsou již zcela pod taktovkou LED diod. Další příjemnou novinkou je například dvanáctivoltová zásuvka v odkládací přihrádce.

Beze změn naopak zůstal robustní rám z ocelových trubek a podvozek. Zadní tlumiče mají možnost nastavení předpětí pružin až v pěti polohách. Standardem u řady SH jsou již delší čas také šestnáctipalcové ráfky. Letošní model na ně obouvá pneumatiky City Grip od Michelinu. Nerovnosti, hrubou dlažbu, propadlé nebo naopak vystouplé kanály a obrubníky si můžete dovolit velkopansky přehlížet. Esháčko je polyká s naprostou samozřejmostí vycházející z letité praxe.

Široké sedlo umístěné ve výšce 799 mm nad vozovkou poskytuje dostatek pohodlí i pro cestování ve dvou. Zatímco řidič má pro své nohy dostatek prostoru na ploché podlaze bez středového „tunelu“, pro spolujezdce se dají vyklopit rozměrné hliníkové stupačky. Nouzí tedy rozhodně netrpí, a pokud je stroj vybaven kufrem instalovaným na zadním nosiči, může si díky polstrované opěrce užít pro skútr až nepatřičného komfortu.

Motorářům byl svěřen úkol v co možná největší míře eliminovat vnitřní odpory celého agregátu. Kde to šlo, byla kluzná ložiska nahrazena valivými. Vačková hřídel byla například uložena do jehličkových ložisek. Změny doznala také tři hlavní ložiska v převodovce. Přímo do tělesa motoru je zastavěn vodní chladič. Tahle vychytávka zase přispěla významnou měrou k centralizaci hmot a lepší ovladatelnosti. Kromě toho stačí k uchlazení motoru daleko menší a tím pádem i lehčí ventilátor, což mimochodem vede kromě eliminace vibrací i ke snížení spotřeby. SH 125 totiž na svou sedm a půl litrovou nádrž ujede až tři sta kilometrů. Za záminku pro častý návrat k půvabné obsluze čerpací stanice tak bude muset posloužit třeba podání sázkového tiketu.

Beru do kapsy klíček od stříbrného atleta s horním kufrem a jdu se seznámit se systémem startování. V místech, kde normálně bývá klíček, je otočný ovladač, který svým tvarem připomíná ten z plynového sporáku.

Stačí jej mírně stisknout a jeho obruba se modře rozsvítí. Skútr tedy o mně ví. První poloha odemkne řízení, zatímco ta další umožňuje přístup pod sedlo a k nádrži. Třetí cvaknutí oživuje elektrické obvody. Ručka analogového rychloměru oběhne ciferník a skútr je připraven startovat. Dál už jde všechno jako obvykle.

Startuji motor, který se kdesi uvnitř kapotáží téměř bezhlučně rozeběhne. Ve fázi ohřívání a v případě poklesu napětí na baterii je automaticky vyřazena funkce chcípáku.

Florentský chaos je pro Idle Stop jako dělaný

Jsem kluk z města a hned tak nějaká dopravní špička mne nerozhodí, říkám si v duchu, když opouštím bezpečí hotelového dvorku. Vzápětí jsem ovšem vtažen do prudkého řečiště, kterým se řítí v jednom nekontrolovatelném chumlu auta, motorky, skútry i autobusy. Než se stačím pořádně rozkoukat, stojím na první křižovatce. V jedné řadě se mnou jsou připraveny vyrazit další tři skútry, dva osobáky a městské minivozítko. Pruhy pod koly jsou ovšem namalovány pouze dva. Až padne zelená, nebude čas na hrdinství.

Zapomněl jsem vyřadit Idle Stop a esháčko po třech vteřinách poslušně chcíplo. Jenomže padá žlutá a je čas skutečně jenom na to otočení rukojetí. Tahám a honda vystřeluje vpřed. Zjednávám si respekt a získávám právo výběru jízdního pruhu. Přeci jenom jsem ve Florencii hostem, a tak si říkám, že čtyřicetikilometrová rychlost mezi auty stojícími v zácpě by mohla stačit. Moje zadní kolo ovšem nervozně ozobává místní slečna jak jinak než na Hondě SH. Kavalírsky uhýbám a skútrařka mizí v ranní špičce.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Blinkry, stejně jako zbytek osvětlení jsou již zcela pod taktovkou LED diod.

Florencie nebyla pro test zvolena náhodně. Je to místo se snad největší koncentrací esháček všech generací na světě. Navzdory svému japonskému rodokmenu se tyhle šikovné skútry vyrábějí zhruba pět set kilometrů odtud ve městě Atessa. Prosadit se mezi všemi místními konkurenty jistě nebylo jednoduché, ale viditelně se to povedlo. V hromadě skútrů, která tady zdobí snad každé nároží, pak skutečně přijde vhod funkce vyhledávání.

Skupinu všech dvaceti strojů se kupodivu podařilo prosoukat centrem města a po krátké pauze míříme po okreskách na venkov. Ostře řezané výfuky se rozduní nečekaně hutným tónem. Zdálky to musí vypadat, jako když se řítí hejno vzteklých sršňů. Dlouhá liduprázdná rovinka je hozenou rukavicí. Plynové rukojeti letí nadoraz a na pořadu dne je maximálka. Oči většiny jezdců dotlačily ručičky tachometrů na hodnoty 115 – 116 kilometrů za hodinu. To vůbec není zlé. V příměstském provozu se italský Japonec jistě neztratí.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Te nebyla pro první seznámení zvolena náhodně. Je to místo se snad největší koncentrací esháček všech generací na světě.

Aktuální model Hondy SH se vyrábí také v motorizaci 150 cm³. Větší objem motoru dodává skútru na dynamice a jezdci přidává sebevědomí ve chvílích, kdy je potřeba sáhnout až na dno možností například při bleskovém opuštění křižovatky. Bohužel stopadesátka se na českém trhu nabízet nebude. Stopětadvacítka bude zájemcům k dispozici za 87 900 korun. Ovšem ten zmiňovaný horní kufr v barvě skútru s luxusní opěrkou pro spolujezdce mají čeští zákazníci v ceně.

Poslední v řadě již osmá evoluce Hondy SH 125 dokazuje, že i v segmentu skútrů klasického vzhledu je možné přijít se zajímavými a příjemnými technickými novinkami a v teplých letních dnech se může stát zajímavou alternativou pro dopravu ve městě i jeho okolí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...