Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pro rychlíky mezi Ústím a Chocní vzniknou tunely, plánuje státní koncepce

  13:30
Stát se rozhodl upravit železniční koridor mezi Ústím nad Orlicí a Chocní tím nejdražším možným způsobem. Vyplývá to z Koncepce nákladní dopravy na železnici, kterou před několika dny schválila vláda.

Obloukovitou trať podél řeky Tichá Orlice mají namísto původně plánovaných tří kratších tunelů napřímit dva dlouhé tunely. | foto: Jaroslav Hubený

Dokument pro roky 2017 až 2023 zmiňuje i chystané finančně nejnáročnější stavby v Pardubickém kraji. Nejdražší a svým způsobem nejatraktivnější bude modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí - Choceň.

„Bude znamenat výstavbu nové trati v nové trase, z kapacitních důvodů je ale nutné zachovat pro potřeby nákladní dopravy i stávající trať,“ uvádějí autoři nové koncepce železnice.

V posledních dvaceti letech bylo ve hře více variant. Ta finančně úspornější, dvoumiliardová, víceméně kopírovala stávající stopu. Byla sice lacinější, ale provoz moc nezrychlovala.

Kompromisní „střední“ varianty měly negativní dopad zvláště na život obyvatel Brandýsa nad Orlicí i přírodu v malebném údolí Tiché Orlice. Nejradikálnější s dlouhými tunely sice umožňovala nejrychlejší provoz, ale s náklady dosahujícími patnáct miliard korun se jevila příliš drahá. Významnou změnou nyní je, že právě tato trasa už má šanci největší. Jak nákladná bude, není jasné.

„Tato varianta řeší odstranění snížené traťové rychlosti 70 km/h z důvodu směrových poměrů přes zastávku Bezpráví a železniční stanici Brandýs nad Orlicí vybudováním nové tratě skládající se ze dvou dlouhých tunelů, dvou mostů přes Tichou Orlici, čímž dojde k odstranění posledního traťového omezení na prvním tranzitním železničním koridoru,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Stará a pomalá trasa malebným údolím bude sloužit dál

Správci železnic aktualizují právě tuto takzvanou „Zelenou variantu“ ze Studie proveditelnosti a prověřují její ekonomickou efektivnost. Je sice drahá, ale očekávané zrychlení provozu aspoň trochu řeší problémy s velkou kapacitou dopravy v tomto úseku koridoru. Změnu původního záměru provádějí však hlavně kvůli nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách. A to s odkazem na platné vyhodnocení vlivů na životní prostředí.

Chystaný tunel Hemže má v aktualizované variantě délku 1,157 kilometru a tunel Oucmanice délku 4,985 kilometru. Projektanti počítají i s výstavbou dvou mostů přes Tichou Orlici s horní mostovkou o délkách 588 a 295 metrů.

Chystané velké investice železnice v kraji

1. modernizace uzlu Česká Třebová

2. nové koleje pro dálkovou dopravu mezi Chocní a Ústím nad Orlicí

3. úsek Týniště nad Orlicí - Choceň

4. modernizace uzlu Pardubice

5. Ostřešanská spojka včetně nové zastávky Pardubice-centrum

Ke zvýšení kapacity trati plné oblouků mezi Chocní a Ústím nad Orlicí napomůže i to, že do tunelů zamíří jen rychlíky a expresy. Stávající trať by měla do budoucna sloužit jen nákladní a regionální osobní dopravě. Zmíněná koncepce posunuje zahájení této náročné stavby až za rok 2020. Dříve bude hotova další velká investice v České Třebové. Na roky 2019 - 2020 stát plánuje úpravy průjezdu tamním železničním uzlem pro osobní dopravu. Akce je ve fázi zpracovávání přípravné dokumentace a záměru projektu.

Úpravy ve stanici Česká Třebová umožní zvýšení rychlosti, zvýšení nástupních hran a zlepšení dalších technických parametrů stanice. Zároveň sníží negativní vlivy železniční dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatelstva a naopak zvýší bezpečnost železničního provozu a cestujících.

Ve fázi posuzování a hodnocení nabídek na zhotovitele přípravné dokumentace a záměru projektu je modernizace traťového úseku mezi Týništěm nad Orlicí a Chocní, která se uskuteční přibližně za čtyři až pět let.

Správci železnic počítají s mimoúrovňovým křížením

„Všechny zmíněné stavby budou splňovat příslušné parametry, to znamená, že nová nástupiště budou mít nástupní hranu 550 milimetrů nad traťovou kolejí. Z důvodu bezpečnosti bude navrženo mimoúrovňové křížení, traťová rychlost bude projektována na 120 až 160 km/h v závislosti na směrových a výškových podmínkách nových tras,“ dodal Marek Illiaš.

Správci železnic plánují na území Pardubického kraje v nejbližších letech i další dvě velké stavby. První z nich je modernizace železničního uzlu Pardubice. Kromě standardních rekonstrukčních prací počítá návrh s novým ostrovním nástupištěm v liché části kolejiště včetně prodloužení obou podchodů k tomuto nástupišti.

Další velkou investicí bude výstavba Ostřešanské spojky, neelektrizované přeložky stávající tratě z Pardubic směrem na jih. Obě tyto akce jsou ve fázi přípravné dokumentace stavby.

  • Nejčtenější

Rychle se setmělo a Litomyšl zasáhla supercela. Voda a kroupy zaplavily ulice

20. května 2024  15:14,  aktualizováno  16:25

Supercela dorazila v pondělí nad Litomyšl. Voda zaplavila ulice, padaly kroupy. Prudké bouřky s...

Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch

21. května 2024  7:30,  aktualizováno  20:54

Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají klid, Zlín po prohře zůstává na dně. Rozhodne poslední kolo

19. května 2024  16:29,  aktualizováno  20:13

O přímém sestupujícím z Fortuna ligy se rozhodne v závěrečném dějství nadstavbové části. Nejhorší...

Stegosauří prolézačka za miliony zajímá antimonopolní úřad, radnici hrozí pokuta

23. května 2024  16:50

Kauza kolem výstavby hřiště s průlezkou ve tvaru stegosaura na pardubické Dukle začíná nabírat na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Čtvrtá sezona má čtvrtého viníka. Dlouholetá smlouva v Dynamu neznamená nic

20. května 2024  14:40

V hokejových Pardubicích zase padaly hlavy. Finálovou porážku od Třince odnesl jeden z nejlepších...

Jdu do Liberce. Po trenéru Kováčovi oficiálně potvrdil nové angažmá i klub

25. května 2024  22:30,  aktualizováno  26.5 14:35

Fotbalový trenér Radoslav Kováč potvrdil, že od nového ročníku první ligy povede Liberec. Dosavadní...

Vlak u Uherska srazil člověka, doprava byla řízená odklonem

26. května 2024  8:28

Na Pardubicku v neděli ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru ve směru...

Rozpočty měst krvácejí, plánované domovy pro seniory budou stát mnohem víc

26. května 2024  8:23

Ústí nad Orlicí a Česká Třebová chtějí letos dát stamiliony do domovů pro seniory. I s pomocí Unie...

Bohemians - Pardubice 0:1, jediný gól dal z dorážky Daněk, domácí dohráli bez Puškáče

25. května 2024  19:59

Pardubičtí fotbalisté nejlíp zvládli skupinu o záchranu, v závěrečném dějství vyhráli na Bohemians...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...