Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Unie chce zezelenit kamiony. Pomoci může prodloužená kabina nebo troleje

  5:00
Nákladní dopravu v Evropě čekají velké změny. Evropská komise už chystá normy na emise CO2 i pro výrobce nákladních aut. Zatím je regulovaly jen emisní normy Euro, které řešily oxidy dusíku. Měnit se kvůli tomu bude zřejmě design kamionů, elegantním řešením jsou pak alternativní pohony - třeba elektromotor poháněný trolejemi nad dálnicí.

Kamion na elektrodálnici severně od Stockholmu | foto: Scania CV AB

Skleněná lahev italské vody na stole v Berlíně při prezentaci problémů s čím dál většími emisemi škodlivých látek z nákladní dopravy nechtěně symbolizovala to, co se děje v evropské dopravě.

Zatímco úřady a výrobci vymýšlejí, jak snížit dopady zejména kamionové dopravy na životní prostředí, neřeší se jedna z hlavních podstat problému – zbytečná doprava zboží po celé Evropě. Než se dostala na stůl, ujela italská minerálka přes tisíc kilometrů, i když efekt pro koncového spotřebitele byl stejný, jako kdyby otočil kohoutek s berlínskou pitnou vodou.

Limity na osobáky, kamiony bez omezení

Nákladní dopravu v Evropě čekají velké změny. Evropská komise už představila plán, jak zavést po osobních autech limity emisí CO² i pro nákladní automobily. Důvod je jednoduchý – škodlivin z kamionů rychle přibývá s tím, jak roste nákladní doprava.

„Mluví se hodně o osobních autech, ale nákladní auta se neřešila. Přitom očekáváme, že objem nákladní dopravy dál poroste,“ říká šéfka Spolkového úřadu pro životní prostředí Maria Krautzbergerová.

Němci si přitom sami pro sebe stanovili náročný cíl – do roku 2050 chtějí mít nákladní dopravu zcela bez emisí CO².

Evropská komise už představila plán na zavedení limitu na emise CO² pro náklaďáky, zatím je regulovaly jen emisní normy Euro, které řešily oxidy dusíku.

Výrobci kamionů zaplatí obří pokutu 78 miliard. Unikl jen oznamovatel MAN

Výrobci nadšením nepřekypují. „V situaci, kdy byl nedávno odhalen dlouhotrvající kartel výrobců a padla za něj rekordní pokuta, je proti takovým návrhům ke změně opravdu silný odpor,“ říká Peter Mock, evropský šéf organizace ICCT, jejíž měření emisí loni spustilo celou aféru Dieselgate.

Podle ICCT například některé automobilky lobbovaly proti změnám i kvůli tomu, že měly čerstvě vyvinutý nový kamion a musely by rychle vymýšlet nový.

Zřejmě nejjednodušší cestou, jak omezit emise, je snížení objemu zboží nebo zkrácení cest zboží po silnici. To však zatím nehrozí. „Je potřeba změnit chování zákazníků. Nákladní silniční doprava je teď příliš levná na to, aby se jen tak provoz omezil,“ říká William Todds z organizace Transport & Environment, která se udržitelností nákladní dopravy dlouhodobě zabývá.

Ekologické organizace dávají za příklad Švýcarsko, které si reguluje například to, jaké potraviny se do země dovážejí, a snaží se ze zahraničí vozit jídlo co nejméně. Také dopravcům zpoplatňuje každý kilometr jízdy po tamějších silnicích, nejen po dálnicích. „Vyšší zdanění nákladní dopravy je cestou. Dosud je zbytečně levná. Výnosy z daní by měly jít do podpory udržitelnější dopravy,“ navrhuje Todds.

Aerodynamičtější kamiony

Výrobci si se snížením emisí poradit dokážou. Pro začátek stačí malá změna, například jiný design. Zatímco například v USA má kabina aerodynamičtější tvar, v Evropě je kabina spíše „cihlou“, která klade vzduchu mnohem větší odpor.

Taková konstrukce má svoji logiku – evropská norma počítá s menší délkou kamionu než v USA, a tak místní výrobci musí postavit kamion tak, aby kabina nezabírala zbytečně místa samotnému nákladovému prostoru. Až teď se však normy změnily a délka se protáhla o 70 centimetrů, což by mohlo evropským kamionům umožnit aerodynamičtější tvary, a tím pádem i nižší spotřebu. Už dnes zkouší někteří dopravci speciální tvary návěsu, které umožňují lepší proudění vzduchu, a proto mají i nižší spotřebu.

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Výrobci vymýšlejí i alternativní pohony – začaly jezdit kamiony na zkapalněný plyn, čím dál více se mluví o vodíkovém pohonu. V Německu a ve Švédsku zkouší i zcela jinou možnost – natáhnout nad dálnicemi troleje a vystřídat spalovací motor elektromotorem.

Výrobci bojují proti tomu, aby normy omezovaly jen emise, chtějí, aby se problém řešil „komplexně“. Tedy podobně jako u osobních aut, kde se bere průměr za všechny vyrobené vozy. Chtějí také do limitů zahrnout fakt, že každý kamion jezdí různě dlouhé trasy či je jinak naložený. Sdružení automobilek ACEA se podílelo i na studii od organizace Ertico, která ukazuje, jak se dají i se stávajícími motory snížit emise – například chování řidiče a jeho monitorování můžou snížit spotřebu až o deset procent, lepší logistika a plánování dopravy můžou podle Ertika emise snížit až o pětinu.

23. června 2016

Železnice? Nevyužitý potenciál

Když se však řeší nákladní doprava, nejde jen o kamiony. Stále se mluví o přesunu zboží na železnici, ale to se neděje. A úřady čím dál více přiznávají, že vlaky až tak konkurenceschopné nejsou, zejména v mezinárodní dopravě. Už dnes nemají v evropské přepravě nákladů podíl ani přes padesát procent, i když je železnice považována za energeticky nejvýhodnější.

„Chybí potřebná infrastruktura, stále není v Evropě jednotný systém napájení nebo zabezpečení,“ podotkl Florian Hacker z Öko-Institutu.

A zcela mimo emisní normy zatím jezdí dieselové vlaky nebo nákladní vodní doprava. Ta se přitom na celkových globálních emisích škodlivin podílí více než samotná osobní auta. V Německu se tak zatím snaží „zezelenit“ jen některé přístavy. Například Hamburk používá ve svém přístavu hlavně elektrická vozidla, aby snížil celkový objem emisí.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Aerolinky Wizz Air se vrátily k zisku, těží z poptávky po cestování

24. května 2024  11:58

Maďarská nízkonákladová letecká společnost Wizz Air se po třech letech ztrát vrátila k zisku,...

Výrobu čipů umíme po čínském útoku vypnout na dálku, hlásí Tchaj-wan

24. května 2024  10:54

Pokud by Čína zaútočila na Tchaj-wan, může se výroba čipů v této klíčové zemi zastavit. Zástupci...

Modrý med a termosolární úly. Včelařství je zanedbaný obor, říká Josef Kölbl

24. května 2024

Podcast Už Albert Einstein říkal, že až vymřou včely, lidstvo je přežije pouze o čtyři roky. Proč jsou...

ANALÝZA: Fixovat energie, či nefixovat? Komu se vyplatí a na jak dlouho

24. května 2024

Premium Ceny energií se vracejí na předkrizové hodnoty, a to rychleji, než se očekávalo. Domácnosti, kterým...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...