Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chlapskou práci dnes zvládne každý: s náklaďákem v kamenolomu

Řízení moderního náklaďáku nemá daleko k osobnímu autu. Volantem točíte doslova malíčkem, nechybí moderní vychytávky, automatická převodovka řadí za vás a v terénu se sám přiřadí pohon další nápravy. Vyzkoušeli jsme nejmodernější náklaďáky Volva určené do terénu v kamenolomu.

Řízení moderního náklaďáku musí být „blbuvzdroné“ a jednoduché jako u osobáku. Vždyť takový drobeček, který maká v kamenolomu, odveze klidně přes šedesát tun.

Volant si napolohujete stejně jako v osobáku. Vzpřímená poloha na vzduchem odpružené sedačce vám sama vnutí posaz z volantem hodně naplocho. Připoutat, zařadit malým voličem jízdu vpřed a může se vyrazit.

Moderní kabiny náklaďáků si nezadají s osobáky, nechybí klimatizace, informační displeje a dokonce ani malé tlačítko parkovací brzdy, žádné mohutné páky. Výhled ven je skvělý, z výšky je královský rozhled, spousta zrcátek vidí všude. Jen úplně vzad není vidět, kamery prý povinné nejsou. Zato mají třeba dálniční tahače povinný systém automatického nouzového brzdění a taky hlídač před vyjetím z jízdního pruhu.

Šestiválcový šestnáctilitr, který si Volvo samo vyrábí, má v nejsilnějším provedení 750 koní a přes tři a půl tisíce newtonmetrů. Ty přenáší dvanáctistupňová mechanická nesynchronizovaná převodovka, která má ale automatizované ovládání. Žádný strach ze složitého řazení a meziplynů. Z pohledu řidiče je to prostě automat, o jehož ovládání se není třeba starat. Pro neznalého je jen trochu nezvyklé, že než se ten šestnáctitunový kolos rozjede na třicítku, už tam s houpáním postupně odřadí až na šestku. Letošní novinkou Volva je převodovka s takzvanými plazivými stupni, které se využijí při tahání extrémně těžkých nákladů, auto se díky tomu umí pohybovat dokonce jen půlkilometrovou rychlostí.

Lom Branžovy

A pozor, dálniční tahače volva už dnes mají dvouspojkové automaty, jak je známe z moderních osobáků. Jen mají dvanáct stupňů.

Náklaďáky určené pro práci v lomu, kde tahají opravdu těžký náklad v náročném terénu, jsou o dost odlišné oproti silničním strojům štrekujícím napříč světadíly. Rám je svařený z profilů z až centimetr tlusté oceli. Kabina má zesílený skelet a u Volva se chlubí, že je celokovová. Musí odolat, když na ni třeba odpadne kámen z nakladače a taky unést zbytek auta, když se převrátí. Taky ten kolos stojí tři až čtyři miliony korun bez daně.

Nečekaný je vzduchem odpružený podvozek, který může plně nahradit listová pera. Pro šoféra je mnohem pohodlnější a konstruktérům to umožňuje různé hrátky, třeba instalaci systému, který zvedne jednu ze tří zadních poháněných náprav. To se hodí třeba v těžkém terénu pro zlepšení trakce: když se na zbývající kola přenese větší zatížení, lépe se pak auto vyhrabe ze šlamastiky. V zakroucených cestách v lomech se to zas hodí pro obratnější manévrování.

Nastartováno, odbržděno, jedem. Volič převodovky z neutrálu posunout na automatický režim (má ovšem i mód s manuální volbou převodových stupňů) a pravačkou na plyn. Ten je nečekaně citlivý, stejně jako překvapí přesné a rychle reagující řízení. Na ovládání plynu si je třeba při rozhoupané jízdě v terénu zvykat. Jak se řidič pohupuje na sedačce, má sklony taky „pumpovat“ nohou na plynu, to je pak jízda trhavá. Fígl na to existuje: mít patu pevně na podlaze anebo použít takzvaný terénní tempomat. Ten udržuje kolos v pohybu sám, funguje trochu jinak než u osobáků, nenastavuje se totiž rychlost pohybu, ale otáčky motoru.

Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM
Nákladní speciál Volvo FM

Školitel českého zastoupení Volva ještě přidává jednu radu: při stání vyřazovat na neutrál, jinak se zbytečně zatěžuje převodovka.

K najíždění do oblouků „ze široka“ dlouhý kolos řidiče sám navede. Průjezdy natěsno jsou díky dobrému výhledu, ozrcátkování kabiny a pravidelným tvarům beze stresu. Nakonec se odvážím i couvat. V lomu Branžovy u Berouna si to zkusím pár metrů po cestě, kudy se sápou nahoru a dolů ostatní náklaďáky. Nakonec to jde: hlavně se nebát, sledovat zrcátka a je to.

Nákladní speciály Volvo

Respekt budí hlavně kopec, který se má sjet. Brzdí se provozními brzdami, ale co nejčastěji motorovou brzdou. Těžké retardéry se dnes prý používají čím dál méně.

Letošní novinkou Volva, kterou vícenápravové speciály do terénu dostávají automaticky, jsou mezinápravové zubové spojky, které při prokluzu zadní nápravy automaticky připnou pohon předních kol, jak to známe u moderních osobáků. Žádné extra páky, voliče, jen mozek auta, který vše obstará za řidiče, stejně jako v manželčině SUV.

„Náklaďáky jsou v zavádění technologií a nové legislativy často ještě před osobními auty,“ popisuje pro iDNES.cz Vít Jurajda z českého zastoupení Volvo Trucks. Vozy musí splňovat stále se zpřísňující emisní normy, takže se co tři roky musí motory výrazně modifikovat, o bezpečnostních prvcích už byla řeč. A to si Volvo ještě všechno „komplikuje“ svými vlastními požadavky, které jsou ještě přísnější. Mají třeba vlastní metodiku speciálních crashtestů, při jednom z nich proti sobě rozjedou dva tahače a prásk...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...