Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Američan si zaregistroval a pojistil auto, federálové ho sešrotovali

Pokud žijete v Americe, jste opravdový automobilový fanoušek a máte rádi exotická auta vyrobená mimo území Spojených států, nemáte zrovna na růžích ustláno. Americké úřady nedávno zlikvidovaly oficiálně zaregistrovaný Nissan Skyline R33 majiteli, který neobratně nahlásil dopravní nehodu pojišťovně.

Billy Crider si červený Nissan Skyline R33 koupil za 20 tisíc dolarů (půl milionu korun) minulý rok na Floridě. Osobně si pro vůz doletěl z Ohia a pak s ním přejel domů.

Skyline z roku 1995 s originálním 11místným VIN kódem (v USA se používá 17 čísel) poté úspěšně prošel úřední kontrolou, získal oficiální poznávací značku Ohia a plné pojištění.

Loni v květnu se však Crider stal účastníkem menší dopravní nehody, kterou nahlásil pojišťovně. „Zaměstnanec pojišťovny si všiml, že můj nissan není v souladu s federálními zákony. Na vůz se pak přišel podívat chlápek v přestrojení, po týdnu se objevili federální úředníci a vůz zabavili,“ popisuje Crider.

Úředník se prý sám divil, jak se Criderovi podařilo vůz zaregistrovat, nicméně krásný skyline nakonec skončil na vrakovišti. Podobný osud potkává v Americe dost nepovolených aut, federálové si v jejich ničení libují. V roce 2014 například sešrotovali 40 nelegálně dovezených land roverů, na konci stejného roku pak například krásné mini, které údajně ohrožovalo bezpečnost amerických silnic. Podobných příkladů koluje na internetu poměrně dost.

Pro šrotování těchto aut se ve Spojených státech využívá poměrně ostrý zákon o dovozu vozidel vyrobených mimo území USA, který má zamezit takzvanému šedému importu.

Stručně řečeno, neamerická auta mladší než 25 let si můžete koupit jen od oficiálních distributorů značky, kteří mají povolení k prodeji určitých modelů na území USA a jejichž vozy splňují americké bezpečnostní a emisní normy. Ostatní modely jsou na území USA zakázané, ať už proto, že automobilky o homologaci těchto modelů nikdy neusilovaly, nebo je z nějakých důvodů nedostaly.

Výjimku tvoří auta evidovaná u NHTSA (Národní úřad dopravní bezpečnosti) v režimu „Show or Display“ (něco jako veteráni u nás, maximální nájezd 2 500 mil, tzn. 4 000 kilometrů za rok) a dočasně registrované vozy zahraničních návštěvníků. O legální import ostatních modelů se starají certifikovaní dovozci, kteří však upravují automobily tak, aby vyhovovaly americkým předpisům.

Láska nezná zákony

Na internetu se nejdříve objevily informace o tom, že Crider nevěděl, že na Floridě kupuje ilegální vůz. Ale jak nakonec sám potvrdil magazínu Jalopnik, už při nákupu počítal s tím, že by skyline mohl na vrakovišti skončit.

Crider také podepsal prohlášení, ve kterém stvrzuje, že ví o tom, že vůz je na území USA nelegální a že proti prodejci Bullet Motorsport nebude podnikat žádné právní kroky. Skyline prý jednoduše koupil proto, že pro něj má slabost.

Billy Crider musel při koupi Nissanu Skyline R33 na Floridě podepsat prohlášení...

„S šedým importem nemám žádný problém. Jen jsem nevěřil, že by se federální úředníci mohli objevit zrovna v Ohiu. Navíc jsem nefalšoval VIN kód ani jinak nepodváděl, ostatně i kvůli tomu se mi podařilo vůz zaregistrovat,“ prohlásil Crider.

Americký novinář Raphael Orlove, který celou kauzu sledoval, tvrdí, že právě kauza červeného skylinu nejlépe ukazuje nesmyslnost amerických zákonů bojujících s šedým importem. „Občas se stane, že jakmile se nelegální auto dostane na pobřeží Spojených států, nemusí se setkat s odporem ze strany našich úřadů. Ani ho nekontrolovali. Policisté to auto milovali,“ dokresluje podivnou atmosféru Billy Crider.

Šedá zóna kvůli Evropanům

Velký nárůst dovozu automobilů zaznamenali v USA po druhé světové válce, kdy si Američané vozili domů hlavně britské supersporty. První omezení dovozu přišlo v roce 1968.

Takzvaný „šedý trh“ s automobily nabírá na síle v 80. letech. Zahraniční automobilky tehdy sice dokázaly plnit požadavky úřadů Spojených států, ale jen za cenu toho, že americké verze svých modelů dodávaly v méně výkonných verzích (např.Mercedes-Benz a BMW).

Zákazníci proto začali sami vyhledávat vozy s evropskými specifikacemi. „Tato auta měla trochu jiný design, výkonnější motory a další drobnosti, kvůli kterým stálo za to dovézt si je individuálně,“ napsal pro časopis Forbes novinář Roman Turna.

„Mercedes-Benz a další automobilky tedy vzaly Kongres útokem a v roce 1988 se jim podařilo protlačit Vehicle Safety Compliance Act, který zakazuje import aut mladších 25 let, jež zde nikdy nebyla prodávaná,“ doplňuje Turna.

Podle The Washington Post se dovoz zahraničních vozidel do USA snížil z 66 900 vozidel v roce 1985 na pouhých 300 vozidel v roce 1995. Zákon i nadále zůstává v platnosti a komplikuje život všem individuálním importérům. Ostatně, Billy Crider a jeho Skyline R33 jsou toho vzorným příkladem.

Na drsné předpisy naráželi v minulosti i lidé, kteří chtěli zařadit do sbírky například kultovní Porsche 959 nebo raritní BMW Z1.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...