Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Největší zklamání autosalonu: z Borgwardu se vyklubal čínský průměr

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Nelícující díly karoserie, odfláknutý vnitřek bez nápadu, bezkrevný design. Od návratu kdysi velké německé značky Borgward se určitě čekalo víc. Nováčkovi představenému na autosalonu ve Frankfurtu však sebevědomí nechybí, neb má v zádech velký čínský kapitál.

Z velkých slov a očekávání je rozpačitost. Automobilka, která ohlásila v březnu v Ženevě návrat po 54 letech od vyrobení posledního auta v Brémách, do Frankfurtu přivezla první model.

Borgward, který papírově sídlí ve Stuttgartu, představil ve Frankfurtu dva prototypy svého prvního auta. Je to velké SUV velikosti Kie Sorento jménem BX7. Kromě základního provedení se pochlubil ještě hybridní variantou (ze zásuvky nabíjený plug-in hybrid). Obě auta mají být podle prohlášení představitelů blízká sériové výrobě.

Borgward BX7

Čínský kapitál

Čínské značky nejdřív zkoušely uspět v Evropě s naivní myšlenkou, že s auty vzhledu a kvality výrobků z tržnice, které udají na svém motoristicky zaostalém trhu, uspějí i v kolébce automobilismu. Čínský trh s auty se sice překotně rozvíjí, tamní zákazníci jsou poučenější a náročnější a učenlivé značky jim jdou vstříc, ale na standardy světové produkce je to stále málo. Pro Evropu, která je pro Číňany výhradně imageovým trhem (“když prodáváme na nejnáročnějším trhu světa, musíme být dobří“), si tedy vymýšlejí speciální projekty.

Šanghajsko-izraelsko-evropský Qoros se zkušenými inženýry a marketéry, přetaženými od evropských a amerických značek, je teď v Evropě u ledu s bilancí pár desítek prodaných aut. Značka změnila strategii a chce se nejdřív etablovat na čínském trhu. Nebude to lehké, loni chtěli prodat 50 tisíc aut, udali sedm tisíc.

Možná je to proto, že jméno qoros zní trochu jazykolamně a uměle. To Borgward by mohl být uchu zákazníků libozvučnější.

Kdysi obrovskou a velmi progresivní německou značku se dnes snaží s čínským kapitálem v zádech oživit vnuk původního zakladatele Christian Borgward. O Borgwardu čtěte zde

Značka srší sebevědomím, její šéf Ulrich Walker se ve Frankfurtu nechal slyšet, že cílem je dostat se mezi největší světové výrobce aut, stejně jako kdysi. V roce 2020 chce Borgward prodávat 800 tisíc aut ročně. Walker potvrdil zaměření na Čínu a rostoucí ekonomiky. Evropu ale vynechat nechce. Walker chce mít ze značky „dostupnou prémiovou“ značku. V následujících letech chce značka představovat dva nové modely ročně.

A taky musela s pravdou ven. Ta tajemná na jaře ohlášená fabrika na půl milionu aut se podle předpokladů dokončuje v Číně, kde odstartuje prodej příští rok. Do Evropy doputují borgwardy do dvou let. Míry motorů připomínají nápadně agregáty Mitsubishi, na kterých stojí velká část produkce čínských automobilek. Design je sice dílem Einara Hareideho, bývalého šéfa stylistů Saabu, ale nic odvážného a nápadně hezkého nečekejte. Firma uvádí, že designéři Borgwardu sídlí ve Stuttgartu, Pekingu a Oslu.

Borgward BX7

Značka trochu mlží kolem pozadí celého projektu. Jméno čínského výrobce, který za návratem Borgwardu stojí, je ale veřejným tajemstvím. Na motoru vystaveném ve Frankfurtu je zřetelně k přečtení jméno Foton. To je čínský výrobce náklaďáků, dodávek, autobusů a zemědělské techniky založený v polovině devadesátých let v Pekingu. V joint-venture partnerstvích vyrábí náklaďáky od Daimleru, motory Cummins a snaží se nacpat na jihoamerický trh. Foton má i evropskou kancelář, která sídlí v Moskvě. Příslušnost Borgwardu k jednomu z největších výrobců náklaďáků v Číně potvrzuje i to, že v březnu loňského roku koupil Foton práva na používání značky.

Okouzlení minulostí

Čínské značky bez historického zázemí si musí minulost „kupovat“, aby přilákaly klientelu, která na tradice slyší (v Číně to funguje na výbornou, právě proto tam slaví takové úspěchy víc než stoletá Škoda). Borgward s velmi bohatou a slavnou historií, která se uzavřela před 54 lety, je tak skvělým úlovkem.

Moderní technika

BX7 je dlouhé 4,7 metru, představuje se v pěti, šesti a sedmimístném provedení. Šestisedadlová varianta má ve třech řadách po dvou sedadlech.

Pod kapotou má benzinový, přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 224 koní (165 kW). Hybridní verze doplněná o elektromotor a balík baterií (li-ion, 13,2 kWh) má 401 koní (295 kW) a točivý moment 650 Nm. Hybrid ujede jen na elektřinu 55 kilometrů a chlubí se kombinovanou spotřebou 2,26 litru benzinu na 100 km. Na přední kola přenáší sílu motoru sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka, pohon zadních kol poháněných elektromotorem připojuje elektronika. Hybridní systém má devět pracovních módů, řidič mezi nimi může volit ovladačem na přístrojovce. Z domácí zásuvky se prý baterie nabije za půlhodinu.

Standardní nehybridní provedení má pohon všech kol realizovaný dnes nejtypičtějším způsobem: lamelovou spojkou (výrobce BorgWarner), která připojí v případě potřeby pohon zadních kol. Také architektura podvozku je klasická: vpředu McPherson, vzadu multilink.

Automobilka v tiskovém prohlášení zdůrazňuje zaměření na kvalitu a bezpečnost. Skelet z vysokopevnostních a za tepla tvářených ocelí má pomáhat ochránit posádku při nehodě.

Borgward BX7

Borgward nové doby dostane dnes u moderních aut standardní asistenční a bezpečnostní systémy, chybět nemá adaptivní tempomat, systém automatického brzdění před překážkou, nebo infotainment využívající připojení k internetu. Značka chce nabídnout asistenční a telematické služby, mimo jiné třeba asistenta na telefonu, kterému se posádka dovolá zmáčknutím tlačítka na vnitřním zpětném zrcátku. Auto umí s pomocí aplikace v mobilu komunikovat s majitelem na dálku: hlásit stav v nádrži, tlak pneumatik a hladinu oleje, nebo zamknout dveře na dálku.

Auta, která se představují na autosalonu, budou vystavovatelé omlouvat ruční prací prototypů. K dokonalosti a potvrzení sebevědomých slov však mají daleko. Tak strašlivé zpracování ovšem předvedli ve Frankfurtu naposledy... Číňané. Ani jednomu z vystavených aut nepasovala přední světla, nelícovaly některé díly karoserie a interiér byl sestavený ledabyle. Jeden kus měl poškrábané čelní sklo.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V Kopřivnici představí novou tatru. Phoenix zůstane věrný unikátní technice

5. června 2024

Tatra Phoenix nové generace se představí ve středu 5. června v podvečer na polygonu společnosti...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

V Kopřivnici představí novou tatru. Phoenix zůstane věrný unikátní technice

5. června 2024

Tatra Phoenix nové generace se představí ve středu 5. června v podvečer na polygonu společnosti...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...