Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Nejzajímavější zpráva lákající do letošní Ženevy má nádech tajemna: jméno Borgward se vrací na scénu - po více než padesáti letech.

Nejde však o žádný blesk z čistého nebe. Již v roce 2008 totiž vnuk zakladatele továrny Carla Borgwarda Christian založil spolu s Karlheinzem Knössem ve švýcarském Lucernu firmu Borgward AG. Ta se má vrátit k výrobě automobilů, ale také lodí a letounů, přičemž v týmu nechybí ani slavný norský designér Einar Hareide, jenž se podepsal nejen pod poslední Saaby 900 a 9-5, ale také pod Mercedes-Benz třídy E generace W210, tedy progresivně stylizovanou „masařku“.

Borgward Isabella sedan

Počátky koncernu Borgward se datují už do první dekády dvacátého století. Zrodily se tam malé automobilky Hansa Automobilgesellschaft a Namag (ten vyráběl vozy pod jménem Lloyd), jež v roce 1914 splynuly do jedné společnosti Hansa Lloyd Werke AG. Po válce se jí ve zbídačeném Německu nedařilo a na sklonku dvacátých let zkrachovala. Toho využil Carl Borgward, jenž od roku 1924 ve svém podniku vyráběl mimořádně úspěšnou tříkolovou dodávku Goliath-Blitzkarren, a trosky firmy Hansa Lloyd Werke AG koupil. Ovládl ji v roce 1929, kdy se stal jejím ředitelem, nic pak již nebránilo tomu, aby ji propojil s vlastní továrnou Goliath Werke Borgward. Potřebný kapitál stále vydělávala lehká tříkolka, přejmenovaná záhy na Goliath Pionier.

Ve třicátých letech vzešla z Borgwardova koncernu řada víceméně ortodoxních, ovšem spolehlivých konstrukcí včetně elegantních čtyřválců Hansa 1100. Po roce 1935 byly nabízeny i verze 1700, jež na první pohled odhalíte podle počtu manuálně ovládaných ventilačních klapek po stranách kapoty: Hansa 1100 měla na každé straně čtyři, Hansa 1700 pak pět.

Ještě před vypuknutím druhé světové války se představila řada unifikovaných koncepcí, jež se prodávaly pod jmény z portfolia Borgwardova koncernu a jejich kombinacemi. Po skončení války se objevila Hansa 1500 s elegantní, líbivou pontonovou karoserií, která byla k mání v celé řadě karosářských variant. Vůz slavil svoji premiéru na ženevském autosalonu v roce 1949 a až do nástupu legendární Isabelly v roce 1954 reprezentoval Borgwarda ve střední třídě.

Hansa 1500 měla sice ještě samostatný rám podvozku, ale již celokovovou karoserii, přičemž se o ní hovoří jako o vůbec prvním zcela nově navrženém německém automobilu po skončení druhé světové války. Pozoruhodná byla standardní instalace blikajících světel v rozích karoserie, jež nahrazovala tehdy obvyklé mechanicky výklopné ukazatele. Brzdy byly kapalinové a všechna kola měla nezávislé závěsy. Řadové čtyřválce OHV s objemem 1,5 l dosahovaly výkonu 35 až 38 kW, ve sportovních verzích až 49 kW, převodovky byly třístupňové manuální s řazením na sloupku volantu, na přání samočinné dvoustupňové, pohon samozřejmě zadních kol.

Lloyd LP600

V roce 1952 dostala tato Hansa větší motor 1,8 l a označení 1800. Výkon dosahoval 44 kW, ovšem hlavním přínosem se stala čtyřstupňová převodovka se synchronizací na dvou vyšších stupních. Pozoruhodnou verzí byla o rok později představená dieselová verze s výkonem 31 kW, u níž redakce britského magazínu The Motor v testu z roku 1954 naměřila nejvyšší rychlost 109 km/h, zrychlení z 0 na 80 km/h za 27,9 s a kombinovanou spotřebu 6,2 l/100 km.

Největší slávou pro koncern Borgward však byla skvělá Isabella. Vyráběla se od roku 1954 až do bankrotu a některé vozy nesly emblémy Hansy. Ještě v průběhu roku 1954 vzniklo více než 11 000 vozů tohoto typu, což znamenalo fenomenální úspěch. Cenově stála Isabella nad konkurencí Opel či Ford, ale citelně níž než třeba Mercedes-Benz 180.

I přes objem pouhých 1,5 l si vůz díky výkonu 45 kW vysloužil skvělou pověst pro svoji jízdní dynamiku (nejvyšší rychlost pohodlně přesahovala 130 km/h!) a stabilitu ve vysokých rychlostech, hlavní novinkou se však stala samonosná karoserie s vinutými pružinami na všech nezávisle zavěšených kolech. Isabella byla k mání v řadě karosářských verzí od konvenčního sedanu přes třídveřové kombi, ovšem skutečnou legendou, jež je v myslích znalců zároveň i synonymem pro jméno Borgward, se stalo elegantní kupé s dvoubarevným lakováním, lomeným prolisem na bocích a vystupujícími „ploutvičkami“ na zadních blatnících. Rokem 1958 nastoupily u Isabell verze TS s výkonem zvýšeným na 56 kW.

V roce 1959 Borgward představil progresivně řešený Lloyd Arabella s kapalinou chlazeným motorem 0,9 l boxer nad přední poháněnou nápravou. Moderně střižený vůz vynikal negativně skloněnými sloupky C na způsob Fordu Anglia, ovšem srovnatelná konkurence byla bohužel levnější. Mezi poslední význačné projekty koncernu Borgward patřil šestiválcový sedan P100, prezentovaný na frankfurtském autosalonu v roce 1959, jenž se měl stát vlajkovou lodí koncernu. Už o rok později se však dočkal drtivé konkurence v podobě Mercedesu 220SE, navíc o osudu koncernu Borgward již tehdy bylo prakticky rozhodnuto.

Borgward Isabella coupé

Carl Borgward se rozhodl na rozdíl od svých konkurentů (VW, Opel, Ford) pro cestu progresivity, zaváděl samočinné převodovky i vzduchové pérování, ovšem to přinášelo potíže se spolehlivostí a stálo to spoustu peněz, jichž se mu záhy přestalo dostávat.

Na začátku roku 1961 upadl koncern Borgward do insolvence a kvůli tlakům věřitelů zbankrotoval. Carl Borgward zemřel o dva roky později poté, co všichni věřitelé byli již vyplaceni, zánik koncernu byl ale i přesto již hotovu věcí. Pozadí rozpadu automobilky s nejširším a nejkvalitnějším portfoliem modelů v Německu je dodnes terčem dohadů a konspirativních teorií.

Moravská spojka

Dějiny koncernu Borgward se krátce po skončení druhé světové války protly s moravskou konstrukční školou. V polovině padesátých let v Brémách vznikl experimentální prototyp, jenž byl tak tajný, že se o něm nezmiňuje dokonce ani oficiální 160 stránková monografie Borgward Ein Blick Zurück z roku 1984.

Experimentální vozidlo Borgward Ericha Übelackera

Unikátní fotografie se objevily v letošním lednovém vydání magazínu Motor Journal včetně informací, jež k tomuto prototypu posbíral Valentin Zbyňovský. Autorem vozidla je Erich Übelacker (1899 – 1977). Povědomé jméno? Aby ne, tento německý konstruktér se proslavil v kopřivnické Tatře.

Erich Übelacker vystudoval v Praze ČVUT a v letech 1927 až 1939 byl zaměstnán v automobilce Tatra. Jako nadaný konstruktér tam úzce spolupracoval s Hansem Ledwinkou a jeho synem Erichem a významně se podílel na vzniku modelu Tatra 57. A byl to právě Erich Übelacker, pod jehož vedením se zrodily legendární osmiválce Tatra 77 a 87 i čtyřválec 97.

Během války prošel několika dalšími továrnami včetně rakouského Steyru, až v roce 1949 nakonec zakotvil v Brémách u Borgwarda. Tam až do krachu koncernu vedl oddělení užitkových a speciálních automobilů, nicméně jeho meziválečné působení v Tatře zůstává i s odstupem let vrcholem jeho kariéry.

Prototyp na snímcích se objevil v srpnovém vydání německého magazínu Auto Motor und Sport roku 1955. Mělo jít o koncept vozidla budoucnosti na špici dobové konkurence; Erich Übelacker v něm zužitkoval všechny své zkušenosti z Tatry, ale stroj působil naprosto extravagantním dojmem. Přední kola poháněl čtyřválcový boxer s objemem 2,5 l o výkonu okolo 130 koní (96 kW) a točivém momentu přes 200 Nm. Tento motor se měl stát základem modulárního systému, který by umožňoval skládat tyto agregáty k sobě a v rámci koncernu Borgward by poháněl automobily různých velikostí, včetně armádních obrněnců.

Übelacker pro tento vůz vyvinul speciální kapalinové kotoučové brzdy, zaoblená karoserie byla z hliníku a prostor pro cestující kryla vzhůru výklopná kopule z plexiskla. Prototyp měl zazářit na frankfurtském autosalonu v roce 1955, ale krátce před jeho otevřením mu během testování selhaly brzdy a havaroval. Byl poškozen do takové míry, že o výstavě nemohla být řeč. Podle dochovaných informací pak prošel přestavbou, ale už se s ním nepočítalo. Další informace o Übelackerově konceptu se rozcházejí, ale s největší pravděpodobností zůstal stát na dvoře továrny až do jejího uzavření, načež byl sešrotován.

Zdroje: archiv autora a publikace Kubisch/Janssen: Borgward Ein Blick Zurück 1984, Elefanten Press, Berlín. Autor děkuje redakci magazínu Motor Journal za poskytnutí snímků experimentálního vozidla (foto: ing. Adolf Babuška a Valentin Zbyňovský) a vozu Hansa 1100 z brněnského srazu historických vozidel v roce 1977

Autoři:
  • Nejčtenější

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

OBRAZEM: Slavná Tatra 815 šla do sériové výroby v lednu 1983

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii...

Stavíme nový kamion pro Rallye Dakar. Na elektřinu, říká Martin Macík starší

Premium Martin Macík je nadšenec, který na začátku tisíciletí vyměnil závodění v českých off-road maratonech za dobrodružství...

První autorádio stálo půlku auta, které museli kvůli Motorole rozebrat

Den před svatým Valentýnem má v kalendáři místo Světový den rozhlasu. Od objevu šíření rádiových vln až k prvním přímým...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...