Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Zapomenutá automobilka Wikov vyráběla limuzíny i náklaďáky

  5:55
Výrobce „českých rolls-royců“, tak byla někdy přezdívána dnes již pozapomenutá hanácká automobilka. Jmenovala se Wikov a sídlila v Prostějově. Auta sice vyráběla jen krátce, přesto jí neodmyslitelně patří místo v historii českého automobilového průmyslu.

Základ prostějovské automobilky se zrodil roku 1918, kdy se spojily místní firmy Wichterle a F. a J. Kovářík, které doposud produkovaly především zemědělské stroje. Vznikla tak největší továrna na jejich výrobu v zemi, do jejího portfolia ovšem patřily i pluhy, motory, parní kotle, ozubená kola, elektromotory, nástěnné výtahy či zařízení pro provoz jatek.

Název nové značky - Wikov - posléze vznikl jednoduše spojením začátků obou jmen. Výroba aut s tímto logem ale začala až o několik let později.

„Chceme-li zaměstnanost v budoucnu zvětšiti, bude nutným vyráběti předmět, který by umožnil - vydaří-li se - rychlý vzestup počtu zaměstnaneckých sil. Ve výkonném výboru jsem již upozornil na takový předmět, jest to lidový automobil,“ cituje Františka Kováříka ze zápisu správní rady z roku 1923 nedávno vydaná kniha Wikov - továrna automobilů, která podrobně mapuje historii prostějovské automobilky i její vozy.

„Nelze popřít, že se svět v každém směru motorizuje a že hlad po laciných a dobrých vozidlech bude čím dál větší,“ pokračuje Kovářík.

Z jednoho základu vznikla užitková auta i závodní speciály

S výrobou aut začali v Prostějově v roce 1924, kdy zde vzniklo šest prototypů, pro které byly vzorem italské automobily Ansaldo, a také první auta, ovšem jen v počtu několika málo kusů. Prvním sériově vyráběným vozem se tak stal až v letech 1927-1930 model Wikov 7/28.

„To netradiční značení vzniklo kvůli rozdílu mezi oficiálně udávaným a skutečným výkonem v koních. Od něj se totiž odvíjelo zdanění,“ vysvětlil Lubomír Pešák, majitel olomoucké Veteran Areny, která se pyšní největší sbírkou wikovů na světě včetně jednoho z prototypů IV/16 z roku 1924.

Model 7/28 ovšem nebyly jen osobní vozy, část produkce tvořily i užitkové verze, například sanitky či užitkový vůz s valníkem o nosnosti zhruba 750 kilogramů. Na druhou stranu ale z tohoto typu bylo odvozeno také několik kusů závodních speciálů, které měly silnější motory a bojovaly o přední příčky v řadě závodů.

18. září 2013

Dalším modelem, který se navzdory pouhým zhruba 150 vyrobeným kusům z technického hlediska výrazně zapsal do dějin, byl Wikov 35, který vznikl v roce 1930.

Jednak byl až na výjimky vybaven řízením na levé straně, neboť se v té době už vážně mluvilo o změně jízdy na silnicích z levostranné na pravostrannou. Zadruhé pak na jeho podvozku vznikl vzhledem nezaměnitelný sportovní vůz „Kapka“ - vůbec první aerodynamický vůz vyráběný v Československu. Chlubit se jím mohli dle dochovaných fotografií zřejmě jen tři majitelé.

Krása automobilů Wikov

Poté už se „wikovka“ vydala směrem, který jí vysloužil přezdívku „český rolls-royce“. Většinu vyráběných modelů totiž tvořila luxusní auta.

Šlo například o dva vozy typu 70 - reprezentativní limuzíny s cenou kolem 120 až 130 tisíc tehdejších korun. Což bylo víc, než za kolik se dal například v Praze koupit činžovní dům. To je řadilo mezi tři nejdražší v Československu vyráběná auta po vozech Praga Grand a Tatra 80, které stály kolem 155 a 200 tisíc.

V roce 1932 pak začala výroba typu 40, což byla limuzína ve variantách s pevnou střechou nebo jako kabriolet. Toho nakonec z továrny vyjelo 330 kusů.

Hanácká automobilka skončila už po 12 letech, kvůli ztrátovosti

To ale bylo ze sériové produkce prostějovské automobilky vše. Ukončení výroby nakonec přišlo ještě před druhou světovou válkou, a to roku 1936, neboť byla ztrátová.

„Došlo kvůli tomu i ke sporům mezi Wichterlovými a Kováříky, kteří prosazovali pokračování výroby. Následně sice bylo smontováno ještě několik automobilů, ale to už bylo jen kvůli využití zbylých vyrobených dílů,“ nastínil Pešák.

Celkem v Prostějově za dvanáct let vzniklo podle dostupných informací asi 600 kusů osobních aut a kolem stovky nákladních. I proto jsou dnes cenným artiklem pro sběratele, zvlášť když se jich dochovaly přibližně jen tři desítky.

„Přesná čísla z výroby neznáme, protože archiv se nedochoval a dokumentace se za války různě poztrácela. Pojízdných wikovů je ale v současnosti do třiceti, dalších zhruba osm by se pak dalo dát do kupy ze zbylých přibližně dvaceti dochovaných kusů,“ shrnul majitel olomoucké Veteran Areny..

Za druhé světové války byla výroba zemědělských strojů a zařízení omezena a prostějovské firmě byla vnucena výroba pro německé válečné hospodářství. V roce 1948 pak byla znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov, což definitivně utnulo jakékoliv myšlenky na možný návrat k výrobě aut a obnovení hanácké automobilky.

„V současnosti je značka Wikov hodně zapomenutá, přitom jde o krásné a velmi kvalitní vozy se skvělými motory. A třeba Rolls-Royce používal tehdy podobnou karoserii jako Wikov,“ uzavřel Pešák.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Soutěž dopraváků zaskočila řidiče, zmatkovali i profesionální šoféři

23. května 2024  16:37

Že jsou na tom čeští řidiči stále hůř se zvládnutím situace, kdy křižovatku řídí policista,...

Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku

23. května 2024  10:24,  aktualizováno  13:07

Na pět a půl roku poslal krajský soud v Olomouci do vězení podnikatele Petra Látala za podvody s...

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Zemřel Petr Huťka, jeden z trenérů daviscupových vítězů z roku 1980

23. května 2024  11:49

Ve věku 76 let zemřel ve středu po dlouhé nemoci prezident Tenisového klubu Precheza Přerov a jeden...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR VÝROBY - až 25 000 Kč

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 22 000 - 25 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...