VIDEO: Podívejte se na sportovního krasavce Wikov. Po letech se rozjel

  20:50aktualizováno  20:50
Motoristickým restaurátorům z Kopřivnice na Novojičínsku se podařilo zachránit unikátní sportovní vůz Wikov 7/28, který v roce 1930 závodil na Masarykově okruhu v Brně. Vůz nyní bude v muzeu továrny Wikov v Hronově.

Nadějný rozjezd, skvělý plný výkon, pak zánik a slibné znovuzrození. Značka Wikov a sportovní automobil z téže továrny mají stejné osudy. I když ne docela.

Zatímco někdejší prostějovská automobilka vyrábějící také malosériové vozy nyní funguje v Hronově na Náchodsku a zhotovuje zejména komponenty pro strojírenství, sporťák Wikov 7/28 se díky umu restaurátorů firmy Eccora z Kopřivnice-Lubiny zaskvěl ve zcela původní kráse.

Na začátku přitom bylo jen torzo vozu. "V podstatě zůstal jen podvozek a motor. Vše ostatní jsme složitě sháněli, případně podle dobových obrázků a dochovaného dalšího vozu sami vyrobili," přiblížil majitel firmy Eccora Vítězslav Hinner.

Sportovní skvost Wikov

Zakázku zadal prapravnuk zakladatele prostějovské továrny Wikov, kde se malé série automobilů v letech 1925 až 1936 kompletovaly.

Jenže pak výroba zanikla, po válce se firma přejmenovala na Agrostroj a výhradně se zaměřila na zemědělské stroje.

"Potomci zakladatelů Wikovu však na tradici nezapomínají. Ostatně právě dokončený vůz bude stát v malém továrním muzeu v Hronově," dodal Hinner.

Restaurátoři na skvostu odpracovali zhruba 2 500 hodin. "Nejčastěji renovujeme staré tatrovky, ale už jsme kdysi jednou dělali i na limuzíně Wikov. Sporťák je v něčem jednodušší, nemá například dveře, takže odpadají problémy s těsněním," usmál se Hinner.

Sportovních vozů Wikov 7/28 zůstalo jen pár kusů. Jeden vlastní Národní technické muzeum, snad další dva či tři si střeží sběratelé a dalším je právě znovuzrozený z Eccory. Proto jsou mezi odborníky velmi ceněny a dochované kusy jsou naprostými unikáty.

A jak se více než osmdesát let starém sporťáku jezdí? Dobře, ale jen na závodní dráze.

"Na silnici je docela tvrdý a každá nerovnost je proto cítit. Jinak je lehký váží 900 kilogramů," popsal Hinner a dodal, že Wikov uhání až stočtyřicítkou.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Najdete na iDNES.cz