VIDEO: Podívejte se na sportovního krasavce Wikov. Po letech se rozjel

  20:50aktualizováno  20:50
Motoristickým restaurátorům z Kopřivnice na Novojičínsku se podařilo zachránit unikátní sportovní vůz Wikov 7/28, který v roce 1930 závodil na Masarykově okruhu v Brně. Vůz nyní bude v muzeu továrny Wikov v Hronově.

Nadějný rozjezd, skvělý plný výkon, pak zánik a slibné znovuzrození. Značka Wikov a sportovní automobil z téže továrny mají stejné osudy. I když ne docela.

Zatímco někdejší prostějovská automobilka vyrábějící také malosériové vozy nyní funguje v Hronově na Náchodsku a zhotovuje zejména komponenty pro strojírenství, sporťák Wikov 7/28 se díky umu restaurátorů firmy Eccora z Kopřivnice-Lubiny zaskvěl ve zcela původní kráse.

Na začátku přitom bylo jen torzo vozu. "V podstatě zůstal jen podvozek a motor. Vše ostatní jsme složitě sháněli, případně podle dobových obrázků a dochovaného dalšího vozu sami vyrobili," přiblížil majitel firmy Eccora Vítězslav Hinner.

Sportovní skvost Wikov

Zakázku zadal prapravnuk zakladatele prostějovské továrny Wikov, kde se malé série automobilů v letech 1925 až 1936 kompletovaly.

Jenže pak výroba zanikla, po válce se firma přejmenovala na Agrostroj a výhradně se zaměřila na zemědělské stroje.

"Potomci zakladatelů Wikovu však na tradici nezapomínají. Ostatně právě dokončený vůz bude stát v malém továrním muzeu v Hronově," dodal Hinner.

Restaurátoři na skvostu odpracovali zhruba 2 500 hodin. "Nejčastěji renovujeme staré tatrovky, ale už jsme kdysi jednou dělali i na limuzíně Wikov. Sporťák je v něčem jednodušší, nemá například dveře, takže odpadají problémy s těsněním," usmál se Hinner.

Sportovních vozů Wikov 7/28 zůstalo jen pár kusů. Jeden vlastní Národní technické muzeum, snad další dva či tři si střeží sběratelé a dalším je právě znovuzrozený z Eccory. Proto jsou mezi odborníky velmi ceněny a dochované kusy jsou naprostými unikáty.

A jak se více než osmdesát let starém sporťáku jezdí? Dobře, ale jen na závodní dráze.

"Na silnici je docela tvrdý a každá nerovnost je proto cítit. Jinak je lehký váží 900 kilogramů," popsal Hinner a dodal, že Wikov uhání až stočtyřicítkou.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz