Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Herní trendy: svobodný zážitek, virtuální realita a konec ovládání pohybem

(Od zpravodaje Bonusweb.cz) - Právě skončená výstava E3 naznačila, jakým směrem se bude herní průmysl nadále vyvíjet. Vedle všudypřítomné virtuální reality dnes frčí především důraz na svobodný zážitek. Hit předešlých let, tedy pohybové ovládání, se naopak zcela vytratil.
No Man's Sky

No Man's Sky | foto: Hello Games

Letošní E3 je minulostí a my se pomalu můžeme pouštět do rekapitulování. Viděli jsme toho spoustu (všechny naše E3 články naleznete zde) a v nejbližších dnech vydáme řadu detailnějších článků, na jejichž přípravu není na veletrhu čas. Už teď mi ale dovolte rychlé ohlédnutí a menší zamyšlení nad celkovým stavem současného herního průmyslu.

Virtuální realita je realitou

Virtuální realita není jen Oculus Rift, ale třeba i projekt StarVR.

Loni se nástup virtuální reality skloňoval ve všech pádech a letos to vypadalo, že o jejím úspěchu už nikdo nepochybuje. Především: virtuální realita už není jen Occulus Rift, ale také různá unikátní zařízení, která bylo možné potkat na každém kroku. A tentokrát už nešlo o pouhé technické ukázky, ale o fungující prototypy.

Situace dospěla tak daleko, že na některá zařízení byla fronta pouhých několika nadšených jedinců. Oproti loňsku, kdy magická zkratka VR automaticky generovala hodinové fronty, je to obrovský rozdíl. A když už ne realita virtuální, tak alespoň augmentovaná (skutečný svět rozšířený o dodatečné informace, například prostřednictvím speciálních brýlí).

Nový příspěvek do diskuse přinesl i Microsoft se svými HoloLens, jejichž prezentace během hraní Minecraftu byla jedním z vrcholů celé show. Jak to celé dopadne, je ale pořád ve hvězdách, protože celý systém má samozřejmě i spoustu nevýhod. Je klidně možné, že to celé vyšumí do ztracena, jako ještě nedávno hustě propagované ovládání pohybem.

Hráči se hýbat nechtějí

Pohybové ovládání už příliš netáhne.

O pohybovém ovládání nepadlo nikde ani slovo. Kinect, původně slibovaná nedílná součást balení Xboxu One, nebyl na hlaví tiskovce zmíněn ani jednou, což dává tušit, že už se s ním do budoucna příliš nepočítá. Však také jeho podpora ve stávajících hrách je prakticky nulová.

Sony se o podobné zařízení ani nepokouší a dokonce i na stáncích Nintenda, které celou tu vlnu odstartovalo, jsem během hraní tenisu dostal do ruky obyčejný gamepad. Může být snad větší důkaz toho, že šlo o slepou linii vývoje?

Kapitalismus s lidskou tváří

Na to, že by mělo být hraní počítačových her v prvé i poslední řadě především o zábavě, se v tomto oboru potýkáme s často až absurdními vlnami nenávisti. Je potřeba uznat, že tomu šly velké firmy často vyloženě naproti a všechny ty protipirátské ochrany, agresivní obchodní taktiky, devalvace zavedených značek, arogantní prohlášení a další podobné legrácky si radikální odmítnutí určitě zasloužily.

Vypadá to ale, že se vše mění k lepšímu a i ty největší kolosy naslouchají hlasu lidu. Tuhle vývojáři oznámí, že se určitě nepočítá s placenými DLC (Downloadable Content, tedy stahovatelný obsah), támhle se objeví možnost pozvat do své hry i přátele, aniž by si museli titul také kupovat a celkový dojem z celého odvětví je najednou mnohem pozitivnější.

Jak ukázal třeba obrovský úspěch Zaklínače 3, lidé dokážou vstřícný přístup ocenit. A tak jsou i mamutí kolosy nuceny přehodnotit původní strategie a například zapracovat na emulaci starých her, umožnit pokračování ne příliš komerčně úspěšných sérií, povolit předběžný přístup, podporovat tvorbu modů i na dosud uzavřených platformách a tak dále.

18.června 2015 v 23:59, příspěvek archivován: 19.června 2015 v 10:35

Největší bizarních letošní E3.Hru Butt sniffin pugs ovládáte čicháním k psímu pozadí! pic.twitter.com/0j95Fiiku6

Nechte nás si hrát

Gigantický úspěch Minecraftu, který svého autora vynesl mezi nejbohatější obyvatele naší planety, vede k tomu, že se ho každý pokouší napodobit. To je celkem samozřejmé, stejně jako fakt, že podobný jackpot už se zřejmě nikomu rozbít nepovede.

No Man's Sky

Sean Murray, tvůrce chystaného hitu No Man’s Sky, se během své prezentace zamyslel nad samotnou formou toho, jak se lidé chtějí u počítače bavit. Následovat předpřipravené dobrodružství, které vás nutí dělat věci, o nichž si autoři mysleli, že by mohli být zábavné, totiž není pro každého. Zato prostá touha si hrát je vlastní úplně všem a cílem vývojářů by mělo být poskytnout hráčům dostatek nástrojů a zbytek nechat na nich.

S tím souvisí extrémní důraz na volnost a nelinearitu i u klasických AAA her. Každá druhá se nyní pyšní otevřeným herním světem, ať už jde o závody, akční hry, příběhové hry na hrdiny či cokoliv jiného.

Jedna MOBA vládne všem

Kdysi platilo, že každé vydavatelství muselo mít svůj interaktivní film. Později byly tím vyvoleným žánrem strategie, 3D střílečky, on-line hry, free 2 play sociální hry atd. Dnes je oním zlatým grálem žánr tzv. MOBA her. Samotná definice žánru je hodně neurčitá, ale představte si pod tím soupeření týmů hráčů proti sobě, jež je ozvláštněno boji s počítačem řízenými protivníky a vylepšováním vlastního avatara.

Battleborn

Trh už si rozdělily zajeté firmy, ale to nebrání tomu, aby se o žánr nezajímali i ostatní. A když už ne přímo, tak se jím alespoň nechali volně inspirovat. Battleborn či Gigantic jsou ambiciózní tituly od velkých firem, které je na E3 masivně propagovali. MOBA si ale našla cestu například i do jedné z nejzavedenějších značek vůbec, série Halo.

Zábavní průmysl se pořád mění a vynášet jakékoli předpovědi je značně ožehavé. Už za rok či dva se může ukázat, že nic z výše uvedeného neplatí a že se budoucnost se vyvíjí úplně jiným směrem. A proto nás nikdy nepřestaňte sledovat.

Autor:
Témata: E3 2015, virtuální
  • Nejčtenější

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Hráči World of Tanks si nově mohou vyzkoušet vylodění v Normandii

Ku příležitosti osmdesátého výročí Dne D přibyla do populární videohry World of Tanks spousta...

Před 40 lety vznikl Tetris, druhá nejprodávanější herní značka všech dob

Je to dnes přesně čtyřicet let od momentu, kdy Rus Alexej Pažitnov představil světu prvotní koncept...

Druhá řada seriálu The Last of Us ani zdaleka nepokryje události hry

Ačkoli druhou řadu postapokalyptického seriálu The Last of Us uvidíme až příští rok, už nyní je...

Nebyl to jen Warcraft a Diablo. Připomínáme nejvýznamnější hry od Blizzardu

Dlouhé roky bylo jméno Blizzard Entertainment vnímáno jako synonymum úspěchu, v posledních letech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...