Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zvolte Volt II a bude lépe. Americký hybrid přichází v nové verzi

Relativně neobvyklý hybrid Chevrolet Volt přichází v druhé generaci. Automobilka ho představila na autosalonu v Detroitu. Novinka je uhlazenější, větší a má vylepšený pohonný systém. Navíc docela výrazně zhubla. Ale do Evropy se už druhá generace asi nedostane.
Chevrolet Volt 2016

Chevrolet Volt 2016 | foto: General Motors

V Evropě Chevrolet Volt neznáme, při velkém štěstí potkáme na silnicích evropský derivát Opel Ampera. Jeho prodeje jsou však mizerné, a tak ho nejčastěji najdete v showroomech dealerů. To americký Volt je na tom díky lokálním dotacím lépe, v Kalifornii jich jezdí relativně hodně. Celkem se za čtyři roky v USA prodalo přes 60 tisíc voltů. Proti necelým deseti tisícům amper v Evropě je to solidní číslo (a to se Ampera stala v roce 2012 evropským autem roku).

I proto druhá generace Voltu už jako Amepra nevznikne a v Evropě se asi vůbec prodávat nebude, protože Chevrolet se z evropského kontinentu ke konci loňského roku stáhl. Opel má vytvořit vlastní vozidlo na elektřinu, podle posledních zpráv to má být elektrické provedení malého modelu Karl, který se představí letos.

Volt je poměrně nezvyklý hybrid, respektive je to takový mezikrok mezi hybridem a čistým elektromobilem se všemi výhodami i nectnostmi této koncepce. To platilo pro první generaci a pravděpodobně to bude platit i pro generaci druhou, ač právě ty nevýhody se Chevrolet snažil co nejvíce omezit.

Princip pohonu první generace Voltu je následující: auto má hlavní elektromotor, který zásobují baterie. Ty je potřeba dobíjet ze zásuvky. V tomto režimu se auto chová jako plug-in elektromobil. Jenže dojezd je omezený, a tak má volt zabudovaný i spalovací motor a druhý elektromotor. Spalovací motor se rozeběhne v momentě, když dojdou baterie. Na jednu stranu dodává spalovací motor energii menšímu elektromotoru, který zásobuje za jízdy baterie, na stranu druhou může i přímo pohánět kola. Auto tak nabízí několik režimů pohonu. Z testů první generace vyplývá, že ne vždy je to optimální a malý spalovací motor má s těžkým autem dost práce, navíc funguje i jako generátor energie.

Nový Volt modelového roku 2016 (začne se vyrábět letos) má pohon podobný, ale vylepšený. Dvojitý elektromotor má výkon 111 kW, sekunduje mu nová hliníková benzinová patnáctistovka produkující 75 kW. Li-ion akumulátory mají kapacitu 18,4 kWh, což by podle výrobce mělo stačit až na 80 kilometrů jízdy čistě na elektrický pohon. Akumulátory mají výrazně menší počet článků než u první generace Voltu a jsou o deset kilogramů lehčí. Navíc jsou uloženy níže, a tak přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti auta.

Chevrolet Volt 2016

Nabíjení akumulátorů závisí na zásuvce. Z evropské se baterie nabijí za 4,5 hodiny, z americké za 12 až 13 hodin. Auto bude mít zabudovanou GPS a na multimediálním systému bude neustále ukazovat, kde lze nabíjet na veřejných místech. A to i v kontextu trasy, spotřeby a dalších veličin. Nutno dodat, že v USA je určitě více veřejných nabíječek než v Evropě, ale rozhodně to stále není nic pro bezproblémové cestování čistě elektrickými auty.

Pro majitele voltu je zde naštěstí navíc benzinový agregát, který opět dokáže jak generovat energii pro akumulátory (spolu s rekuperací), tak i přímo pohánět přední kola. Díky tomu se dojezd Voltu prodlouží až na maximálních 630 kilometrů, což už odpovídá akčnímu rádiu běžného auta se spalovacím motorem.

Spotřeba by měla být příznivá, automobilka uvádí zhruba 5,7 litru na sto kilometrů, což by mohla být reálná hodnota. Na druhou stranu to není nic zázračného, podobných výsledků dosahují i běžné hybridy podobné velikosti. V Evropě pak konkurují spotřebou mnohé diesely i menší benzinové motory s přímým vstřikováním a přeplňováním.

Chevrolet Volt první generace se v USA prodává od 35 tisíc dolarů (aktuálně asi 820 tisíc korun) díky státním dotacím na elektromobily. Nová generace nemá být dražší, možná půjde s cenou ještě dolů. Nutno dodat, že uvedená cena je na USA poměrně vysoká, například hybridní Hyundai Sonata a podobná auta jsou i bez dotací skoro o devět tisíc dolarů levnější a spotřebu nemají o mnoho vyšší. Samozřejmě, že čistě na elektrický pohon neujedou tolik, ale to je stejně mimo pojíždění na krátké vzdálenosti jedno. A v USA se dojíždění obvykle nepočítá na kilometry, ale na vysoké desítky kilometrů, což stejně Volt čistě na elektřinu nezvládne.

Chevrolet Volt 2016

Druhý Volt má o poznání konvenčnější tvary než první generace. To mu sice na jednu stranu ubírá na výjimečnosti, ale u zákazníků by to měl mít snadnější. Auto je větší, pojme pět pasažérů s tím, že ten uprostřed vzadu bude muset počítat s velmi omezeným komfortem cestování. Kokpit také doznal úprav směrem k obvyklým autům, dominuje mu velký displej multimediálního a informačního systému. Nutno dodat, že interiér nevypadá špatně, povedl se.

Auto má rozměry 4,58 × 1,8 × 1,43 metru s rozvorem 2,7 metru a hmotností 1 600 kilogramů. To znamená, že mezigeneračně shodilo 100 kilogramů, což není málo. Výroba začne ve druhé polovině roku, kdy se Volt II začne v USA i prodávat. Cenu Chevrolet zveřejní později, opět bude hodně záležet na dotacích.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

Renault 5 se stane v roce 2024 prvním vozem automobilky, který vyjede na nové...

VIDEO Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...