Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jednoruký pilot přistál poté, co mu upadla protéza. Jak to bylo doopravdy

Britský úřad pro vyšetřování leteckých nehod zveřejnil popis nezvyklé nehody, která se stala v únoru. Pilotovi se během přistávacího manévru uvolnila jeho protetická náhrada levé ruky a musel přistání dokončit druhou rukou.

Turbovrtulový Bombardier Dash 8 britského dopravce Flybe během vzletu z letiště v Manchesteru | foto: Adrian Pingstone

Server BBC tento týden upozornil na zprávu, která by jinak nepochybně unikla naší pozornosti. 12. února letošního roku kapitán britského regionálního dopravce Flybe na malou chvíli ztratil schopnost plně ovládat letadlo, když se mu uvolnila protéza na levé paži.

Pilot má pod levým loktem protézu. Během letu ji má ke kniplu připevněnou svorkou. Pravě tato svorka se při letu uvolnila.

Nejmenovaný 46letý a velmi zkušený pilot má pod levým loktem protetickou náhradu. Během letu ji má k řízení letadla, tedy ke kniplu připevněnou svorkou, aby nemohl přijít o schopnost letadlo ovládat. Ale přesně to se stalo, když v únoru vedl po setmění na přistání v severoirském Belfastu turbovrtulový letoun Bombardier Dash 8 na lince z Birminghamu se 47 cestujícími na palubě.

V cílové destinaci panovalo dost větrné počasí a pilot letoun ovládal manuálně (tedy bez autopilota). Levou ruku měl na kniplu, pravou měl položenou na pákách ovládání výkonu motorů. Podle zprávy (dostupná zde) britského úřadu pro vyšetřování dopravních nehod (AAIB) se bez potíží dostal až do fáze podrovnání letounu, kdy pilot těsně nad zemí snižuje úhel klesání a upravuje pozici letadla tak, aby bezpečně dosedlo na dráhu. V tom okamžiku se mu uvolnila protetická náhrada z úchytu, kterým byla připevněna k řízení.

Na předání řízení kolegovi nebyl čas

Kapitán prý zvažoval, že předá řízení druhému kolegovi, ale vzhledem k tomu, že letoun byl těsně před přistáním a na domluvu nebyl čas, přehmátl si svou zdravou rukou z plynu na knipl. Letoun bezpečně přistál, ale protože v dané situaci nedošlo ke korekci výkonu motorů, Dash na přistávací dráze poskočil a přistál dost tvrdě.

Kapitán úřadu pro letectví řekl, že si protézu kontroval během sestupu. Do budoucna prý bude kontrolám věnovat větší pozornost, protože si mohl nevědomky uvolnit úchyt protézy. Prý bude své kolegy informovat před letem o rizicích vzniku podobné situace, a připraví je na to, aby byli vždy připraveni přebrat řízení letadla.

Pohled do kokpitu letounu Dash 8 verze Q400, kterou používá společnosti Flybe. Kapitán seděl vlevo, protetickou náhradu připevněnou ke kniplu, pravou ruku na páce ovládání výkonu motorů (dole uprostřed).

Vedení Flybe uvedlo, že zavedlo další opatření, která mají zajistit, aby se událost neopakovala. Ale o nějakém omezení zaměstnávání postižených prý neuvažuje. Ono jich také není mnoho, v celé Velké Británii jsou jen čtyři lidé s protézou místo paží, kteří mají licenci obchodního pilota, což je nezbytný předpoklad, aby mohli létat jako profesionální piloti u aerolinek.

U nás žádný profesionální pilot s podobným postižením není, což potvrzují jak Ústav leteckého zdravotnictví (ÚLZ), tak Úřad pro civilní letectví (ÚCL). „Řídíme se ovšem stejnými předpisy jako Velká Británie, protože podmínky pro udělování pilotních průkazů určuje legislativa Evropské Unie,“ říká lékař a náměstek ÚLZ Oldřich Truska. Právě on je jedním ze dvou lékařů v ČR, který v podobných případech může vydávat souhlas s udělením průkazu žadateli.

V principu je tedy i u nás pro člověka s náhradou paže či ruky relativně jednoduché získat pilotní licenci. V praxi ovšem čeští lékaři dávají najevo, že v podobných případech budou dovednosti žadatele a omezení daná jeho zdravotním stavem zkoumat opravdu pečlivě. Postižení musí v každém případě doložit svou schopnost ovládat stroj jak protézou, tak v případě potřeby pouze zdravou rukou. V Británii létají i lidé bez obou paží či rukou (u nás o podobném případu nevíme), jejich protézy přitom podléhají technické kontrole stejně jako jakékoliv jiné díly letadla.

Možnost stát se piloty mají i lidé bez dolních končetin, řešení se liší podle typu postižení. Ti s jednou zdravou nohou a druhou amputovanou pod kolenem, mohou nosit protézu a ovládat pedály letounu s její pomocí. V jiných případech se noha spojí s pedálem pomocí lanka, takže jeho funkci lze ovládat pohybem nohy nahoru a dolů. A v nejvážnějších případech, tedy s protézami na obou končetinách, musejí funkce běžně ovládané nožními pedály mít převedeny na ruční ovládání. Letadlo má tedy páku navíc, a tak se takové řešení týká výhradně sportovních pilotů.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 54 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi je 1 příspěvek

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...