A ministr studii neodmítá. Jančurův návrh počítá s tím, že trasa povede vně hranic hlavního města. Uvnitř okruhu zůstane i většina východních a severních satelitů včetně Úval, Klecan a Roztok. Okruh je o 23 kilometrů, tedy o třetinu, delší než trasa plánovaná přes město a přijde na 30 miliard korun, tedy o polovinu méně proti současným ministerským plánům.
Na druhou stranu Prahy za 30 minut Další detaily plánu najdete ve vydání z 4. 7.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
Oproti „starému“ obchvatu, jehož stavbu už deset let úspěšně blokují pražské městské části, má nový návrh klíčovou přednost – využívá trasy pro silnici, kterou už schválil v územním plánu Středočeský kraj. Jančurův architekt Milan Strnad navíc doporučuje stavět po etapách. Už v roce 2017 může být zahájena stavba dvou úseků, severozápadní části z Ruzyně k teplické dálnicí D8 a východní části od Brandýsa nad Labem k dálnici D1. Pokud se v první etapě postaví místo šesti pruhů jen čtyři, budou stát 13 miliard korun a mohou být dokončeny v září 2020.
Jančurův návrh |
Už v této podobě umožní okruh odvést z města kamionovou dopravu směřující z Berlína do Rakouska a na Balkán. „Po dokončení dálnice D8 tudy bude projíždět 20 tisíc kamionů denně,“ varuje Jiří Petrák z nadace Stínové ŘSD.
Podnikatel Jančura dal vypracovat dokumentaci, která podrobně navrhuje novou trasu okruhu, postup stavby a její cenu. Ministra dopravy teď hodlá přesvědčit, aby zaplatil dopravní, technickou a ekologickou studii. Ta podle něj prokáže, že se vyplatí vzdálenější trasa okruhu navržená Jančurou než trasa uvnitř městských hranic, kterou dosud prosazovalo Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo.
Ministr Prachař úvahy o změně Pražského okruhu dříve odmítal. Teď však jeho mluvčí Ivan Rašťák říká: „V tuto chvíli nemůžeme vyloučit, že v budoucnu rozhodnutí o zadání studie padne.“ Hledání alternativy se přiblížilo ve chvíli, kdy ani nový ministr nenašel recept, jak „zlomit“ odpor pražských městských částí.