Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Pražský okruh je podle odborníků bezpečný, má však dvě zásadní vady

  10:10aktualizováno  10:10
Pražský okruh řadí odborníci na bezpečnost silničního provozu mezi bezpečné silnice s nízkým rizikem nehod. Podle nich je postaven dobře. Má však i své vady. Například, že po třiceti letech výstavby je hotový jen z půlky. Dalším nedostatkem je nedostatečná kapacita mezi dálnicí D5 a Barrandovem.

Pražský okruh není ani po třiceti letech hotový. | foto: Magistrát hl.m. Prahy

Stromy vysazené příliš blízko vozovky, nedostatečně zpevněné krajnice i třeba prudká proměna široké silnice v úzkou, to všechno může vést k dopravní nehodě s tragickými následky. Na Pražském okruhu takových nedostatků mnoho není.

Alespoň tak to vidí odborníci na bezpečnost silničního provozu, kteří zkoumají dálnice a silnice prvních tříd v Česku, a tedy i obchvat metropole. "Pražský okruh byl postaven dobře," myslí si Jiří Landa z firmy AF-CityPlan, jež se bezpečností provozu zabývá.

Avšak dodává, že okruh má dvě fatální vady: "Jednak není dokončená ani polovina. Druhá vada je mezi dálnicí D5 a ulicí K Barrandovu. Jsou tu čtyři pruhy a ne šest. Přitom je to nejzatíženější úsek. Právě kvůli nedostatečné kapacitě se tady nejvíce bourá," zmiňuje Landa.

Jen pro srovnání: po této části okruhu projede každý den necelých 84 tisíc aut - to je přibližně tolik, co jezdí po magistrále. Jede-li řidič po okruhu směr D1 dál, počet vozidel se rapidně snižuje. Už u Lochkova je to necelých 46 tisíc denně a za řekou pak ještě o tisíce méně.

Problémem jsou i chybějící nájezdy u Komořan a Písnice

Chyba na komunikaci mezi dálnicí D5 a ulicí K Barrandovu byla podle Landy dána tím, že se dříve neodhadlo množství aut, která tudy pojedou. Tento úsek se otevřel už v roce 1983. Když se dokončovalo jeho propojení až k brněnské dálnici v roce 2010 a starý úsek dělníci opravovali, narazili na nesouhlas úřadů.

"Nebylo možné prosadit rozšíření silnice na šest pruhů přes stavební úřad," vypráví Landa.

Kde je na Pražském okruhu nejkomplikovanější doprava

Kde je na Pražském okruhu nejkomplikovanější doprava

Důvod, proč jezdí méně aut po navazujících částech okruhu, je podle Landy dán tím, že vede dále od hranic Prahy. Navíc stále chybějí dva nájezdy: u Komořan a u Písnice. Zdejší řidiči tak nemohou na obchvat najet (více čtěte zde).

Právě vzdálenější trasování okruhu od Prahy požadují někteří obyvatelé obcí, přes něž mají vést další části obchvatu. To je případ i úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.

Jeho výstavba je kvůli protestům a rozhodnutí soudu stále v nedohlednu. "Soud už dříve zrušil zásady územního rozvoje. Ty nové projednáme na jaře 2014. Velmi optimistická varianta tedy je, že okruh otevřeme až v roce 2018," říká náměstek primátora Jiří Nouza.

Landa navíc upozorňuje i na další kolizní místo: jde prý o nedostatečnou kapacitu kruhového objezdu u Jesenice. "Na odbočení z okruhu na Jesenici jsem zažil frontu aut, ale to by na dálnici být nemělo. Ta malá kruhová křižovatka zkrátka nepobrala auta jedoucí z dálnice D1," poukazuje na další problém Landa s tím, že na křižovatku přijíždí i hodně aut po takzvané staré benešovské silnici.

  • Nejčtenější

Čínská finanční metropole Šanghaj pozastavuje oficiální styky s Prahou

Čínská finanční metropole Šanghaj oznámila, že pozastavuje veškeré oficiální styky s Prahou poté, co české hlavní město...

V pražském tunelu Blanka shořelo lamborghini, škoda je pět milionů

Pražští hasiči zasahovali u požáru sportovního auta Lamborghini Aventador v tunelu Blanka. Ten byl kvůli ohni na jeden...

Soud poslal do vazby muže, který za jízdy střílel po autech

Příbramský soud poslal do vazby pětatřicetiletého řidiče z Prahy, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu a obecného...

Odchodil jsem to, zvykám si na bolest, přiznal Jágr. Sparťany umlčel

Sparťanští fanoušci ho přestali mít v lásce kvůli názorům na uzavření extraligy. Teď jim hokejový útočník Jaromír Jágr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu 3 nově prezentují tři čárky, lidem vadí vysoká cena loga

Radnice Prahy 3 má nové logo. Základem zcela nové vizuální identity městské části jsou tři čárky, což má podle vedení...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Popeláři při couvání v centru Prahy porazili plynovou lampu

Na Dražického náměstí v centru Prahy ráno popelářský vůz narazil do jedné z plynových lamp. Ta se po pádu rozbila na...

VIDEO: Recepční sehrála s kamarádem před kamerou přepadení, neprošlo jim to

Divadlo pro policii sehrála před bezpečnostními kamerami recepční jednoho z pražských hotelů, která měla na starost...

V Praze srazil vlak člověka, provoz na trati mezi Krčí a Braníkem stojí

V Praze na trati mezi Krčí a Braníkem srazil ve čtvrtek večer osobní vlak člověka. Muž na místě zemřel. ČTK to řekla...

Provoz na dálnici D8 je částečně obnoven, hasiči dálnici uklízejí

Nehoda dvou nákladních aut uzavřela v sobotu odpoledne na Mělnicku dálnici D8. Policie před 17. hodinou otevřela ve...

Najdete na iDNES.cz