Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Pražský okruh je podle odborníků bezpečný, má však dvě zásadní vady

  10:10aktualizováno  10:10
Pražský okruh řadí odborníci na bezpečnost silničního provozu mezi bezpečné silnice s nízkým rizikem nehod. Podle nich je postaven dobře. Má však i své vady. Například, že po třiceti letech výstavby je hotový jen z půlky. Dalším nedostatkem je nedostatečná kapacita mezi dálnicí D5 a Barrandovem.

Pražský okruh není ani po třiceti letech hotový. | foto: Magistrát hl.m. Prahy

Stromy vysazené příliš blízko vozovky, nedostatečně zpevněné krajnice i třeba prudká proměna široké silnice v úzkou, to všechno může vést k dopravní nehodě s tragickými následky. Na Pražském okruhu takových nedostatků mnoho není.

Alespoň tak to vidí odborníci na bezpečnost silničního provozu, kteří zkoumají dálnice a silnice prvních tříd v Česku, a tedy i obchvat metropole. "Pražský okruh byl postaven dobře," myslí si Jiří Landa z firmy AF-CityPlan, jež se bezpečností provozu zabývá.

Avšak dodává, že okruh má dvě fatální vady: "Jednak není dokončená ani polovina. Druhá vada je mezi dálnicí D5 a ulicí K Barrandovu. Jsou tu čtyři pruhy a ne šest. Přitom je to nejzatíženější úsek. Právě kvůli nedostatečné kapacitě se tady nejvíce bourá," zmiňuje Landa.

Jen pro srovnání: po této části okruhu projede každý den necelých 84 tisíc aut - to je přibližně tolik, co jezdí po magistrále. Jede-li řidič po okruhu směr D1 dál, počet vozidel se rapidně snižuje. Už u Lochkova je to necelých 46 tisíc denně a za řekou pak ještě o tisíce méně.

Problémem jsou i chybějící nájezdy u Komořan a Písnice

Chyba na komunikaci mezi dálnicí D5 a ulicí K Barrandovu byla podle Landy dána tím, že se dříve neodhadlo množství aut, která tudy pojedou. Tento úsek se otevřel už v roce 1983. Když se dokončovalo jeho propojení až k brněnské dálnici v roce 2010 a starý úsek dělníci opravovali, narazili na nesouhlas úřadů.

"Nebylo možné prosadit rozšíření silnice na šest pruhů přes stavební úřad," vypráví Landa.

Kde je na Pražském okruhu nejkomplikovanější doprava

Kde je na Pražském okruhu nejkomplikovanější doprava

Důvod, proč jezdí méně aut po navazujících částech okruhu, je podle Landy dán tím, že vede dále od hranic Prahy. Navíc stále chybějí dva nájezdy: u Komořan a u Písnice. Zdejší řidiči tak nemohou na obchvat najet (více čtěte zde).

Právě vzdálenější trasování okruhu od Prahy požadují někteří obyvatelé obcí, přes něž mají vést další části obchvatu. To je případ i úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.

Jeho výstavba je kvůli protestům a rozhodnutí soudu stále v nedohlednu. "Soud už dříve zrušil zásady územního rozvoje. Ty nové projednáme na jaře 2014. Velmi optimistická varianta tedy je, že okruh otevřeme až v roce 2018," říká náměstek primátora Jiří Nouza.

Landa navíc upozorňuje i na další kolizní místo: jde prý o nedostatečnou kapacitu kruhového objezdu u Jesenice. "Na odbočení z okruhu na Jesenici jsem zažil frontu aut, ale to by na dálnici být nemělo. Ta malá kruhová křižovatka zkrátka nepobrala auta jedoucí z dálnice D1," poukazuje na další problém Landa s tím, že na křižovatku přijíždí i hodně aut po takzvané staré benešovské silnici.

  • Nejčtenější

Při nehodě autobusů v Praze se zranilo 18 lidí, ve voze MHD jela školka

V Praze na Chodově se ráno srazily dva autobusy. Podle prvotních informací záchranářů se mohly zranit až tři desítky...

Konflikt v metru se na Floře přesunul k nákupnímu centru, skončil pobodáním

Pobodáním skončil ve čtvrtek kolem šesté hodiny večer konflikt v pražském obchodním centru na Floře. Policie útočníka...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Muž na Floře pobodal druhého kvůli srážce na nástupišti metra, neznali se

Konflikt u obchodního centra Flora, při kterém jeden z mužů pobodal druhého, vyhodnotili kriminalisté jako pokus o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Údržbáři kradli ve skladu Amazonu u Prahy, zmizela elektronika za miliony

Kriminalisté zadrželi v těchto dnech tři muže, kteří si ze své práce udělali výnosný byznys nad rámec výplaty. Ve...

Před sto lety začali badatelé kopat, dali vzniknout archeologickému ústavu

Před sto lety se v Praze zrodil archeologický ústav. Začal skromně ve třech místnostech kláštera. V terénních výzkumech...

V noci na sobotu hořel byt v Praze 3. Hasiči evakuovali obyvatele domu

Páteční požár v bytovém domě v Praze v ulici Jana Želivského napáchal škodu přibližně za milion korun. Dva lidé se...

Premium

Blíží se oprava Barrandovského mostu. Čekají se mnohakilometrové kolony

Měří asi jen 350 metrů, ale kvůli jeho obnově nejspíš zkolabuje doprava v půlce Prahy. Na čtyři roky. Oprava vrchní...

Najdete na iDNES.cz