Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Mapa silnic smrti: životy zachraňují hlavně auta a mobily

  15:36aktualizováno  15:36
Nejvíce nebezpečných silnic je ve Středočeském, Libereckém a Olomouckém kraji. Vyplývá to z rizikové mapy silnic, jejíž aktuální verzi uveřejnila firma AF-Cityplan, která se specializuje na dopravní inženýrství. Ukazuje se, že obětí nehod ubývá, ale spíše zásluhou bezpečnějších aut.

Silnice by neměla řidiče překvapit. Odborníci říkají, že "mají odpouštět". | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Na jihozápadě Čech dva úseky, zato ve středních Čechách pět a v malém Libereckém kraji tři. Při pohledu na rizikovou mapu silnic je zřejmé, že vyšší šanci šťastně dojet mají lidé v jižní části Česka. Mapa se pravidelně tvoří v programu hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP. Porovnává se počet nehod na silničním úseku o průměrné délce 20 km s hustotou provozu. Aktuální verzi právě zveřejnili experti z Ústředního automotoklubu a firmy AF-CityPlan.

INFOGRAFIKA

MAPA SILNIC SMRTI - ZDE

V Česku se zatím mapují rizika jen na dálnicích a silnicích I. třídy. Vysoký počet tragických a vážných nehod vzhledem k intenzitě provozu mají například silnice I/43 u Lanškrouna, I/46 na okraji Olomouckého kraje nebo I/14 z Trutnova k hranicím s Polskem.

Naopak třeba obávaná a zatracovaná dálnice D1 je hodnocena jako komunikace s nízkým a středně nízkým rizikem. Dálnice jsou však obecně relativně velmi bezpečné, protože jsou široké, přehledné a téměř na nich nehrozí čelní střety. 

Rizikové okresky 

"Hlavním problémem jsou křivolaké silnice s ostrými zatáčkami. Přibývá ale i počet překážek u silnic dostatečně nechráněných svodidly. K nástrahám pro řidiče patří i nově vysazované stromy nebo billboardy," popsal Jiří Landa z AF-CityPlan.

"Silnice by neměla řidiče překvapit. Naopak by měl být včas varován, že se bude něco měnit, a měl by mít čas se tomu včas přizpůsobit," vysvětluje Landa.

Dalšími vadami jsou například výškové vlny, pilíře mostů, křižovatky bez připojovacích a odbočovacích pruhů nebo špatně umístěné autobusové zastávky. Úpravy, které by zvýšily bezpečnost motoristů, by podle Landy vyšly na statisíce korun na kilometr.

Zatím se však podle Landy se zvyšováním bezpečnosti tuzemských komunikací příliš mnoho neděje. Je sice znát drobný úbytek nehod s nejtěžšími následky, ale to se děje spíše samovolně, než že by se v tuzemsku na nejnebezpečnější komunikace přidávaly další bezpečnostní prvky.

Hodnocení silnic je cennou informací pro správce pozemních komunikací. Podle Landy se však bezpečnost cest zvyšuje jen pomalu. Problém vidí experti i v častých změnách vlád. "Novým politikům pokaždé musíme spoustu věcí  vysvětlovat," poznamenal Miroslav Fiřt z Ústředního automotoklubu.

Nejbezpečnější jsou dálnice

Bezpečnost silnice měří speciální systém. Po analýze konkrétní komunikace v terénu se v kanceláři přidají policejní statistiky nehodovosti.

Havárií se smrtelnými následky v Česku dlouhodobě ubývá. Za tři čtvrtletí letošního roku zemřelo na silnicích 436 lidí, což je vůbec nejnižší číslo od roku 1970.

Nejbezpečnějším typem silnic v Česku jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

"Že dnes máme méně mrtvých, není zásluhou řidičů. Agresivity za volantem přibývá, ale v žigulíku bez airbagu měla nehoda fatálnější následky. Jezdíme v bezpečnějších autech," popsal dopravní znalec Aleš Vémola. Podle něj hrají roli i mobily, díky nimž se člověk u nehody okamžitě dovolá lékařské pomoci.

Chování řidičů je problémem i podle Landy. Některé silnice prvních tříd, jako je například trasa z Železného brodu na Tanvald nebo z Mělníka na Českou Lípu, svou členitostí lákají zejména motocyklisty k riskantní jízdě, což se podle dopravního odborníka odráží i v počtu závažných a smrtelných nehod motorkářů v těchto úsecích. Fatální následky nehod navíc podle něj zhoršují zastaralá svodidla, která by měla být vyměněna za jiný typ, mnohem přátelštější k řidičům havarovaných motocyklů.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Budoucnost automobilů? Vzájemná komunikace a více bezpečnosti

Autonomně jezdící vozy se brzy stanou realitou běžného provozu a s tím se objevují nové požadavky na bezpečnost....

Jak se chránit ve tmě a v mlze: odrazka ano, blikačka jen na doplnění

Rozhlédli jste se teď někdy na zastávce autobusu či vlaku? Veselé léto je pryč. Na oblečení vládne šedá, černá, modrá a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz