Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Celodenní svícení má smysl, bude se ještě vylepšovat

Titulková fotka článku dokazuje, že celodenní svícení má smysl. Na specifickém pozadí auto s nevýraznou barvou snadno přehlédnete. Nově zavádí povinnost svítit i přes den Švýcarsko. Výrobci už plánují systémy variabilního denního svícení.

Denní svícení | foto: GTÜ

V  Česku je celodenní svícení povinné od července 2006. Ve Švýcarsku musí svítit řidiči od prvního ledna nadcházejícího roku. Tato povinnost se nevztahuje na veterány s první registrací před rokem 1970. Porušení nařízení mohou policisté, kteří jsou vyhlášení svou přísností, trestat až 40frankovou pokutou, to je 900 korun. Nařízení platí i pro motorky.

Celodenní svícení je povinné v mnoha zemích Evropy, ale třeba také v Kanadě. "Jízda s osvětleným vozidlem i za dne snižuje počet a závažnost nehod," komentuje švýcarský autoklub TCS. "Vozidla jsou lépe vidět a další účastníci provozu mohou lépe odhadovat vzdálenost a rychlost blížícího se vozu.

Speciální světla pro den jsou dnes standard

Nová auta dostávají systém denního svícení už z výroby, nařizují to podmínky homologace platné od února 2011. Třeba u nových škodovek jsou to u vyšších výbavových stupňů tradiční pruhy v dolní části předních lamp. "Od uvedeného data již musí být veškeré nové vozy uváděné na trh povinně vybaveny denními svítilnami," vysvětluje pro iDNES.cz Milan Křižák, manažer pro legislativu z Varroc Lighting Systems, která v Česku vyrábí světla pro automobily.

Starší auta a modely zhomologované před únorem 2011 tedy systém celodenního svícení mít nemusí. Pro zajímavost: Čína a USA mají denní světla nepovinná a v Japonsku jsou dokonce zakázaná.

Denní svícení dnes většinou obstarávají LED diody, které mají minimální odběr elektřiny a designéři je dnes rádi používají pro oživení vzhledu aut. "Jejich životnost by měla pokrýt celou dobu životnosti vozu," uvádí Kateřina Škopková z Varroc Lighting Systems

Variabilní svícení

S rozšířením speciálních světel pro denní svícení ovšem nastala jiná potíž. Systém celodenního svícení rozsvěcí pouze přední světla, zadní zůstávají zhasnutá. Denní světla sice svítí méně než klasická, ale stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

"Zatím povinnost denního svícení na zadní svítilně neexistuje. Existuje ale již návrh  předpisu, který upřesňuje povinné a volitelné spínání zadních svítilen v jednotlivých režimech a podmínkách," říká Milan Křižák.

"Zajímavou novinkou, na které v přípravné legislativní skupině právě pracujeme, je zavedení možnosti variabilní úrovně denních světel,“ prozrazuje exkluzivně pro iDNES.cz Křižák.

Nový předpis má umožnit snížení intenzity svícení denních světel při nízkém osvětlení okolí nebo při špatných povětrnostních podmínkách, a tím omezit úroveň oslnění ostatních účastníků provozu. "Naopak intenzita bude moci být zvýšena při intenzivnějším osvětlení okolí (nad 7000 lx), kdy už současný světelný signál často zaniká," dodává Milan Křižák. Podle experta by se tato nová funkce mohla objevit na vozidlech uvedených do provozu v průběhu roku 2015.

Dají se domontovat

Majitelé starších aut si musí buď pamatovat, že mají při každém startování rozsvěcet (řidiči některých, často italských, aut jsou toho ušetřeni, zhasínat světla po vytažení klíčku ze zapalování umí fiaty už od 70. let), anebo mohou přídavná světla přikoupit jako příslušenství. Sadu, kterou si zručnější člověk dokáže namontovat sám, prodávají dnes za pár stovek na každé benzince, v autopotřebách, ale i v supermarketech.

Požadavky na lampy určené pro celodenní svícení jsou přesně definovány předpisem (ECE R87), který například uvádí, že velikost jejich svítící plochy musí být minimálně 25 cm², musí vyzařovat bílou barvou a stanovuje i minimální a maximální svítivost.

"Při umístění a montáži těchto svítilen jde hlavně o umístění minimálně 25 cm nad vozovkou, minimální vzájemnou vzdálenost svítilen 60 cm u běžných vozidel a také možnost jejich jednotlivého zhasnutí během blikání, pokud jsou od blinkru blíže než 4 cm," upozorňuje odborník na legislativu Milan Křižák, který zastupuje Česko na mezinárodní úrovni v problematice osvětlení aut.

Povinné celodenní svícení samozřejmě zvyšuje spotřebu vozidla. "Nejběžnější halogenové tlumená a obrysová světla včetně rozsvícení přístrojové desky mají spotřebu okolo 135 W, zatímco u LED denní svítilny je to přibližně 20 W. Úspora více než 100 W je tedy zřejmá," říká Milan Křižák. Na druhé straně LEDky vyžadují plošný spoj osazený diodami a řídicí jednotkou pro řízení proudu a případnou diagnostiku selhání diod.

Autoklub TCS uvádí, že u auta, které není vybavené systémem celodenního svícení, se spotřeba zvýší asi o dvě procenta. Kromě předních lamp svítí totiž také zadní, osvětlení registrační značky a přístrojovky. Je také pravděpodobné, že bude nutné častěji měnit žárovky. Svícení za dne LEDkami zvýší spotřebu podle TCS o zanedbatelné 0,2 procenta.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...