Světla pro denní svícení musí mít všechna nově prodávaná auta

aktualizováno 
Všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii po 7. únoru 2011, musí být vybaveny systémem denního svícení. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Světla pro denní svícení výrazným způsobem zlepšují viditelnost automobilů.

Audi A6 | foto: Audi

Starší auta ani nové vozy, které se začaly vyrábět před rokem 2011, nový systém mít nemusí. Není tedy nutné, aby jej majitelé starších aut dodatečně domontovávali.

Bezpečí a ekologie

Povinné svícení v Evropě

Stále: ČR, Dánsko, Estonsko, Finsko, 
Lotyšsko, Slovinsko, Slovensko, Švédsko, Norsko

V zimě: Litva, Polsko

Celoročně mimo obec: Maďarsko, Itálie

Celoročně pouze na označených komunikacích: Portugalsko

Nový předpis Evropské komise má za úkol zvýšit bezpečnost na silnicích a zároveň snížit emise CO2. Speciální světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 procent energie míň než tradiční světla. Když se pro denní svícení použijí LED diody, klesne spotřeba energie na desetinu.

Nový předpis platí pro homologaci aut a dodávek, pro autobusy, nákladní automobily a dodávky bude směrnice platit od srpna 2012.

Cílem je být viděn

Světla pro denní svícení napomáhají ostatním účastníkům silničního provozu zahlédnout vozidlo včas. Osvětlené auto je i za dne vidět dříve než to se zhasnutými světly.

Podle studie, kterou si nechala Evropská komise vypracovat, dokáží řidiči, cyklisté i chodci zaregistrovat denní světla rychleji a jasněji než klasická tlumená světla.

Denní svícení

"Komise očekává, že počet obětí dopravních nehod klesne o 3–5 % ročně," uvedl po schválení směrnice o povinných denních světlech v roce 2008 Wolfgang Schneider, který se dopravou v Komisi zabývá.

"Komise od zavedení denních světel také očekává pokles čelních srážek aut, a to až o 15 procent ročně," uvádí český informační portál o dění v Evropské unii Euractiv. Náklady na zavedení světel Schneider vyčíslil v roce 2008 nejvýše na 150 eur na auto s tím, že cena pravděpodobně s jejich masovým rozšířením klesne.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od 1. července 2006, nová povinnost se tak projeví jenom technicky.

V současné době platí povinnost svícení za dne ve 13 členských státech Evropské unie a třeba i v Norsku. "To znamená, že ve 48 % členských států Evropské unie tato povinnost již platí," uvádí Besip.

Celodenní svícení za dne za nesnížené viditelnosti

  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s usmrcením o 15 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel pouze s hmotnou škodou o 0 %
  • Snížení počtu dopravních nehod osobních automobilů s újmou na životě nebo zdraví o 3 až 12 %
  • Snížení počtu dopravních nehod dvou a více vozidel o 10 až 22 %
  • Snížení počtu dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %
  • Snížení počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %

                                                  Zdroj: BESIP podle zahraničních studií

 

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz