Společnost National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), která automobilku po bankrotu převzala, rozběhla v pondělí 2. prosince výrobu modelu Saabu 9-3 Aero Sedan. Zatím bude známý vůz, který má za sebou už desetiletou kariéru pod americkým koncernem GM, k mání s 220koňovým benzinovým motorem. Přeplňovaný dvoulitr, což je nejtradičnější saabí motor, má podle plánů značky příští rok doplnit elektrická verze.
Podle fanouškovského serveru saabsunited.com mají příští rok dorazit také provedení kombi, kabriolet a verze X s pohonem všech kol.
Čínský zakladatel a většinový vlastník NEVS Kai Johan Jiang prozradil, že elektrická verze bude stát na japonské a čínské technologii. Dá se čekat, že Čína dodá baterie a Japonsko elektroniku. Elektrická verze zamíří primárně na čínský trh na jaře 2014. Čínské město Qingdao, které je dvaadvacetiprocentním vlastníkem NEVS, už si objednalo flotilu dvou set elektrosaabů.
Firma je i při svém nadšení pro věc v nelehké pozici. S General Motors se nerozešla v dobrém a protože saaby stavěly na technice značek americké firmy (především Opelu), je otázkou, jaký původ mají komponenty, ze kterých se auto vyrábí. NEVS se chlubí, že síť dodavatelů vybudoval během necelého roku. Pro sedan dodává komponenty na 400 firem a celkem se na startu produkce v Trollhättanu podílelo kolem 2 400 společností.
Saab 9-3 navíc není nejmladší (stojí na technice Opelu Vectra, představila se v roce 2002) a těsně před krachem Saabu se intenzivně pracovalo na nástupci (o Saabu 9-3, který nikdy nevyjel, čtěte zde). Není také vůbec jasné, kde stávající vlastník značky sežene peníze na další vývoj. Při tom všem je to, že značka nemůže používat původní modré logo s mytickým gryfem, jen malou lapálií.
Novodobý Saab bude podle všeho stavět na loajalitě původních zákazníků. Právě saabisté patří k nejvěrnějším zákazníkům.
Novodobé saaby s jednoduchým černým logem s bílým nápisem budou zpočátku podle prohlášení značky mířit hlavně na čínský trh. Švédští zákazníci si mohou auta koupit přímo u výrobce přes internetové stránky od 10. prosince. Základní cena je 279 tisíc švédských korun (865 tisíc Kč), verze s manuálem je o deset tisíc dražší (o 30 tisíc Kč). Saabsunited uvádí, že novodobé saaby jsou o deset procent levnější než před krachem značky.
Náběh produkce je velmi pozvolný. Zatím se bude vyrábět kolem 10 aut týdně a navýšení bude závislé na zájmu zákazníků. Nyní ve výrobě pracuje asi 600 zaměstnanců, když Saab krachoval, pracovalo v továrně kolem 3 500 lidí.
První saaby vyjely koncem čtyřicátých let minulého století. I přes relativní mladost značky si vybudovaly image ikonických aut se specifickou klientelou. Na úzkou zákaznickou základnu a také na podfinancování ze strany GM ovšem Saab doplatil a v roce 2011 zkrachoval.