Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američané mají strach, aby wi-fi nerušilo bezpečnostní systémy aut

V USA dochází k neobvyklé diskusi. Tamní úřady uvažují, že by část frekvenčního spektra, které je doposud vyhrazeno pro systémy komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, uvolnili pro bezlicenční použití. Automobilky však chtějí zajistit, aby nebyly rušeny jejich komunikační systémy.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi direct | foto: GM

Automobiloví výrobci v USA možná trochu doplatí na pomalý vývoj v oblasti moderních komunikačních schopností svých výrobků. A není jasné, jestli podobné potíže nehrozí i v Evropské unii. Americký regulační úřad FCC (Federal Communications Commission) zvažuje možnost, že by spektrum, které je teď vyhrazeno komunikaci mezi jednotlivými automobily a automobily a infrastrukturou, uvolnilo pro bezlicenční použití. Úřad se totiž snaží hledat cestu, jak efektivně využít čím dál přeplněnější spektrum a automobilky možná budou muset ustoupit z dříve dobytých pozic.

O co jde? Část rádiového spektra označovaná jako pásmo 5,9 GHz (rozsah 5,85–5,925 GHz), je v současnosti v EU i v USA vyhrazena pro využití takzvanými ITS systémy, inteligentními transportními systémy. To jsou různá řešení vzájemné bezdrátové komunikace automobilů (vehicle-to-vehicle, VTV) nebo komunikace automobilů s dopravní infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure, VTI). Tento systém se testuje i v Česku, reportáž ZDE

Jejich fungování v rámci pásma 5,9 GHz se řídí standardem IEEE 802.11p, tedy jedním z mnoha řešení širšího standardu zabývajícího se bezdrátovými sítěmi wi-fi a dalšími.

V USA teď úřady uvažují, zda pásmo 5,9 GHz zůstane nadále dostupné jenom pro ITS řešení, nebo zda jej otevřou i dalším funkcím; tato část spektra by se mohla připojit k veřejně dostupným frekvencím, na kterých lze provozovat sítě wi-fi.

Například představitelé Toyoty tak už vypovídali před speciální komisí v americkém Kongresu, která nový plán zacházení s frekvencemi řeší. Sdružení automobilek není vyloženě proti tomu se o doposud vyhrazené pásmo podělit, ovšem za podmínek, že bude nadále zaručena bezproblémová funkčnost jimi zatím stále jen vyvíjených systémů vzájemné komunikace aut. Ta by totiž měla mít vždy přednost. Automobilky se také obávají, že by nelicencovaná wi-fi v tomto pásmu mohla rušit některé stávající bezpečnostní systémy.

To vše samozřejmě nejspíš nedovedou úředníci od stolu posoudit, automobilky tak žádají odklad rozhodnutí a chtějí provádět rozsáhlé studie. V praxi to znamená, že uvedení vzájemné komunikace automobilů i jejich případné napojení na dopravní infrastrukturu do praxe nabere další zpoždění. A vzhledem k tomu, že automobilky teprve před nedávnem vůbec objevily kouzlo moderních komunikačních technologií (samotný standard 802.11p byl finálně definován až v roce 2010, vyvíjen byl od roku 2004), zpoždění to bude trochu zbytečné.

Otázkou je, jestli něco podobného hrozí v Evropě či v dalších částech světa. Evropská komise zatím ve svých plánech podle dostupných informací zpřístupnění pásma 5,9 GHz všem nemá. Ovšem co není, může být. Praktické využití vyhrazených frekvencí je totiž zatím stále daleko, a tak může dát komise přednost jiným aplikacím, podobně jako o tom uvažují v USA.

ITS systémy jsou přitom vnímány jako jedno z řešení pro lepší řízení stále houstnoucí dopravy i pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Okolní automobily by spolu měly komunikovat v reálném čase prakticky neustále, což umožní řidiče varovat před možnými nebezpečími. Dnes se o to snaží pomocí řady senzorů auta samotná, propojené vozy by však o sobě vzájemně věděly a mohly by tak na hrozící nebezpečí reagovat rychleji nebo řidiče rychleji upozornit. Vzájemné propojení vozidel by přineslo nové funkce, jako například nedávno představenou možnost vidění skrz vpředu jedoucí vozy, více čtěte zde. Zároveň by sdílení informací mezi infrastrukturou a automobily pomáhalo k lepšímu řízení dopravy a tudíž plynulejšímu provozu.

Vše je to opravdu hudba budoucnosti, aby takové systémy v praxi měly význam, musely by být takovou funkcí vybaveny téměř všechna auta, což je běh na dlouhou trať.

  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Dítě patří v autě do sedačky. Pravidla jsou jasná a striktní

1. června 2024

Za ignorování povinnosti vozit dítě v sedačce dostane řidič až pět tisíc korun pokuty – a hlavně...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

31. května 2024  14:33

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...