Kolem modernizace dálnice tak po několika týdnech začíná být zase horko. Na nepřesnosti v přípravě projektu upozornil mimořádný audit Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který zkoumal dva úseky modernizované dálnice: úsek 14 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a úsek 21 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.
Zatímco v prvním případě nebyly zjištěny závažné chyby, na druhém úseku ano. Například v tom, že nebyl proveden dostatečný počet průzkumů podloží, na kterém se má postavit rozšiřující pruh.
"Nedostatky byly zjištěny zejména v rozsahu geotechnických průzkumů a také v nejednoznačnostech některých parametrů definovaných v projektové dokumentaci pro zadání stavby," shrnul ředitel SFDI Tomáš Čoček.
Realita dálnice je jiná, než uvádí projekt
Právě úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší je předmětem sporu mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a stavební společností OHL ŽS, která na víc než dva měsíce zastavila na tomto úseku práce (více o sporu čtěte zde). Audit dává v podstatě za pravdu stavbařům, kteří tvrdí, že realita dálnice je jiná, než uvádí projekt.
A kvůli tomu se stavba protahuje a chtějí od státu peníze navíc.
"Podstata problému vznikla především z důvodu dodatečného rozšíření krajních jízdních pruhů, na které byly v projektovém řešení vztaženy parametry pro novostavbu, zatímco v ostatních jízdních pruzích byly projektantem uplatněny požadavky pro rekonstrukce," napsali kontroloři do auditu.
Projektová dokumentace totiž vůbec neřeší, co mají stavbaři dělat v případě, že únosnost nedosahuje požadované úrovně.
Krácení dotací prý nehrozí
Chyby v projektu vznikly ještě za dob bývalého šéfa ŘSD Reného Poruby, ale dokumentace se doplňovala i za současného vedení Davida Čermáka. Autorem projektu je společnost Pragoprojekt, která na dotazy MF DNES zatím neodpověděla. SFDI doporučilo ŘSD, aby vady reklamovalo u dodavatele.
Podle Čočka za nepřesnosti v dokumentaci nehrozí ŘSD krácení dotace, nemusí však dostat všechny peníze za vícepráce. Čermák potvrdil, že reklamaci zvažují.
Práce na úseku 21 přitom znovu prakticky stojí. Zatímco na ostatních úsecích každý den pracuje kolem sedmdesáti lidí, na úseku 21 jen pár lidí.
OHL ŽS modernizaci zhruba devítikilometrového úseku vysoutěžila za necelých 600 milionů korun, o více než 360 milionů korun laciněji, než kolik předpokládal projekt.
Dálnice D1 se opravuje už od května. Takhle uzavřela komunikaci demolice mostu 18. srpna 2013: