Corolla není auto pro evropské dravce, ale pro celý svět. A tam se jezdí pomaleji než v Česku a než zážitky za volantem se oceňují přepravní schopnosti. Musí sednout taxikáři v Manile stejně jako úředníkovi v Ekvádoru a pákistánskému policistovi. A ti rychle nejezdí. A chtějí sedan.
Corolla je jednoduché, poctivě postavené auto. Působí ale velmi honosně a mnohem dražším dojmem.
Jedenáctá generace corolly tak vypadá mohutně, draze a honosně. Podvozková platforma je od většího avensisu, takže má corolla i stejný rozvor a stejně velkou kabinu.
Subjektivně se zdá, že je v corolle i víc místa na hlavu. Až se vkrádá kacířská myšlenka, proč kupovat avensise. Na zadních místech je i za vyšším šoférem spousta místa. Dáma si dá klidně nohu přes nohu. Corolla je tak ideální tip pro taxikáře. Všechna sedadla jsou velká a akorát měkká, aby byla pohodlná. Šikovná je i skoro plochá podlaha u zadních sedadel.
Kůží potažený volant s ovládáním rádia je v základní výbavě.
Toyota Corolla v číslechverze 1,6 Valvematic
|
Interiér je jednoduchý, ale pečlivě smontovaný z kvalitních plastů. Hranatá a hodně plochá přístrojovka se nemusí líbit každému, ale neokouká se a všechno je na svém místě dobře dosažitelné.
Vše padne šoférovi do ruky. Není to žádný závoďák; řadička i volant tak musí chodit hlavně zlehka. Zvykat si budete možná na spojku, která je naladěná trochu tupě. Občas jsou tak rozjezdy trochu váhavější. Řízení je přesné a pevné.
Multimediální centrum s šestipalcovým displejem, které dokonce mluví česky, je v základní výbavě. Hraje trochu plechově, ale ovládání s pomocí několika tlačítek a dotykového displeje je jednoduché a funguje vcelku pohotově.
V základu je i kamera, která nahrazuje parkovací senzory. Za 365 tisíc základní výbavy (benziňák 1,33) víc nepotřebujete. Všechny bezpečnostní systémy a airbagy (i kolenní řidiče) má v základu. Jen si připlatíte šest a půl tisíce za tempomat. V Toyotě ho domontují za pět minut, stačí jen dokoupit a zapojit páčku.
2. srpna 2013 |
V základní výbavě nechybí nic: od kůží potaženého volantu a všech oken s elektrickým ovládáním přes dvouzónovou automatickou klimatizaci po Bluetooth. Kdo si chce zahýřit, připlatí deset tisíc za mlhovky a litá kola, za pětadvacet je pak "balíček", kde jsou k tomu navíc vyhřívaná sedadla, elektricky sklopná zrcátka, tempomat, automatické stěrače a světla a dalšími prvky.
Corolla právě vstupuje do prodeje už ve své jedenácté generaci.
Půjčili jsme si provedení s benzinovou 1,6 (97 kW, 160 Nm), to bude určitě nejprodávanější. Nejlevnější se dá pořídit za 385 tisíc, to je oproti základní 1,3 dvacetitisícový příplatek.
Atmosférický motor má díky chybějícímu turbu a původu od Toyoty zaděláno na dlouhověkost. Benzinový motor potřebuje otáčky, dva tisíce jsou minimum, ale nerozpakujte se je hnát až k omezovači. Těch 132 koní pod kapotou schovaných opravdu je, jen je potřeba je víc pobízet než u dnes módních turbomotorů. Motor se musí zajet a pořádně rozdýchat, pak má i říz. Čtyřválec je osazen systémem Valvematic, který průběžně mění zdvih a časování sacích ventilů. Propracovaný systém stojí za elánem, kultivovaností a úsporností motoru.
Škodí mu jen trochu těžké zpřevodování šestistupňové manuální převodovky, ale naučíte se s tím žít. Benzinova jedna-šestka navíc nežere. I naložené auto upaluje po německé dálnici bez zaváhání stošesedátkou. A v konečném účtování, i se šplháním do jizerských kopců, jede za sedm litrů. Jet lze s trochou snahy i o litr úsporněji.
Benzinová šestnáctistovka je typický japonský motor. Potřebuje otáčky, aby měl říz.
Jednoduchá zadní náprava tvořená torzní příčkou vypůjčená z aurisu není hendikepem, podvozkáři se vytáhli. Corolla překvapí jistotou, ani ve vysokých rychlostech auto neplave, poradí si i se zatáčkami, je v nich stabilní.
Na limity konstrukce narazí na díře v půlce oblouku, to pak zadek trochu uskočí. Ale jen mírně a tak, že vás to nepřekvapí. Na nerovnostech se neroztancuje ani podvozek nehlučí, jak to občas jednoduché sedany dělávají. Ani prudké změny směru corollu nerozhodí.
Jediná opravdová nevýhoda? Žehrat na to, že je corolla sedan, nebudeme. Kufr je velký (452 litrů) a ne každý potřebuje stěhovat pračku. Ale proč je víko kufru upevněno hloupě na mohutných ramenech, která zasahují do prostoru pro zavazadla?! Využitelné místo na kufry se pak totiž citelně zúží.
Kufr je velký dost, hloupě řešené závěsy víka ale zmenšují využitelný prostor.