Toyota Auris: dobrá cena, dynamický design a hybrid za rozumné peníze

aktualizováno 
Oblé a usedlé tvary předchozí generace pasovaly auris do role dopravního prostředku, pro který bylo potěšení z jízdy a vlastně jakékoliv emoce skoro neznámým pojmem. Možná se předchozí auris nelíbil ani samotnému Akio Toyodovi.

Ten ze své funkce prezidenta automobilky před časem stanovil pro Toyotu nový cíl: vyrábět atraktivnější a dynamičtější vozy.

Výsledkem je nejen nový opěvovaný sportovní model GT86, ale právě i nová generace aurisu, která právě přijíždí na český trh.

Zaujmout v nabité kategorii nejprodávanějších aut v Evropě je dnes stále těžší, a to dokonce i pro modely, jenž tuto kategorii zakládaly. Někteří k rozvoji svého úspěšného konceptu přistupují s maximální opatrností, jiní se tradicemi spoutávat nenechávají. K těm patří i Toyota, která před lety dokonce neváhala corollu přejmenovat na auris a změnit celý vůz k nepoznání.

Auris je dnes pro Toyotu klíčovým modelem zejména v Evropě a proto jeho vývoj probíhal právě zde a také sjíždí z výrobního pásu ve Velké Británii. Důkladnou revizí prošla celá architektura vozu: když postavíte obě poslední generace vedle sebe, rozdíl je to přímo galaktický.

Toyota Auris

Přikrčený samuraj

K zdravým proporcím a sebejistému postoji dopomohlo novému aurisu znatelné snížení výšky o 55 milimetrů. Také světlá výška se zmenšila o 10 milimetrů a nyní jde o jeden z celkově nejnižších vozů ve své kategorii. Přední maska opticky propojená s nízkými a do boků protaženými světlomety, velký sklon čelního okna i propnutý oblouk střechy, všechny tyto prvky mají podpořit stabilní a dynamický vzhled. Při pohledu z boku vynikne dlouhý rozvor a celkově jednoduchý, téměř klínovitý profil. Estéty asi nepotěší pohled na záď, kde je různých křivek a prolisů už trochu moc a výsledný výraz zadní části není bohužel ani "sportovní" a už vůbec ne elegantní.

Přestože konstruktéři významně zredukovali výšku vozu, do vnitřního prostoru se tato změna promítla jen sotva znatelně. Vzadu je pořád dostatek místa do všech směrů, a to i nad hlavou. Vepředu překvapí hradba nezvykle kolmé palubní desky a možná se budete v autě nejprve cítit trochu utopení. Zpracování je na velmi dobré úrovni a přes prvotní lehký šok každý rychle zjistí, že designéři sice vytvořili originální celkový tvar, ale v detailech se soustředili na jednoduchost, a tak není problém se rychle zorientovat. Za volantem se díky nové nižší poloze cítíte více spojeni s autem, škoda jen dlouhé řadicí páky manuální převodovky, která vnitřek trochu vrací k nevýraznému průměru.

Toyota Auris

Nižší stavba vozu příznivě ovlivnila nejen vzhled, ale také aerodynamiku, celkové vyvážení a ovladatelnost vozu. Těžiště se posunulo o několik milimetrů níže, a proto může být podvozek naladěn komfortněji při zachování malých náklonů v zatáčkách. S větší jízdní stabilitou souvisí i tužší a lehčí karoserie a další hmotnostní úspory. Nový auris totiž shodil v průměru 130 kilogramů.

Benzin, nafta, hybrid

Strategií Toyoty je stát se synonymem pro hybridní technologie, které staví na stejnou úroveň jako benzinové nebo naftové motory. Celosvětově Toyota počítá, že až třetina všech aurisů bude prodávána s hybridním pohonem. V Česku případné zájemce o hybrid bude lákat nejen nízká spotřeba a cena, která je pro auris ve výbavě Active o 90 tisíc vyšší než u benzinové 1,6 a jen o 40 tisíc vyšší než u naftového dvoulitru, ale jistě také fakt, že mu přesunem akumulátorů pod zadní sedadla zůstal 360l kufr, který má shodný objem jako verze s konvenčním pohonem. V průběhu příštího roku navíc rozšíří nabídku i verze kombi, která se stane prvním hybridním kombi na světě.

Toyota Auris

Zážehový motor 1,8l VVT-i a elektromotor mohou pracovat na sobě zcela nezávisle a jde tedy o takzvaný full-hybrid. V čistě elektrickém módu může hybridní auris teoreticky ujet až dva kilometry rychlostí do 50 km/h. Systém dohromady vyprodukuje výkon 136 koní, z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,9 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 180 km/h. Udávaná tabulková kombinovaná spotřeba hybridu činí 3,8 l/100 km. Pokud se k ní chcete přiblížit, musíte mít v malíčku všechny poučky o efektivní jízdě s hybridem a být spíše klidnější řidič, protože jestli něco hybridnímu aurisu nesvědčí, tak je to právě prudké zrychlování.

Základ za 330 tisíc

Toyota v Česku očekává největší zájem o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 97 kW a roli vrcholné varianty by měl plnit naftový dvoulitr 2,0 D-4D (91 kW), který je stejně jako všechny dražší verze aurisu osazen zadní víceprvkovou nápravou.

Fotogalerie

Základem však bude model s benzinovým motorem 1,33 Dual VVT-i s výkonem 73 kW a zadní vlečenou nápravou, jehož zvýhodněnou zaváděcí cenu určil importér na 329 900 Kč. Hybridní provedení je za 489 900 korun. Ve výbavě je automatická klimatizace, rádio s USB vstupem, elektricky ovládaná přední okna a řada dalších komfortních prvků; z těch bezpečnostních jmenujme sedm airbagů a hromadu palubní elektroniky: ESP (u Toyoty VSC) nebo asistent rozjezdu do kopce (HAC). Ten na tři sekundy přidrží auto, když se rozjíždíte v příkrém svahu.

Auris se tak cenově může porovnávat se všemi hlavními konkurenty, stojí stejně jako nový VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Toyota tak bude hlavně sázet na své tradiční renomé spolehlivých a kvalitních vozů, a tím i vysokou zůstatkovou hodnotu.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Obrodu Seatu vede italský miláček štěstěny. Má namířeno na vrchol

Luca De Meo

Kariéru snů má za sebou a ve dvaapadesáti letech je mezi kapitány automobilek v podstatě dorostencem. Charismatický...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Najdete na iDNES.cz