Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Dobíjecí stan pro hybridní volvo se vejde do kufru

Současné jízdní parametry elektromobilů už dokáže široká automobilová veřejnost téměř akceptovat, technologie baterií však nedokázala vykročit výrazným směrem dopředu a dojezd elektromobilů stále zůstává jejich největší slabinou. Nový projekt Volva se snaží tuto nemilou vlastnost změnit jiným způsobem.
Solární pavilon Volvo

Solární pavilon Volvo | foto: Synthesis Design + Architecture (SDA)

Dojezd elektromobilů, který u většiny z nich dosahuje kolem 200 kilometrů na jedno nabití, sice převážně pokryje denní vzdálenosti mnoha řidičů, nikdy vás ovšem nezbaví nepříjemného pocitu, že v případě delší mimořádné jízdy vás může elektromobil nechat na holičkách. Navíc, těch dvě stě kilometrů abyste ujeli šnečím tempem, a to vám nesmí stát v cestě moc vysoký kopec a nesmí být moc zima, kterou baterky nemilují a navíc topení "vycucá" baterky mocnými doušky.

Neotřelým řešením by pro fanoušky elektromobilů a hybridních automobilů mohl být vítězný návrh ze soutěže Switch to Pure Volvo Pavilion Design Competition, kterou uspořádalo italské zastoupení Volva a časopis The Plan magazine.

Solární pavilon Volvo

Cílem bylo vytvořit návrh nabíjecího pavilonu pro plug-in (dobíjecí) hybrid Volvo V60, který by se hodil přímo do terénu a umožňoval by majitelům nabíjet vůz přímo na cestách z nezávislého zdroje. Vítězný návrh pochází od designového studia Synthesis Design + Architecture (SDA) a firem Buro Happold a Fabric Images.

Základ Pure Tension Volvo Pavilonu tvoří samonosná konstrukce z prutů z uhlíkového vlákna a obalu z polyetylenu s vysokou hustotou (HDPE), do kterého jsou zabudované solární panely.

Svými parametry je přesně uzpůsobený na Volvo V60. Rozložený pavilon tvoří v půdorysu sedmimetrový čtverec, na výšku měří tři metry. Podle studia SDA se dá celá konstrukce pohodlně složit do tašky podobně jako stan a poté vložit do kufru volva.

Právě díky své ohebnosti nabízí studio hned několik variant, které se dají uzpůsobit podle přání zákazníka. Pavilon každopádně poskytuje pro solární panely větší plochu než například střecha automobilu.

Solární pavilon Volvo

Bližší technické parametry, jako jsou cena, váha a hlavně nabíjecí kapacita, představí Volvo až 15. září v Římě. U V60 trvá dobíjení baterií s kapacitou 12 kWh z domácí zásuvky 3,5 až 7,5 hodiny podle typu jističe, který je k dispozici. Nejkratší je nabíjení proudem 16 A, nejdelší nabíjecí cyklus předpokládá proud 6 A.

V čistě elektrickém módu má motor hybridu V60 točivý moment 200 Nm, maximální rychlost 100 km/h a akumulátory nabízejí dojezd 50 kilometrů.

Otázkou zůstává, nakolik je nový pavilon jen výstředním doplňkem hybridního volva, nebo reálnou cestou jak eletromotorům poskytnout větší svobodu na silnicích. I bez zabaleného nabíjecího pavilonu v kufru auta je V60 oproti standardní verzi o 300 kilogramů těžší a váží něco přes dvě tuny (V60 AWD váží asi 1 715 kg). Z tohoto nárůstu připadá plná polovina na baterie (150 kg), něco si vezmou elektromotory a kabeláž, uložení baterií a další systémy.

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...