Dělají kvalitní a praktická auta, spolehlivé stroje s velkým kufrem pro rodinu, takhle značku Kia vnímá 65 procent zákazníků. "Ale když se jich ptáme, jaký z nich mají pocit, jen krčí rameny. Emoce? A proč, vždyť je to kia?" slýchávají při zákaznických průzkumech lidé z najatých agentur.
Šéfové automobilky z toho velkou radost nemají, a tak se rozhodli, že nějaké emoce do výrobního programu zkrátka přinést musí. Proto vznikla dvojice cee'd a pro_cee'd (pěti- a třídveřový) s označením GT. A proto jsme se mohli vypravit do rakouského Kitzbühelu na první testovací jízdy s těmito stroji.
Ryzí sporťák to není, ale sedačky má parádní
A vlastně je to dobrý nápad, postavit takové auto. Své kupce si určitě najde, takové, jako je můj kamarád Tomáš. Padesátka na krku, ale do důchodu daleko, duchem víc než mladý, rodinné vozy se mu protiví, děti mu odrostly a poohlíží
se po něčem, co bude vyčnívat z řady a s čím si může občas trochu zablbnout. Zase ne moc, a už vůbec ne tak, aby ho z prkenného podvozku bolela záda "osezená" od počítače. Když jsem mu popsal nové GT od Kie, prohlásil: přesně tohle by mě bavilo.
Automobilka totiž neměla ambici vytvořit ryzí sporťák. "Tohle není žádné RS, GTi nebo ST, není to závodní auto. Je to opepřený cee'd, stále praktický a pohodlný," přiznává šéf projektu "spicy cee'du" Vladislav Alexiev.
Mimochodem, auto má s Koreou společný jen kapitál, z nějž vzniklo. Jinak jej navrhlo konstrukční oddělení ve Frankfurtu a vyrábí se ve slovenské Žilině. Zmíněnou praktičnost dosvědčuje i objem kufru, který zůstal na 380 litrech jako u běžného cee'du. A taky to, že GT se vyrábí v třídveřové i pětidveřové verzi. Obě jezdí stejně a taky stejně stojí, za pár dveří se nic nepřiplácí.
Sporťák, nebo ne, sedačky má parádní, to se musí nechat. Taková boční "křídla" mě v zatáčkách už dlouho nepřidržovala, však je taky na míru stavělo legendární Recaro.
Úspěch v "zeleném pekle"
A jak vlastně GT jezdí? Teoreticky je to dost ostrý vůz. Při testech v "zeleném pekle" legendární severní smyčky okruhu Nürburgring zajela kia na sekundu stejný čas jako Toyota GT86, 8:45 minuty, však taky motor kie má téměř stejný výkon 204 koní (150 kW). Silnější Renault Mégane RS i VW Golf GTi ji porazily, ale to jsou auta o dost sportovnější a dravější. A taky o pořádný kus dražší, včetně Toyoty.
Jak už bylo naznačeno v úvodu, oproti sériovému cee'du sice podvozek přitvrdil, ale nijak dramaticky. Nezapře svůj původ v klasickém cee'du (a sesterském Hyundai i30), který žehlí rozbité cesty bez ztráty výborné ovladatelnosti. GT je malinko tvrdší, ale žehlička je to pořád dost dobrá. Přitom snese docela ostrou jízdu. V serpentinách si nechá líbit hodně, na hranici fyzikálních zákonů nás s pískotem podržely osmnáctipalcové sportovní micheliny.
Benzinová 1.6 s dvojstupňovým turbem umí vymáčknout 150 kilowattů. Musí se ovšem docela dost vytáčet, netáhne "rovnou od podlahy", to však ke sportovnímu naturelu patří. Stejně jako vyšší spotřeba. Výrobce udává 7,4 litru, naše jízda (pravda, dost zběsilá) vytáhla z nádrže rovných devět. Ani to však není vůbec špatné. Standardně montovaný manuální "šestikvalt" je přesný, jakkoli má trochu delší dráhy řazení, než mívají čistokrevné sporťáky. Kulatá hlavice páky výborně padne do ruky.
Chameleonský tachometr
Velkou devizou sportovní kie je design. Vnější vzhled vychází z velmi povedeného cee'du, koneckonců i čumák tohoto kompaktu je na rodinné auto docela agresivní. "Gétéčku" však dominují originální čtvercové mlhovky se čtveřicí LED diod, podobné čtverhranné svítilny najdete i na zadním nárazníku.
A co ještě nás při prvním svezení zaujalo? Opravdovou kuriozitu ukrývá tachometr. Je to totiž chameleon, který se umí přizpůsobit rozpoložení, v jakém řídíte. Buď si jej necháte klasicky s ručičkou ukazující rychlost, nebo přepnete tlačítkem GT na volantu na verzi s digitálními numery a ukazateli tlaku turba a otáček, jako u pravého závoďáku. Tento efekt si kia může dovolit, protože přístrojovku tvoří vlastně sedmipalcový TFT panel, na němž se zobrazí, na co máte chuť.
Dvojice výfuků je naladěna tak akorát. Zbytečně neřve do světa, že jede rychlík, ale když motor opravdu vytáčíte, dává o sobě vědět venku i uvnitř.
Základní výbava úplně stačí
První kousky se v Česku objeví na počátku července. Kupec cee'du GT zaplatí za velmi zábavné svezení nejméně 535 tisíc korun (520 + všechny metalické barvy za příplatek). To je cena velmi solidní. Hlavně proto, že už základní výbava není v žádném případě "základní". Je v ní osm airbagů, vypínatelná sportovní stabilizace, zadní parkovací asistent, duální klimatizace, zmíněný přepínatelný TFT displej, sportovní sedačky, 18" litá kola s lakovanými brzdovými třmeny, dvojitá chromová koncovka výfuku a spousty dalších položek, které plně ospravedlňují půlmilionovou cenovku.
Vyšší výbava nabídne navíc už jen xenonová světla, bezklíčový vstup a startovací tlačítko nebo vyhřívaná sedadla.