Italové se těší. Cuore Sportivo, sportovní srdce, se vrací v plné síle. Alfa 4C má opět vyšvihnout značku do extraligy sportovních výrobců. Spojení Alfy a Maserati už je prověřené, urozená značka z Modeny už vyráběla uhrančivou Alfu 8C a právě toto spojení má být podle Fiatu, který obě značky vlastní, stále pevnější.
Alfa mluví o novince jako o dostupném supersportu. Ovšem označení cenová dostupnost je třeba brát s rezervou. Provedení First Edition, kterým model vstoupí na trh, má spoustu doplňků navíc, a tak stojí 60 tisíc eur, tedy asi 1,5 milionu korun. Základní provedení by mělo být podle odhadů asi o čtvrt milionu levnější.
V Evropě se 4C začne prodávat v půlce září. V listopadu bude po premiéře na autosalonu v Los Angeles následovat americký trh. Každý rok pak vyjede z továrny Maserati 3 500 ostrých alfiček a jeden tisíc z nich bude vždy určen pro evropské trhy.
Kapesní supersport
Očekávaná novinka je vlastně takový kapesní supersport. Motor má jen čtyři válce a objem 1 750 kubíků, ale protože váží jen necelých 900 kilogramů, může se s nabubřelými supersporty směle rovnat.
Přeplňovaný čtyřválec 1 750 z Giulietty Quadrifoglio Verde je tu vyladěný na 240 koní a jeho sílu přenáší na zadní kola dvouspojková automatická převodovka. Když se rozjíždí s pomocí funkce launch control, je na stovce za pět sekund.
Pro tuto puristicky stavěnou hračku (pro úsporu hmotnosti a zvýšení přesnosti a citlivosti řízení nemá třeba ani posilovač řízení) je důležitá hlavně dietní hmotnost. Čtvrtina dílů je z uhlíkových vláken. Dohromady váží jen 90 kilogramů, a tvoří tak 10 procent hmotnosti auta.
Základem je karbonová vanička, ve které sedí posádka. K ní jsou přišroubovány hliníkové rámy nesoucí nápravy a motor. Ten je uložen uprostřed, jak se na čistokrevný sporťák sluší. Samotná vanička, ve které sedí řidič a spolujezdec, váží 65 kilogramů.
Z hliníku je také rám nesoucí střechu a pro odlehčení jej použili také na brzdách. Ušetřili tak dva kilogramy na každém kole. Samotná karoserie je vyrobená ze speciálního kompozitu (laminátu) z polymerových pryskyřic, který je o pětinu lehčí než ocel a dokonce váží méně než hliník.
Blatníky a nárazníky jsou pro změnu z polyuretanu. Okna jsou o desetinu tenčí a o 15 procent lehčí. Pro představu: čelní sklo je jen čtyři milimetry tlusté.
Celková hmotnost je přesně 895 kilogramů a to dělá z 4C jedno z nejlehčích aut v sériové produkci dneška. Šedesát procent váhy nese zadní náprava.
Italský zázrak vyvolává velká očekávání, ale jeho rozměry zůstávají skromné. Na délku má čtyři metry (méně než Fiat Punto) a rozkročil do dvoumetrové šířky. Na výšku má pouhých 118 centimetrů.
Pro výrobu 4C vybrali z linky na Maserati mladé a zkušené montéry. Jejich průměrný věk je 29 let a průměrná délka praxe pět let. Pracují na 40 stanovištích linky, kde auto ve dvacetiminutovém taktu posunují typická žlutá klepeta zavěšená u stropu.
Karbonovou vaničku si Alfa sama vyvinula, ale vyrábí ji externí dodavatel Adler Plastic v jihoitalské Kampánii. U Maserati probíhá montáž, rozpracované auto opustí fabriku ještě na lakování a pak probíhá kompletace.
Na 4C je nezvykle vysoký podíl ruční práce. Bez pomoci robotů se lepí čelní sklo i střecha. Ručně se montuje přístrojovka i světla.
Po smontování vyrazí tovární jezdec na 40kilometrovou testovací jízdu po Modeně a okolí, aby zachytil případné mouchy. Na karbonovém monokoku a celém šasi proměřují kontroloři 400 bodů. Ještě před tím, než hotová 4C opustí továrnu, putuje u Maserati do speciální haly, kde inspektoři externí firmy auto překontrolují. Mají na to neomezený čas a spoustu světla, pod kterým studují každý detail.