Porovnání marží nadnárodních operátorů působících v ČR. Ilustrační snímek.

Porovnání marží nadnárodních operátorů působících v ČR. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Čeští operátoři jsou v popředí světového žebříčku. Bohužel jen v maržích

  • 46
Marže českých operátorů jsou na vrcholu žebříčku ve srovnání se zbytkem Evropy i jinými státy světa. Z průzkumu investičního webu Infip.cz vzešlo, že nejvyšší marže má v tuzemsku T-Mobile, následuje O2 a až s velkým odstupem Vodafone.

Vysoké ceny za telekomunikační služby trápily Čechy po mnoho let. Teprve s nedávným představením neomezených tarifů mají tuzemští zákazníci vyhlídky na příznivější cenovou politiku operátorů. Co tato "tarifní revoluce" udělá s hospodařením operátorů, můžeme zatím jen odhadovat. Jaké však byly marže operátorů dosud?

Server Infip.cz na základě vlastní analýzy porovnal zisky před úroky, zdaněním a odpisy nadnárodních operátorů, kteří fungují i na českém trhu. Jsou to německý Deutsche Telekom, španělská Telefónica a britský Vodafone.

Z průzkumu vyšlo najevo, že největší marže má T-Mobile, a to přes 46 procent. Vyšší marži má německá nadnárodní skupina už jen v Chorvatsku. Naopak v Rakousku má Deutsche Telekom takřka poloviční marže.

Marže Deutsche Telekom (T-Mobile)
Marže20112012
Ostatní18,56 %16,51 %
USA25,87 %24,98 %
Rakousko27,38 %26,65 %
Rumunsko25,56 %27,87 %
Nizozemsko28,91 %31,55 %
Maďarsko37,69 %33,17 %
Polsko36,15 %34,92 %
Řecko36,66 %37,20 %
Německo41,17 %40,31 %
Slovensko43,79 %44,92 %
Česká republika46,61 %46,55 %
Chorvatsko46,86 %47,28 %

O něco nižší, přesto však ve světovém kontextu vysoké marže, má v tuzemsku Telefónica O2. V rámci španělské telekomunikační skupiny je česká pobočka s maržemi nad 40 procent na čtvrté pozici, před ní je jen Španělsko, Venezuela a Uruguay.

Marže Telefónica O2
Marže20112012
Irsko28,49 %20,67 %
Velká Británie25,50 %22,74 %
Německo24,21 %25,83 %
Mexiko36,74 %27,07 %
Argentina34,18 %29,10 %
Kolumbie34,59 %34,39 %
Ekvádor33,58 %35,85 %
Peru37,00 %37,88 %
Brazílie37,24 %37,90 %
Chile44,81 %40,21 %
Česká republika43,71 %41,39 %
Uruguay45,61 %44,88 %
Venezuela43,79 %44,94 %
Španělsko29,35 %45,58 %

Pro zákazníky pozitivnějším výsledkem se může pyšnit český Vodafone s marží kolem 30 procent. Vzhledem k zatím nezveřejněným hospodářským výsledkům skupiny jsou sice údaje dostupné jen za rok 2011, ale i tak je na první pohled patrné, že oproti dvěma předchozím operátorům jsou marže mnohem nižší.

Marže Vodafone
Marže20102011
Zbytek Evropy29,48 %12,76 %
Velká Británie23,39 %23,98 %
Španělsko30,43 %25,53 %
Česká republika32,68 %28,26 %
Německo37,37 %36,01 %
Itálie46,19 %44,43 %

Velikostí sice český trh pro mobilní operátory není tím nejdůležitějším, o to více si však tuto skutečnost kompenzují vysokými maržemi. Z finančních výkazů společností vyplynulo, že některým sousedním státům, například Rakousku, můžeme zatím jen tiše závidět. Jak již však bylo řečeno, vzhledem k novým neomezeným tarifům bude zajímavé se na podobné statistiky podívat za rok.