Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hra Dreamfall: Chapters po 15 letech dovypráví zbytek úžasného příběhu

  14:01
Pokračování jedné z nejlepších adventur všech dob se přiblížilo na dohled. A to díky penězům od komunity a státním kulturním dotacím.
Dreamfall: Chapters

Dreamfall: Chapters

Díky mimořádně úspěšné kampani na serveru Kickstarter, na němž komunita financuje nadějné projekty, se nakonec přece jen dočkáme vyústění epického příběhu, který před sedmi lety skončil v tom nejnapínavějším.

The Longest Journey (PC)

Patnáct let, které uběhly od vydání prvního dílu The Longest Journey, je ovšem sakra dlouhá doba. A v herním průmyslu to platí obzvlášť. Těžko tak můžeme předpokládat, že si bude detaily podobně epicky rozsáhlého a komplikovaného příběhu někdo ještě pamatovat. O nové generaci hráčů, kteří tyto hry vůbec nehráli, ani nemluvě.

Tím nejlepším řešením bude oprášit věkem zažloutlé krabice (popřípadě méně romanticky zakoupit odladěné digitální kopie na serverech GOG či Steam) a pustit se (opět) do úžasného světa fantazie, jenž nemá do dnešního dne konkurenci. Proč byste tak měli udělat, vysvětlíme na následujících řádcích.

Počátek cesty

Nejdelší cesta

Název hry byl inspirován citátem švédského velvyslance a posmrtného laureáta Nobelovy ceny za mír Daga Hammarskjölda: "Ta nejdelší cesta vede do nitra, neboť kdo si zvolil svůj osud, započal putování za zdrojem svého já."

Psal se rok 1999 a o žánru adventure her se v médiích stále častěji psalo, že jsou "mrtvé a hluboko pohřbené". Vývojáři z norského Funcomu však poskytli proti těmto řečem ten nejlepší argument: The Longest Journey. Hru, která zavřela podobným škarohlídům ústa na dlouhou dobu a v mnoha ohledech předčila i neotřesitelné bohy žánru z Lucas Arts/Sierry.

Příběh studentky April Ryan, které se do všední reality života v městě budoucnosti začínají prolínat vize z fantastického světa, zaujal především nebývalou hloubkou a dospělostí. Konflikt mezi světem techniky (Starkem) a kouzel (Arcadie) byl vystavěn a postupně gradován způsobem na hony vzdáleným od zjednodušeného černobílého vidění, jakému jsme (nejen) ve hrách vystaveni dodnes.

The Longest Journey (PC)

Název hry nebyl vybrán náhodou, TLJ je totiž obrovská a rozsáhlá hra, možná i nejdelší adventura všech dob.

Namísto náročného kombinování předmětů a hromady zákysů přinesli autoři důraz spíše na plynulé vyprávění příběhu, a pokud si dává hráč pozor, je prakticky nemožné se na delší dobu zaseknout. Tedy s jedinou výjimkou legendárního podmořského hlavolamu, jehož řešení jsem nepochopil dodnes.

Návrat v nečekané podobě

Zasloužený úspěch by možná slabší povahy sváděl k rychlému pokračování na stejných principech. Lidé kolem šéfa projektu Ragnara Tørnquista na to však šli úplně jinak a následník spatřil světlo světa až po sedmi letech.  

Dreamfall (PC)

Na rozdíl od TLJ, která byla čistokrevnou point'n'click adventurou, se Funcom vydal dosud neprošlapanou cestou. Pod pojmem 3D akční adventura se v dnešní době schová kde co, jediný Dreamfall však nabídl přesně to, co tento název slibuje. Tedy hru postavenou především na příběhu a logice, jen občas oživenou nějakou to akčnější pasáží.

Na jednu stranu to vyvolalo obrovskou nelibost a obavy od konzervativnějších fanoušků, na stranu druhou to byl přesně ten impulz, jaký stagnující žánr potřeboval. K dokonalosti měl tento přístup určitě daleko: ať už kvůli neustálému pobíhání z místa na místo nebo ne úplně dokonalému soubojovému systému (po pravdě byl opravdu hrozný), za které to od kritiky hra slízla až přehnaně. Ale takový už je osud pionýrů.

Fantastický příběh, který se kromě staré známé April věnoval i studentce Zoe a vojákovi Kianovi dále prohlubuje celé univerzum a snese srovnání s filmem či knihami. Celá hra má z mého pohledu jen jedinou, o to však zásadnější chybu: nemá konec. Tedy respektive končí v tom nejlepším, což by nebyl až takový problém, kdybychom na pokračování nemuseli čekat až do roku 2014.

Dočkáme se konečně?

A na co vše že se tedy nyní můžeme těšit? Tørnquist odešel z Funcomu a založil nové studio Red Thread Games, kam se mu povedlo nahnat i většinu původního týmu, který stál za předešlými hrami.

Dreamfall: Chapters (PC)

Je tedy jasné, že Chapters bude plodem lásky, nikoli mamonu, jak bývá v dnešní době zvykem. Slíben máme částečně otevřený svět, který nebude hráče přesně držet v úzkém koridoru, měnící se roční doby, ovládání optimalizované pro myš a přibližně desetihodinovou herní dobu. Samozřejmostí je i návrat starých známých, a to nejen Kaidana a Zoe, ale i vedlejších postav jako je Havran, Brian Westhouse a dalších.

Zmizí kontroverzní souboje a stealth prvky, v podstatě tedy půjde o žánrově čistou adventuru, jen s důrazem na filmové vyprávění. Dá se předpokládat, že grafika nebude z technologického hlediska patřit mezi špičku, ale díky originálnímu designu a architektuře se dá i přesto očekávat vizuální hostina.

Rozhodujícím prvkem však bude stejně jen a pouze příběh. Neuvěřitelně velký zájem ze strany fanoušků naznačuje, že svět Longest Journey se všem vryl hluboko do srdce. Nezbývá než držet palce, ať se autorům povede vše přesně tak, jak zamýšlejí, a úspěch už se dostaví sám. Pokud vše dobře dopadne, u jednoho dílu nezůstane. V plánu je totiž i The Longest Journey 2, jakýsi spojovací článek mezi původní TLJ a Dreamfallem. Ale to už bychom skutečně předbíhali.

Autor:
Témata: Steam
  • Nejčtenější

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Před 40 lety vznikl Tetris, druhá nejprodávanější herní značka všech dob

Je to dnes přesně čtyřicet let od momentu, kdy Rus Alexej Pažitnov představil světu prvotní koncept...

Druhá řada seriálu The Last of Us ani zdaleka nepokryje události hry

Ačkoli druhou řadu postapokalyptického seriálu The Last of Us uvidíme až příští rok, už nyní je...

Nebyl to jen Warcraft a Diablo. Připomínáme nejvýznamnější hry od Blizzardu

Dlouhé roky bylo jméno Blizzard Entertainment vnímáno jako synonymum úspěchu, v posledních letech...

Vydání The Last of Us 2 na PC je jen otázkou času, hra je už údajně hotová

Majitelé PC se nemusejí bát, že by se snad v budoucnosti nedočkali fantastického pokračování...

Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!
Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!

Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...