Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Šest let hledání. Po ukradeném unikátu se slehla zem

Nejlevnější kabriolet od VW, jak se dnes mezi fanoušky vzduchem chlazeným VW říká, sloužil v německé armádě, dnes je hranatý brouk s plátěnou střechou unikátem. Jan Peštál si jeden z nich před šesti lety koupil, užíval si ho tři týdny, pak auto zmizelo. Od té doby je neúspěšně hledá.
VW 181 v provedení Bundeswehr

VW 181 v provedení Bundeswehr | foto: Jan Peštál (archiv majitele)

Na začátku 60. let začaly Francie, Itálie a Západní Německo spolupracovat na konstrukci nového obojživelného vozidla s nosností půl tuny. Projekt dostal jméno Europa Jeep. Při čekání na něj se Bundeswehr rozhodl vyplnit mezeru a nahradit v té době zastaralý DKW Munga dočasným řešením v podobě Volkswagenu 181.

Vozidlo s nosností 400 kg byl vyrobeno s maximálním využitím stávajících dílů, aby se co nejvíce snížily finanční i výrobní nároky. V regálech tehdy byly komponenty hlavně na brouka.

VW 181 má čtyřsedadlovou čtyřdveřovou karoserii, snadno vyjímatelná slídová okna a lehce odnímatelné dveře. Střecha je plátěná.

VW 181 v provedení Bundeswehr

Podlahová skupina vychází z broučího derivátu, kupé Karmann Ghia. Přední náprava prošla zesílením, zadní v konfiguraci transaxle včetně převodovky, náprav s redukcemi a motoru 1 500 ccm, později 1 600 ccm byla použita z Volkswagenu Transporter T1, známého mikrobusu, kterému se mezi znalci kvůli zaoblené karoserii říká ponorka.

Pro některé účely a za příplatek byl vůz vybaven samosvorným diferenciálem. Celým vozem se linou "broučí" prvky, například volant, kliky dveří, blikače, přední světla. Zadní lampy jsou opět ponorčí, volkswagenologové najdou ještě další známé díly.

Mezi lety 1969–1972 se VW 181 vyráběl v Německu a distribuoval se také jako stavebnice, jejich montáž probíhala například i v Indonésii. Od roku 1973 až do roku 1980 probíhala výroba v továrně VW v Mexiku, kam se přesunula i s výrobní linkou z Německa. Celkem se vyrobilo 15 200 kusů tohoto speciálu.

VW 181 je soudobou variantou původního KdF82, který byl ve světě známý jako "kýbl", oba vozy jsou však konstrukčně odlišné.

VW 181 byl využíván zejména armádami Německa, Rakouska, Belgie, Dánska, Maroka a  pozemní složky holandského letectva. Populární bylo využití i u lesních správ, hasičů a pošt. Protože měl poháněná jenom zadní kola, byla prostupnost vozu limitována a nemohl se měřit s vozy 4 × 4. Přesto si však získal popularitu pro službu ve ztížených terénních podmínkách.

Logickou snahou výrobce bylo také maximální komerční využití. Ve teplejších krajích se civilní verze prodávala jako zábavné plážové vozidlo. V USA jako VW Thing (existovala i verze Acapulco s laminátovým hardtopem), v Mexiku jako VW Safari, Velká Británie měla verzi VW Trekker s pravostranným řízením.

Od roku 1981 Bundeswehr vyřadil devět tisíc "sto-osmdesát-jedniček", část koupili soukromníci, zbytek věnovali Němci turecké a řecké armádě. V roce 1992 zůstávaly v aktivní službě zhruba 4 000 vozů.

Majitelem exempláře, který vidíte na fotografiích, byl Jan Peštál, který ho koupil v roce 2006 za 70 tisíc Kč. Příliš dlouho se z něj ovšem netěšil, za pouhé tři týdny mu zajímavý veterán na pražském Barrandově ukradli. Majitel nejprve vypsal za nalezení odměnu 25 tisíc korun, ale po originálním kabrioletu se slehla zem. V současné době nabízí nálezci až 50 tisíc korun. Kontakt na pana Peštála je pro případné informace o ukradeném voze v redakci.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...