Autofotka týdne: Na sto kilometrů 67 litrů benzinu a 300 l vody

aktualizováno 
Národní muzeum v Praze otevřelo výstavu připomínající monarchii v našich zemích. K vidění je také unikátní parní vůz Ferdinanda d'Este, který po dlouhém restaurování už dokonce i závodí.

Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B objednala císařská dvorní kancelář v roce 1902  pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorní kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," popisuje Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se unikát, ve kterém páru vytvářel benzinový hořák, nachází v soukromé sbírce.

Parovůz následníka trůnu

Parovůz Ferdinanda d'Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holota, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku.

Největším problémem prý bylo zjistit, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil se sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky.

"Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holota.

"Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holota.

Stařík-závodník

Lokomobil byl podle Holoty naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

Loňský závod v Británii se lokomobilu podařilo dokončit. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba činila 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

Hra na schovávanou

Ferdinandův parní kočár bez koní je k vidění na cyklu osmi výstav jménem Monarchie pořádaném Národním muzeem. Ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu.

Trochu nedůstojné je však místo, na kterém je parní vůz v budově Národního muzea vystavený. Návštěvníci jej najdou ukrytý v rohu mezi pokladnou a kavárnou a na první pohled není příliš vidět. Vzácný kousek automobilové historie by si určitě zasloužil místo, na kterém by budil víc pozornosti, i tak ovšem určitě návštěvníky výstavy Monarchie potěší.

Locomobile Company of America

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4 000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1 400 dolarů. Dvorní kancelář za tento vůz zaplatila 2 400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz