Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rapid je zatím v Česku propadák, vše rozhodne octavia

Podle zdrojů MF DNES z automobilky nejsou s prodeji rapidu v Mladé Boleslavi spokojeni. Škoda vyrábí nový model od léta. Doposud v Česku dodala lehce přes šest set aut. Zdroj pod podmínkou anonymity připouští, že i automobilka začíná chápat, že u rapidu přestřelila hlavně cenou. Nadšeni nejsou ani dealeři.
Škoda Rapid

Škoda Rapid | foto: Škoda

Redakce iDNES.cz oslovila několik prodejců. Nechce se jim vystoupit z anonymity, i proto, že o prodejích rapidu zrovna lichotivě nemluví. "Škoda přestřelila cenu, prodeje nestojí za nic," říká ostře jeden z nich. Potvrzují to i jiní.

Už v půlce listopadu prodejci opatrně odpovídali na zájem o rapid nicneříkajícím: "Jsme rádi, že nám do showroomu přivedli nové zákazníky." Ti ale podle všeho odjeli v jiných modelech. V 609 registrovaných rapidech, které figurují po prvních dvou měsících prodejů v oficiálních statistikách českého Svazu dovozců automobilů, je ale odhadem 250 dealerských vozů a další desítky těch, které má sama automobilka. Podle znalců situace na trhu bude u zákazníků v ČR 350–400 aut. Za listopad bylo zaregistrováno jen 146 rapidů, byla to v tom měsíci v Česku nejhůř prodávaná škodovka.

"První kvóta rapidů nebyla velká a rozprodala se rychle, pro ty přišli nadšenci. Ale pak už nic," popisuje jeden z dealerů. "O část zákazníků jsme přišli na začátku, kvůli ceně." Prodejci se však snaží být optimističtí. "Určitě se to rozjede. Rapid se musí dostat mezi klienty," říká Libor Přerost ze středočeského dealerství značky.

Je pravda, že Škoda mívá vlažnější rozjezdy prodejů svých novinek. V Mladé Boleslavi se zatím navenek tváří, že se nic neděje. "Jedeme podle plánu. Prodeje jsou takové, jaké jsme očekávali," reaguje oficiálním stanoviskem Škody Jozef Baláž, tiskový mluvčí automobilky.

Na to, že zájem o rapida vzroste a prodeje se rozběhnou, však automobilka podle všeho moc čekat nechce. Týden před Vánoci tak předělala ceník. Za rapid chce stále nejméně 290 tisíc, ale má bohatší výbavu.

"Teď po přidání nové výbavy do výbavových paketů začíná ceník dávat smysl," myslí si prodejci, ale i tak bude vysoká základní cenovka zákazníky odrazovat. Jednoduše řečeno, rapid musí zlevnit, jinak moc zákazníků nepřiláká.

Paradoxně jiný pocit mají zatím u Seatu, který nabízí identické auto jako rapid pod známým jménem Toledo. To je teď v předprodeji. Ostrý začátek prodeje je naplánovaný na březen. Jeho ceník kopíruje ten u rapidu. "My jsme v jiné situaci než Škoda. Neděláme reklamu a stejně zákazníci už chodí k dealerům," popisuje Aleš Novák, šéf českého zastoupení značky. "Už máme i několik desítek objednávek a některá auta jsou už ve výrobě."

Podle Nováka má toledo i jinou klientelu. U Škodovky se lépe prodávají levnější auta, u Seatu chtějí dražší. Seat se tedy zatím na úpravu cen nechystá. "Sledujeme trh," komentuje situaci Novák.

12. července 2012

Škoda sama byla trochu zmatená a nevěděla, jak rapid zaměřit a jak ho ocenit, myslí si dnes někteří prodejci. Základní cena, se kterou rapid odstartoval, by byla před pěti lety skvělá, jenže dnes stojí stejné peníze modernější a lépe vybavená konkurence, navíc s lepšími motory, hlavně korejské značky jsou pravděpodobně v očích kupců rapidu lepší nabídkou. Nad nimi ční škodovka jen velkým kufrem a místem na zadních sedadlech.

Hlasy ze zákulisí popisují jakousi "slepotu" Škody plynoucí z její silné pozice na trhu. Je totiž zvyklá na roli jakéhosi cenotvůrce. Jenže ostatní značky už ji tak neberou. Při stanovování cen se automobilka moc neohlíží na situaci, jaká vládne na trhu. A zvlášť u rapidu dochází k absurdní situaci. Jeden z největších letošních "otřesů" na českém trhu provedl v druhém pololetí Volkswagen se svým novým golfem, dal mu totiž nečekaně nízkou základní cenovku 339 tisíc. Auto má sice menší kufr, ale mnohem lepší a modernější techniku. Když rapida dovybavíte na podobnou úroveň, jakou má základní golf, a připlatíte za stejný motor (1,2 TSI 63 kW, u golfu základ, u rapidu je základem tříválec 1,2 MPI), ušetříte patnáct tisíc. A to stále budou chybět některé prvky, které ani rapid mít nemůže (kolenní airbag, systém rozpoznání únavy řidiče).

Špatné načasování

Zkušený nezávislý prodejce aut, velmi dobře obeznámený se situací na trhu, ovšem zmiňuje ještě další potíž. Rapid dorazil až s odstupem za konkurencí, ale hlavně mu uškodilo uvedení jen chvíli před octavií. Rapid se začal prodávat v říjnu, novou octavii začnou dealeři nabízet v únoru, tedy jen se čtyřměsíčním odstupem.

"Všichni, kdo o něm uvažují, čekají, jak bude vypadat a kolik bude stát nová octavia," říká prodejce pod podmínkou anonymity s tím, že sám čeká na obměnu vozového parku své firmy na novou generaci. "Nová octavie je o tolik lepší a větší, že budou zákazníci velmi mile překvapeni," říká jeho kolega.

Rozhodne cena octavie

Její cena je velkou hádankou. Obchodníci obecně čekají, že posunem do střední třídy octavia citelně podraží. "Bude to nejdražší octavia v historii, čekám, že základní turbodieselové provedení bude stát kolem půl milionu," říká jeden z nich. Na druhou stranu podle informací iDNES.cz ze zákulisí se ve Škodě rozhodli přehodnotit cenovou strategii právě kvůli zmiňovanému golfu. Možná se tedy rýsuje velké překvapení, a to i pro samotnou Škodovku.

Obchodníci tak čekají, že se vše rozhodne 7. ledna, kdy Škoda uveřejní českou cenu nové generace nejprodávanějšího modelu. V tu chvíli se zákazníci rozhodnou, zda jejich rozpočet stačí na octavii, anebo půjdou pro rapida.

Rapid automobilka prezentovala jako jeden ze stěžejních modelů. Na všech trzích prodala v listopadu 2 500 rapidů, ale skoro 33 tisíc octavií, které se vlastně doprodávají. Právě trochu i na úkor rapidu. Ten měl nejlevnější octavie nahradit, ale nestalo se tak. Končící octavia je totiž stále o dost lepší auto a poznají to i zákazníci.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z blatníků. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...