Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bez pořádné grafiky je to bída, přeli se čtenáři o významu inovace

Odvěký spor o významu grafiky ve hrách se nepodařilo rozetnout. Řada čtenářů však diskuzi o vztahu grafiky a inovací ve hrách obohatila o hodnotné příspěvky. Názory jsme proto utřídili do několika kategorií, a nabízíme náměty pro další přemýšlení i diskuzi.

Hry ze série Crysis v době vydání patří mezi grafickou špičku.

Téma jsme zahájili článkem Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace? V reakcích se následně objevila celá řada zajímavých a mnohdy i protichůdných názorů. Často jste však nereagovali na grafiku jako podmínku inovace, ale hovořili obecně o významu herní grafiky.

V diskuzi bylo možné vypozorovat hlavní argumentační linie. Jedna skupina čtenářů zastávala názor, že reálnější grafické zpracování pomáhá vtahovat do děje. A někteří hráči též kladný vztah ke starým hrám přisuzovali nostalgii.

Druhý tábor diskutujících pak fotorealistickou grafiku označoval pouze jako jednu z možných cest. Stylizovaná grafika prý může být jen variací v rámci žánru. Zajímavě v této souvislosti reagoval čtenář JFKCZ.

"Fanoušky si najde asi každá grafika, ale dle mě jde hlavně o spojení grafického vyjádření a realističnosti hratelnosti. Dnešní hry dělají chybu, že to kombinují špatně. Ve střílečce s fotorealistickou grafikou chci, aby i fyzika a zásahy byly realistické," tvrdí.

Titulu Team Fortress 2 se dle čtenářů daří navodit dojem fiktivní akce s pravidly, které se nesnaží o realističnost.

JFKCZ následně jedním dechem dodává: "NE, že mi to udělá křížek, že jsem nepřítele zasáhl, poškodil mu kus vesty a on střílí dál. Kdyby to bylo kreslené ve stylu Team Fortress 2, nikomu to špatné nepřijde. A tak je to téměř s každým žánrem."

Řada hráčů dokonce realistickou grafiku ve hrách vnímá jako závadnou. Například diskutující Myshaak tvrdí: "Hra má být hra a ne únik z reality. Navíc reálně vypadající hry potlačují fantazii. Fotorealistická grafika je jen drahý obal, který zakrývá chybějící obsah."

Hráč Mirabell pro změnu věří, že odpověď nelze zobecňovat. "Do některých her se fotorealismus hodí. V jiných bych ho fakt nechtěl. Nějak si nedokážu představit, že byl by Deathspank lepší, pokud by byl ve fotorealistickém prostředí," napsal.

A existují pochopitelně i odpůrci uvěřitelné grafiky. Čtenář Ringo.ringo například napsal: "Proč bych měl ve hře vidět to samé, jako když se jdu projít za barák do lesa? To jdu raději do toho lesa."

Hra Deathspank by prý byla jen těžko představitelná s jinou grafikou.

Grafiku obhajujete i proklínáte

O významu grafiky ve hrách se diskutující urputně přeli. Čtenář s přezdívkou Krab například napsal: "Samozřejmě, že je to o nápadu, o atmosféře, o originalitě, ale minimálně u nějakého typu her můžete mít nápad i atmosféru, ale bez pořádné grafiky to prostě bude bída."

Tomuto názoru však oponoval Habansz: "Dnes jsou hry jen o grafice a to je obrovská chyba. Pamatuju si, když vyšel Battlefield 3. Nikdo, koho znám, neříkal: ‘Ta a ta mise byla fakt úžasná.’ Začali básnit o grafice."

Habansz proto tvrdí: "Je to trend dnešní doby, že hry svou nepříliš vysokou zábavnost, nebo hratelnost, zastiňují úžasnou grafikou."

Battlefield 3 patří mezi hlavní účastníky současného souboje o nejlepší vizuální stránku.

Uživatel Gamehoror však upozorňuje na vztah grafiky a poutavosti her. Napsal totiž: "Hratelnost a příběh v kvalitní grafice jsou jistě víc než hratelnost a příběh v grafice mizerné."

Jenže jak upozorňuje Mirabell, kvalitní grafika může vznikat na úkor svěží herní náplně.

"Pokud firma investuje miliony a miliony do vývoje nového enginu, nových technologií a roky to ladí, dá se očekávat, že jí nezbude tolik zdrojů na ostatní části hry. Ty potom dodělá v rychlosti nebo na to má jen minimální počet lidí," tvrdí Mirabell.

Upřednostňování herní náplně nad grafikou však někteří hráči vnímají jako pózu. Čtenář Krab v souvislosti s tím říká: "Mám pocit, že většina lidí, co pohrdá grafikou, dělá akorát chytráky. Něco jako levicový kavárenský povaleč, co má na stolečku ochmataného Balzaca, ale doma v DVD zastrčeného Terminátora."

I staré tituly mohou mít své kouzlo. Hráli byste ještě dnes Monkey Island z roku 1990?

Může pomoci vžít se do děje

V diskuzi spíše převládá názor, že výtečná grafika je upřednostňováním formy nad obsahem. Jak však upozorňuje Randomofamber, moderní grafika může vytvářet doposud nevídané pouto mezi hráči a fiktivními postavami.

"Hru tvoří hlavně příběh. Sebekrásnější hra opředená nejnovější technikou bude propadák, pokud nezaujme a naopak. Podívám-li se o několik let zpět, pak myslím, že ideálním příkladem (povedeného titulu) je hra Mass Effect," píše v úvodu.

"Ta měla takový úspěch, že si u posledního dílu hráči vynutili rozšíření konce hry. Kdo z vás napsal autorovi nějaké hry, že se mu v ní to čí ono nelíbilo a ať s tím kouká něco udělat? Hra díky technickému pokroku dokázala své hráče natolik vtáhnout a sžít se s postavou, že jsou ochotni se postavit za tuto postavu i v reálném životě," myslí si Randomofamber.

Série Mass Effect dle některých hráčů ideálně kloubí působivou grafiku a kvalitní příběh.

Slova závěrem

Hráč r_o_s vnímá kritiku současné generace her jako neoprávněnou. V souvislosti s tím píše: "Osobně mám pocit, že hráč začíná být řádně rozmlsán a už sám ani neví, co by ještě mělo být ve hrách navíc. Přitom ale chce, aby to za něj vymysleli vývojáři."

Takovou představu, ale s největší pravděpodobností popírá současná komunita nezávislých vývojářů i diskutující Sekosjiri. "To, že hardwarové omezení je limitem pro lepší hry, je hloupost. Hry se dnes jen dělají pro všechny, aby nikdo nemohl prohlásit, že je to těžké," tvrdí.

"Hon za ziskem je to, co omezuje kreativitu. Ne hardware. Je to krásně vidět na nízkorozpočtových hrách. Lidé stále umí vyvíjet super hry, jen to chce odvážného vydavatele."

Téma tak nakonec pěkně uzavírá hráč s přezdívkou Riker007: "V dnešní době jak počítače, tak snad každé vývojářské studio, umí udělat hru graficky na úrovni. Horší to je s hratelností, nápadem, originalitou."

Autor:
Témata: Zisk
  • Nejčtenější

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Summer Game Show ukázal novou Civilizaci i hry ze světa Harry Pottera a Duny

Počátek června platil dlouhé roky za neoficiální svátek hráčů, právě tou dobou se konala výstava...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Xbox ukázal zásadní novinky: nového Dooma, Age of Mythology i Indiana Jonese

Tradiční velká letní konference Xboxu odhalila celou řadu novinek a přidala informace o již...

Hrajeme World of Warcraft: The War Within, začátek působí dramaticky

Stále populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu....

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...