Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legenda je zpátky: Renault resuscitoval alpinku, samozřejmě modrou

Po téměř dvaceti letech legendární značka z francouzského Dieppe opět přichází s novým modelem. Novinka, která je prozatím pouze konceptem, svým označením odkazuje na nejslavnější alpinku z přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Značka Alpine už byla skoro zapomenuta. Poslední model A610 vyjížděl z továrny ve francouzském Dieppe na začátku devadesátých let. Automobilka zde pak produkovala sportovní verze renaultů, usídlila zde divizi Renault Sport Technologies. Model pod označením Alpine přichází až nyní. Historie značky, kterou koncem šedesátých let minulého století převzal Renault, je ale velmi dlouhá a slavná.

Renault Alpine A110-50,

Koncept Alpine A110-50 oslavuje padesátileté výročí původního modelu, proto také ta padesátka v označení za pomlčkou. Vzhledově na původní legendu příliš nenavazuje, podobnost můžeme najít u tvaru střechy a hlavně klasické modré barvy karoserie. 

Koncepčně to už je s odkazem lepší: architektura sportovního kupé s motorem vzadu a pohonem zadních kol zůstala zachována a i tentokrát si Alpine vypůjčila techniku od Renaultu, ze závodního Megane Trophy.

Renault Alpine A110-50,

Auto pohání 3,5litrový šestiválec se špičkovým výkonem 294 kW s poloautomatickou šestistupňovou převodovkou. Oproti původnímu modelu ten moderní poněkud povyrostl. Z necelých čtyř metrů délky původní A110 se ta nová natáhla až na 4,3 metru a pořádně se protáhl především rozvor na 2,63 metru. Trubkový rám nese karoserii z karbonu a hmotnost je velmi slušných 880 kilogramů, proti původnímu modelu s šesti sty kilogramy je to ale docela tlouštík.

Sportovní stavitelný podvozek doplňují masivní kotouče na všech čtyřech kolech a šestipístkové brzdiče vpředu. Autu chybí většina moderních pomocníků, nemá ABS ani kontrolu trakce. Vše tak bude na řidiči a mohutných jednadvacetipalcových kolech.

Renault Alpine A110-50,

Vzhled konceptu nové alpine navazuje na jiný koncept elektrosporťáku Renault Dezir. Oba vozy představují novou tvář francouzské automobilky. Jednotlivé prvky se objeví na nových produkčních renaultech. K případné výrobě novodobé alpine se výrobce prozatím nevyjádřil.

Sportovci z Dieppe

Značku Alpine založil v Dieppe Jean Rédélé a všechny jeho sportovní vozy používaly součásti tehdejších modelů Renaultu. Úplně první model A106 z poloviny padesátých let si "vypůjčil" některé díly z Renaultu 4CV. Následující Alpine A108 už používal díly z novějšího Renaultu Dauphine a svým vzhledem od italského designéra Michelottiho ukázal, jak bude vypadat nejúspěšnější model značky.

Model A108 nevyráběli u Alpine dlouho, produkce skončila v roce 1963 po pěti letech výroby. O rok dříve totiž Renault představil nástupce modelu Dauphine model R8, jehož techniku se u Alpine rozhodli použít a původní A108 přetavili do elegantnější a výkonnější Alpiny A110. Ta ve výrobě vydržela až do roku 1977.

Auto poháněly různé motory od velmi skromné jedenáctistovky s výkonem 66 koní po top silniční verzi s renaultí šestnáctistovkou s výkonem 140 koní (podle starší normy SAE). Přes na dnešní dobu relativně slabé motory to Alpine A110 uměla pěkně rozjet. Maximální rychlosti se i u slabších verzí blížily nebo i překonávaly dvoustovku. Důvodem byla extrémně lehká stavba s laminátovou karosérií, auto vážilo jen těsně nad 600 kilogramů při délce od 3,8 po těsně nad čtyři metry a rozvoru od 2,1 do 2,27 metru.

Alpine A110 se stalo hvězdou automobilových soutěží. Na začátku sedmdesátých let Alpine vyhrála několikrát Rally Monte Carlo a v roce 1973 dokonce zvítězila v celkovém pořadí světového šampionátu. V bývalém Československu pak s autem vítězil Vladimír Hubáček. Zajímavostí je, že Alpine A110 se krátce na konci šedesátých let vyráběla licenčně i v Bulharsku.

Po skončení produkce legendárního modelu A110 se pod křídly Renaultu značka Alpine pustila do další generace sporťáků. Řady A310, GTA a nakonec A610 s výrazně hranatějšími karosériemi už ale nikdy tak velkou díru do světa jako model A110 neudělaly. V roce 1996 po skončení produkce modelu A610 dokonce Renault prohlásil, že tento model byl poslední produkční alpinou.

Autor:
  • Nejčtenější

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Filozofující cyklopoustevník Nelson putuje Evropou dvaadvacet let

1. června 2024

Exkluzivně Páteční mejdan ve drážďanském Neustadtu jede na plné pecky. Sedíme na parapetu výkladu obchodu,...

Americký mamut padl na kolena před 15 lety. Bankrot GM musela odvrátit vláda

1. června 2024

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...