Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rakeťák má 450koňový osmiválec: superkombík Audi RS 4 Avant

  11:33aktualizováno  17:38
Audi RS 4 Avant, to je raketa na kolech, která povyšuje kombík na sportovní náčiní už ve třetí generaci. Nový superkombík pohání 450koňový osmiválec. Stále ale umí odvézt přes 1 400 litrů nákladu.
Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant | foto: Audi

První RS 4 se ve své době stala kultem, ta nejnovější doburácí na začátku března na premiéru na ženevský autosalon. Vidlicový osmiválec s červeně lakovaným krytem hlavy válců rozjede tenhle superkombík na stovku za 4,7 sekundy.

Audi RS4 Avant

"První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena," uvádí Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení Audi.

Audi RS 4

První generaci RS 4 představilo Audi v roce 1999 jako nástupce jednoho z kultovních kombíků devadesátých let Audi RS 2 Avant vycházejícího z vajíčkovitého Audi 80. První RS 4 byla k mání výhradně v kombiverzi a poháněl ji dvěma turby přeplňovaný šestiválec 2,7 litru vyráběný v Anglii. Vzniklo jich jen něco málo přes šest tisíc.

Druhá generace představená v roce 2006 už dostala osmiválec 4,2 litru a byla k mání kromě kombíku i jako sedan a kabriolet.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než obyčejný kombík A4. Samozřejmostí jsou úpravy vzhledu karoserie i interiéru, to nejdůležitější je ale pod kapotou.

Audi RS 4 Avant totiž dostává stejný osmiválec, který pohání také model RS 5 Coupé. Ze zdvihového objemu 4 163 cm³ dosahuje atmosféricky plněná jednotka nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) při 8 250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 430 Nm je dostupný v rozpětí od 4 000 do 6 000 otáček. Sílu 450koňové kavalerie přenáší na všechna kola sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Tabulky slibují jedenáctilitrovou spotřebu, reálnější bude hodnota tak o polovinu vyšší.

Audi RS4 Avant
Audi RS4 Avant

Start s parádičkou, ale nepoužívat příliš často

Parádičkou je funkce Launch Control, která zajistí start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd. Je to efektní, i sami výrobci ale doporučují tuto funkci nepožívat často, motor a převodovka totiž dost trpí.

Trvalý pohon všech kol quattro obsluhuje u RS 4 Avant  mezinápravový diferenciál s talířovými koly. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě, nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Za běžných podmínek putuje k zadním kolům 60 procent síly.

Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem, který má řídit přenos točivého momentu na jednotlivých kolech jejich přibržďováním. Stejný systém dostává i Škoda Fabia RS. "Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet," popisuje Audi. Za příplatek bude sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Audi RS4 Avant

Aby podvozek osmiválci stačil, dočkalo se Audi RS 4 Avant úprav v konstrukci. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i té zadní s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku.

Podvozek RS má sníženou světlou výšku o 20 mm oproti obyčejnému avantu. Nová devatenáctipalcová kovaná kola z hliníku s leštěným povrchem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35, za příplatek budou "dvacítky" s pneumatikami 265/30

Kotouče předních brzd mají průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnými vnějšími okraji jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. "Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši přibližně tři kilogramy," vysvětluje Audi.

Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu jsou vybaveny osmi pístky. Za příplatek mohou zájemci o superkombík dostat brzdové kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny s průměrem 380 mm, do kterých se zakusují šestipístkové třmeny, lakované antracitově šedým odstínem.

Audi RS4 Avant

V sériové výbavě má RS 4 Avant systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky a škrticí klapky.

Za příplatek bude třeba podvozek s dynamickým systémem tlumení. V něm jsou dvojice tlumičů vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola a potlačuje tak naklánění karoserie.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Španělé připomněli blázna, co za volantem řešil hlavolam a jel poslepu

31. května 2024

Nevěnování se řízení stojí za 32 procenty smrtelných dopravních nehod, varuje španělská policie....

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

V Kopřivnici představí novou tatru. Phoenix zůstane věrný unikátní technice

5. června 2024

Tatra Phoenix nové generace se představí ve středu 5. června v podvečer na polygonu společnosti...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...