Majitelé Audi RS4 mají v Londýně problém. Mizí jim sedačky

aktualizováno 
Koupit si sportovní verzi oblíbeného automobilu vyšší třídy a nechat ho parkovat v ulicích měst bývá často otázkou adrenalinu. V Anglii si majitelé sportovní čtyřky od Audi na nedostatek pozornosti zlodějů rozhodně nemohou stěžovat.

Audi RS4 Avant | foto: Audi

Audi RS4 poprvé zazářila na ženevském autosalonu v roce 2005. Sportovní úprava, osmiválec 4,2 litru s přímým vstřikováním paliva FSI, výkonem 420 koní (309 kW) a pohonem všech kol si okamžitě získala přízeň milovníků sportovních vozů. A dodnes patří mezi "klasiku". V posledních měsících se ale majitelé rychlých Audin ve Velké Británii musí potýkat s nepříjemným problémem.

Na začátku letošního roku vyšel Adam McKenzie ze svého domu v jižním Londýně, aby zamířil do práce. Podle rozbitého skla kolem vozu okamžitě poznal, že se mu do auta někdo vloupal. Mnohem horší ale bylo, že mu z vozu zmizely přední sedačky.

"Byl jsem úplně omráčený. A zároveň i trochu ohromený ze způsobu, jakým to provedli," řekl v rozhovoru pro deník The Telegraph. Zloději se totiž naučili nový způsob, jak rychle zničit alarm RS4. Stačí jim vytrhnout podšívku na stropě, aby tak vyřadili vnitřní senzory.

Podobných případů se v Anglii objevilo hned několik, server Secury my Car uvádí i příklad zákazníka, který během několika měsíců čelil deseti podobným útokům. Mezi okradené majitelé patří také kameraman Chris Smith z Fulhamu. "Potkal jsem dva lidi, kteří měli stejný vůz, a oběma už ukradli sedačky," říká Smith.

Audi RS4 Avant

Mezi dealery a prodejci alarmů v Británii se údajně vypráví o tom, že žádné Audi RS4 parkované na ulici není v bezpečí. Zlodějské gangy se v současné době zaměřují hlavně na Londýn, Essex, Northampton a Birmingham.

Práci jim usnadňuje fakt, že alarm namontovaný při výrobě je v každém voze na stejném místě. Zlodějům pak stačí přijít na způsob, jak ho obejít, a mohou zaútočit téměř na jakýkoliv vůz. Navíc základní nastavení hlasitosti sirény je velice nízké, takže do té doby než zloději vyřadí senzory, nedokáže vzbudit pozornost.

Samotné sedačky navíc nemají žádný poznávací znak, podle kterého by se daly přiřadit k určitému vozidlu. Audi totiž VIN kód na sedačky nedává a podle některých majitelů aut tak automobilka sama, i když nevědomky, zlodějům vychází vstříc.

S obrovskými problémy se majitelé vozů musejí potýkat také po samotné krádeži. Když Chris Smith nahlásil krádež pojišťovně, dozvěděl se nepříjemnou zprávu. Za opravu vozu z roku 2007 včetně výměny sedaček měl totiž zaplatit 19 tisíc liber (640 tisíc korun). Při celkové odhadované ceně 26 tisíc liber za vůz mohl Adam McKenzie svojí RS4 téměř odepsat.

Cenu za opravu zvyšuje jak poškození oken, tak vnitřní výzdoby a alarmu. A samotné sedačky také nejsou nejlevnější záležitostí. Zatímco sedačka na Audi A4 se dá pořídit zhruba za 35 tisíc korun, na Audi RS4 stojí bezmála šedesát tisíc.

Sedačky se dají koupit jako originální díl, ne vždy je ale k dispozici sedačka jako jeden kompletní originální díl. V některých případech je potřeba sedačku sestavit z jednotlivých originálních dílů. Chris Smith se tedy nakonec rozhodl zaplatit peníze mechanikovi, který sedačky sehnal po menších dílech a pak je několik hodin montoval dohromady.

Další z okradených majitelů, David Torbet z Fulhamu, si pořídil nové sedačky sám z peněz vyplacených pojišťovnou, ale s velkým úsilím a spoustou času stráveného na cestách po servisech.

Samotná automobilka totiž s jejich výrobou skončila po roce 2008, kdy poslední RS4 opustila továrnu. I tak by majitelé audin neměli mít problémy, jenže o jejich sedačky je značný zájem na černém trhu, který souvisí s úpravami vozidel.

V tomto případě ale nejde o tuning, ale "styling" vozidel, při kterém dochází k výměně součástek, jež sice nezlepšují jízdní vlastnosti, ale zvyšují celkové pohodlí jízdy nebo společenskou prestiž. Sedačky z Audi se tak mohou objevit na golfech, levnějších variantách audi, prostě kdekoliv, kde je to jen trochu možné. "Jde o nový typ stylingu, při kterém se používají originální díly z prémiových značek jako Bentley, Porsche nebo Audi," říká Elliot Roberts, editor časopisu Performance VW magazine.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz