Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volkswagen ze 70. let byl opět v prodeji. Ale jen čtrnáct dní

  11:00
Holandský dealer volkswagenů údajně přišel na fintu, jak vrátit nostalgické Evropany do dětství. Začátkem listopadu nabízel model, který sjel z výrobních linek v německém Hannoveru naposledy v roce 1979. I přes velký zájem fanoušků ale nabídka historického mikrobusu T2 po dvou týdnech ze stránek zmizela.
Volkswagen Transporter T2

Volkswagen Transporter T2 | foto: Volkswagen

Fanoušci volkswagenů o něm tvrdí, že vedle brouka patří mezi největší legendy. Řeč je o mikrobusu T2, kterému v německy mluvících zemích neřeknou jinak než Bulli.

Zatímco jeho výroba v Hannoveru skončila už v době, kdy Německu šéfoval kancléř Helmut Schmidt a východní blok stmeloval svými tanky Leonid Brežněv, svůj nový domov našel bulli v daleké Brazílii. A jestliže evropské silnice brázdí už pátá generace volkswagenovských mikrobusů s označením T5, v Brazílii bulliho s označením T2 vyrábějí dodnes.

Volkswagen Transporter T2

Volkswagen T2 alias Kombi je k mání se třemi až osmi sedadly nebo jako obytný mikrobus vybavený postelemi a jednoduchou kuchyňkou.

Nabídnout takové auto Evropanům byl od holandského dovozce jistě dobrý nápad. Sehnat v původním zachovalém stavu auto, se kterým se na západ od našich hranic potkávali dnešní čtyřicátníci na každém rohu, není vůbec jednoduché.

Navzdory tomu, že se jich kdysi v Evropě vyrobily skoro tři miliony, špatná antikorozní ochrana a motor, kterému se přehříval třetí válec až k úplné destrukci, většinu z nich poslala do věčných lovišť.

I když za zadní nápravou brazilské T2 už dávno nebublá vzduchem chlazený čtyřválec, přesto by se kvůli přísným emisním předpisům na evropský trh oficiálně dostat neměla. Jedna-čtyřka spalující biolíh E85 je sice novějšího data, ale Euro 5 neplní. Úředníkům ve Velké Británii to ale podle tvrzení dovozce, které poskytlo médiím, až tak nepřekáží. Náklad brazilských volkswagenů tedy nejprve údajně putoval právě sem. Pokud T2 zaregistrují v Anglii, espézetce v dalších členských státech EU prý už nic v cestě nestojí.

Vymyslel ho Holanďan

Služebák hippíků měl loni šedesáté narozeniny - čtěte ZDE

Jen reklamní tah?

Přesto nabídka historického mikrobusu z oficiálních stránek nizozemského zastoupení značky po čtrnácti dnech zmizela a na písemné dotazy o dostupnosti auta dovozce nereaguje. Hlavně němečtí zákazníci, kteří už se začali srocovat v diskuzích pod články automobilových portálů, jsou z nečekaného vývoje frustrovaní. Část z nich je přesvědčena, že dovoz auta zatrhla samotná automobilka, další jsou názoru, že to celé byl jen reklamní tah importéra, jak přilákat na své stránky statisíce návštěvníků.

Volkswagen Transporter T2

Brazilskou "té dvojku" hyzdí plastová maska, která je produktem moderní doby. Z podivného sklonu nárazníku lze usuzovat, že kvalita evropské produkce Volkswagenu bude na vyšší úrovni.

Možnou příčinu náhlého stažení nabídky poodhaluje Petr Říha ze společnosti Dekra, která se zabývá mimo jiné i schvalováním dovezených aut pro provoz na silnicích. Je přesvědčen, že brazilský volkswagen ve skutečnosti nelze přihlásit ani v Británii. "Podle platné legislativy lze individuálně dovézt do EU jakkoliv staré auto. Platí ale, že jeho výbava musí odpovídat předpisům, které v Evropě platily v době jeho výroby", vysvětluje. "Jestliže jde o auto z roku 2011, pak musí mít mimo jiné i třícestný katalyzátor a plnit emisní normu Euro 5."

Přísné normy lze obejít jen v případě, že by auto bylo registrováno jako historické. V takovém případě by ale v žádném případě nesmělo být nové. Vůz, který je možné přihlásit na veteránské značky, musí být minimálně 30 let starý.

Volkswagen Transporter T2

Jako za starých časů: Ošklivé plastové novotvary zadní část vozu nehyzdí, brazilské Kombi je původnímu Volkswagenu T2 z roku 1973 podobné nejvíc při pohledu zezadu.

Fešáci z Brazílie

Brazilský automobilový trh je z pohledu Evropana neobyčejně bizarní, neboť  některé prastaré modely mají ve zdejších podmínkách velmi tuhý kořínek. Sto devadesát milionů Brazilců si ročně pořídí tři miliony nových aut, nejčastěji fiaty (přibližně 800 000) a volkswageny (asi 700 tisíc kusů). Nejpopulárnější jsou tu modely stavěné přímo pro brazilský trh, jako je Volkswagen Gol nebo Fiat Palio.

Volkswagen Gol

V nabídce obou největších automobilek nechybějí ani auta, která dělala v Evropě parádu i více než před čtvrt stoletím. Typickým příkladem je Evropské auto roku 1984, Fiat Uno. Nejstarším nabízeným Volkswagenem je právě mikrobus T2 z roku 1973, který se v Brazílii jmenuje Kombi.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...