"Proti Vídni a Budapešti ztrácíme kvalitní turistickou kategorii. Běžci jsou často lidé z vyšších příjmových skupin, žijí ve stresu a odreagovávají se během. Mnohdy se tady už byli podívat. To lze ale jednou, dvakrát. Pak už přijedete jen když můžete něco zažít. A my nabízíme Česko jako místo, kde se můžete zdravě odreagovat v krásném prostředí," říká šéf českého maratonu, který založil v roce 1995.
Svým nadšením nakazil i CzechTourism, agenturu na podporu cestovního ruchu, která se rozhodla podpořit běžeckou ligu Run Czech na turné po světě reklamní kampaní nebo brožurami.
"Městské maratony jsou v posledních letech vyhledávané profesionály i amatérskými běžci. Chceme je dovézt i do regionů. Z průzkumu plyne, že běžci většinou přijedou na tři a půl dne. Kromě závodu tedy stihnou poznávat i okolí," vysvětluje mluvčí CzechTourismu Filip Remenec.
Capalbo propaguje české běhy v Evropě
Minulý víkend dělal Česku reklamu Capalbo v italském Turínu, kam přišel i fotbalista Pavel Nedvěd, koncem týdne ve španělské Valencii a tento víkend v Nice.
Všude pořádá tiskové konference o tom, jak krásný je maraton, ale i další běhy v Praze, v Olomouci nebo Ústí nad Labem. Podle německých propočtů běžec - turista utratí za den pobytu u nás zhruba 4 500 korun a většinou s sebou mívá jednoho nebo dva lidi jako doprovod. Takový výdaj řadí běžce podle CzechTourismu mezi bonitní klientelu.
Podle Capalba lze boom maratonského cestovního ruchu poznat na vyprodaných závodech i v krajských městech jako je Olomouc. Registrovaných běžců je na světě 31 milionů. Průměrně si dají dva maratony ročně. Vyberou dovolenou a jedou s přáteli.
Praha mě láká, říká běžkyně
Podle čeho se rozhodují? "U mě je hlavní město a datum - to kvůli teplotě, aby nebylo víc než 18 stupňů. Pak kvalita organizace a náročnost trasy, kde si můžu zlepšovat časy. I kdybyste zorganizovali nejlepší maraton na světě v nějakém obyčejném místě, nejela bych a ani moji přátelé. Ale Praha mě láká," říká pro MF DNES švýcarská právnička Cristina Fancello, která žije v Bruselu a nedávno se vrátila z maratonu v New Yorku.
"Taky jsem už byla v Paříži a v Dublinu, jen loni se nám nepodařila Vídeň kvůli islandské sopce. A kdyby šlo příští rok zkombinovat návštěvu Prahy s maratonem, bylo by to super. Řeknu to kamarádům," dodává.
Letos přilákalo 35 závodů v 15 městech Česka na 61 tisíc lidí, necelá třetina z nich byli cizinci. Vybraná suma pro charitativní účely činila 3,7 milionu korun. Dopad samotného běžeckého seriálu v Praze pro 21 tisíc běžců podle odhadů stoupl z loňských 337 milionů na 779 milionů korun.
Capalbo by chtěl přilákat na běhy až 81 800 lidí v roce 2014 a změnit obraz Česka ze země piva, hezkých holek a křišťálu na zemi aktivního životního stylu. "A taky bych chtěl, aby už všichni věděli, kde jsme, a neptali se mě, jestli tu celou trasu do Moskvy odřídím autem," dodává v nadsázce.