Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSA: Z gauče a hospody se poplatky samy nezruší

Češi si nechávají téměř všechno líbit. Nadávají, ale aktivně se nebrání. Patří mezi národy, které jsou nejbenevolentnější vůči špatným zákaznickým službám. Američané jsou však jiní a přináší jim to výsledky. Nad reakcí amerických bank na protesty klientů se zamýšlí poplatkový odborník Patrik Nacher.
Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek

Američané dokázali přesvědčit banky, aby jim nezaváděly poplatky za platební karty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když se chce, tak to jde. Americké banky ustoupily od měsíčního poplatku za vedení platební karty. Je ale otázkou, jestli tento jejich nápad byl v zemi poseté právě touto plastikovou peněženkou, často povýšenou téměř na božstvo, jen zbožným přáním, pokusným balónkem bankovních manažerů, co klient ještě snese a zaplatí, nebo byl naopak opravdu myšlen zcela vážně.

Ustoupení ze zpoplatnění karty nám přineslo v zásadě dvě zprávy:

1 Když je tlak, dostaví se i výsledek

Když jsou banky pod tlakem veřejnosti a především médií, mohou být jejich rozhodnutí pozitivní a klientsky přívětivá.

V tomto případě se tak zatím rozhodlo několik bank - Bank of America, Wells Fargo, J.P. Morgan Chase či SunTrust Banks.

2 Klienti nesmějí být pasivní

Klienti se nenechají zmanipulovat, nejsou pasivní a jednají. Někteří protestují už několik týdnů na Wall Street, čehož si všímají sdělovací prostředky, jiní by zrušili svoje karty (podle průzkumů až 43 procent), další by dokonce kvůli zavedení poplatku opustili svoji banku (cca 30 procent) a ekonomická redaktorka Fox News ji dokonce rozstříhala v přímém přenosu v televizním studiu (čtěte zde).

Každopádně se kolem tohoto tématu zvedly vášně. V českých krajích zatím v této formě a intenzitě něco nepředstavitelného. A to je základní problém.

Jen polovina naštvaných Čechů odešla ke konkurenci

"Zatímco Češi a Francouzi v průměru ukončí kvůli nespokojenosti méně než jeden obchodní vztah za rok, Brazilci a Poláci více než dva," shrnuje závěry mezinárodního průzkumu provedeného v 16 zemích, Patrik Ort z firmy Genesys, která je součástí společnosti Alcatel-Lucent.

Tuzemští spotřebitelé sice houfně ke konkurenci neodcházejí, ale o to více jsou naštvaní a šíří nespokojenost dále. "Mají tendenci volat na zákaznické linky častěji než jiné národy a na špatné služby si stěžovat. Nespokojeností navíc odrazují další potenciální zákazníky," vysvětluje Patrik Ort. To ostatmě potvrzuje i vlastnosti české povahy. Nadávat umíme dobře, stěžovat si také, ale zvednout se z gauče a něco udělat, už ne. 

Podmínky pro přechod se zlepšily

Přitom jen v bankovním sektoru se na rozdíl od minulých let okolnosti, na které se mnoho klientů často vymlouvalo, znatelně zlepšily. Najít si konkurenční nabídku banky a spočítat si náklady za bankovní služby na kalkulátoru lze na internetu lehce. A změnit banku je dnes také snazší, například díky Kodexu mobilita klienta.

Je čas se zvednout a jednat

Výmluvy tedy mohou postupně odpadat a je na místě jednat. Dokud tak činit nebudeme a náš "protest" se omezí na spršku nadávek na bohaté bankéře z ciziny, rychlých změn jako v Americe se nedočkáme. Nemluvě už o tom, že jako klienti z relativně malé země, kde navíc nesídlí žádná světová banka, nejsme až tak zajímaví. O to více musíme být aktivní, nápadití a hbití. Zatím poněkud zaostáváme.

Autoři: , , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Začalo to dárkem pro dceru. Dnes mají dva tátové úspěšnou značku

1. června 2024

S výrobou skateboardů Štěpán Malý pohořel a dostal se až do bankrotu. Na radu manželky vytvořil ze...

Spořicí a termínované účty vynášejí méně. Které jsou přesto nejlepší?

5. června 2024

Úrokové sazby na spořicích a termínovaných vkladech klesají napříč bankovním trhem. Přesto je...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vše zjistí notář a dluhy platit nemusím. Nejčastější mýty kolem dědictví

5. června 2024

Pozůstalost tvoří celé jmění zůstavitele, zahrnuje ovšem nejen aktiva (majetek), ale také pasiva...

KOMENTÁŘ: Na státní důchod se nespoléhejte. A po reformě už vůbec ne

4. června 2024

Současní penzisté jsou s výší svého starobního důchodu nespokojeni. Vyplynulo to z průzkumu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úroky u hypoték spadnou na čtyři procenta. Tím to nejspíš skončí, říkají analýzy

6. června 2024

Premium Mnozí zájemci o hypotéku stále vyčkávají na další snížení úroků. Ty sice klesají, ale neklesají...

Na chalupě vyměnil okna, má vrátit původní. Spoluvlastnictví může být problém

7. června 2024

Jak řešit problémy, které mohou vzniknout ze společného vlastnictví nemovitosti? Jaká jsou práva a...

Úrokové sazby hypoték hlásí stagnaci. Přesto je čas na rozhodnutí

7. června 2024

Úrokové sazby hypotečních úvěrů se již pátý měsíc prakticky nehýbou. Průměrná nabídková sazba...

Okamžité platby jsou i v eurech. Banky hlídají praní špinavých peněz

6. června 2024

Poslat peníze z banky do banky jde dnes během několika sekund. V korunách to umí téměř všechny...

Úroky u hypoték spadnou na čtyři procenta. Tím to nejspíš skončí, říkají analýzy

6. června 2024

Premium Mnozí zájemci o hypotéku stále vyčkávají na další snížení úroků. Ty sice klesají, ale neklesají...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...