Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku laciný základ, v USA závoďák, který postavíte podle návodu

  9:34
Závodní verze laciného hatchbacku Kia Rio, hned šest kreací na téma malého kupé Hyundai Veloster a monstrózní výkony pro velké kupé Genesis. Američané si prostě pohráli s nám dobře známými modely automobilek Hyundai a Kia. Některé tuningové kity se jistě dostanou i do Evropy.
Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011

Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011 | foto: Kia USA

Světová globalizace srovnala modelovou nabídku některých asijských automobilek v Evropě a USA. Takže nám dobře známé hyundaie nebo kii brázdí i široké a rovné americké dálnice. Pravda, většinou s objemnějšími motory a lehkými stylistickými odlišnostmi.

A pro většinu modelů navíc samotné automobilky nebo úpravci nabízí nepřeberné množství doplňků. Trh s tímto sortimentem je v USA obrovský, a proto se každý rok na podzim koná v Las Vegas veletrh Sema, kde se všichni předhání v co nejdivočejších kreacích na co nejobyčejnějších modelech. Veletrh je ale určen jen obchodníkům a novinářům.

Začít můžeme u nového hitu Kii, modelu Rio. Ten je v USA v prodeji taktéž v pětidveřovém provedení jako u nás, patří také mezi nejlevnější auta své třídy, akorát je vybaven výhradně motorem 1,6 GDI, který se v České republice do tohoto modelu vůbec nedává. Dodejme, že základní cena modelu je v USA nastavena na 14 000 dolarů, tedy asi 252 000 korun (cena v Česku startuje ještě o 20 000 korun níže, což není vůbec obvyklé).

Kia Rio BSPEC Racer na veletrhu Sema 2011

Jenže co už u nás nepořídíme, je sportovní úprava pro skupinu B některých amerických závodních asociací. Podstatné je, že celá úprava stojí 16 000 dolarů, tedy zhruba jednou tolik jako samotné auto. V ceně ale není přestavba, ta stojí dalších 6 000 dolarů.

Vše dodává přímý partner značky, společnost Kinetic Motorsport. Upraven je zevnějšek auta, přepracovaný je kompletně podvozek, nová jsou sportovní sedadla, volant je rychle odnímatelný a závodní jsou i kola včetně pneumatik. Pokud si zákazník na přestavbu troufne sám, dostane i podrobný návod. Výsledkem je docela ostrý hatchback, který rozhodně nelze přehlédnout.

Tuning pro hybrid

Druhou hvězdou Kii z veletrhu Sema je velký sedan Optima Hybrid, který je upravený jako zaváděcí vůz (pace-car) pro lokální závody Continental Tire Sports Car Challenge (CTSSC). Kia Optima se do českých autosalonů dostane až koncem roku, v USA se už prodává. A to i ve verzi Hybrid, který kombinuje atmosférický motor 2,4 litru s výkonem 166 koní a 40koňový elektromotor.

Kia Optima Hybrid Slam Dunk na veletrhu Sema 2011

Kia Optima Hybrid Pace Car na veletrhu Sema 2011

Úprava optimy ale nejde příliš do hloubky. Žádné turbo navíc, jen drobné úpravy sání, výfuku a podvozku. Chybět ovšem nemohou mohutné přední a zadní spojlery. Retuší se dočkal i interiér a především audio a video souprava, která má výkon 2 400 W. K čemu to ale bude u "pace caru", je otázkou.

Další na veletrhu vystavovanou optimou byl stroj převlečený za basketbalový míč. Za zajímavým lakováním stojí i u nás (z televize) poměrně známý úpravce West Coast Custom. A proč basketbalový lak? Protože Kia sponzoruje losangeleský tým Clippers. Základem byl opět hybrid Kia Optima, vedle basketbalového laku je důležitým prvkem i podpis útočníka Clippers Griffina, velká dvacetipalcová kola a poupravený interiér s integrovanou herní konzolí X-Box.

Kia Forte Hat Trick na veletrhu Sema 2011

Kia Rio Retro Surf na veletrhu Sema 2011

Pro hokejisty i surfaře

Sportu vzdaly na veletrhu hold i další dvě kii. Model Rio se převlékl do surfařského hábitu a druhý Forte, což je americká varianta nám dobře známého ceedu, zase propagoval lední hokej.

Mateřský Hyundai má v nabídce dvě sportovní kupé a tak není překvapením, že se většina představených úprav týkala právě těchto modelů. Menší veloster se v USA prodává pod stejným jménem a tak jako u nás zatím s jediným atmosférickým benzinovým motorem 1,6 GDI, což je na podobné auto poměrně skromná motorizace. Přeplňovaná verze bude v Evropě k mání až příští rok a o uvedení v USA se dokonce zatím jen spekuluje.

Hyundai ARK Performance na veletrhu Sema 2011

Hyundai ARK Performance na veletrhu Sema 2011

I proto zaujala z šestice upravených velosterů především přestavba ARK Performance, která z kupátka udělala pořádného dravce. Vedle opravdu zásadní úpravy exteriéru přidala k sériovému motoru turbodmychadlo, což zvedlo výkon motoru na solidních 210 koní a především výrazně zlepšilo poněkud letargickou akceleraci.

Hyundai Veloster

Auto značky kočkolap v testu – čtěte zde

Studentský tuning

Další přestavbu provedli studenti kalifornského technického institutu (UTI). I jim přišel výkon motoru nízký, tak ho bez turba zvedli ze 138 na 163 koní. Karoserie prošla relativně decentní úpravou, které vévodí modrý lak a karbonová kapota. Podle autorů je veloster vynikajícím autem pro úpravy a je možné, že se v USA stane v tomto směru jedním z nejpopulárnějších aut.

Hyundai Veloster PM Lifestyle na veletrhu Sema 2011

Veletrh pak představil velostera i jako rallyové auto a hned v několika lifestylových variacích. Bude zajímavé sledovat, jestli se korejské malé kupé bude těšit stejné popularitě tunerů i v Evropě. Dovoz sériových dílů příslušenství z USA bude snadný a je pravděpodobné, že především v Německu je některý z dovozců nechá homologovat.

Větší kupé Hyundai Genesis Coupe se v USA prodává se stejnými motory jako u nás. Tedy buď s přeplňovaným dvoulitrem a poměrně velkým šestiválcem s objemem 3,8 litru. Oproti menším modelům Kii i Hyundaie, u kterých se cena moc neliší, je cena tohoto kupé v USA mnohem výhodnější než u nás, což z auta dělá pro tamní zákazníky vcelku levné sportovní auto.

Hyundai Genesis Hurricane SC na veletrhu Sema 2011

Přestože 303 koní silnějšího motoru není málo, připravil Hyundai ve spolupráci s úpravcem Rhys Millen Racing upravenou verzi s výborným výkonem 450 koní. Výkon navíc v tomto případě přináší turbodmychadlo. Velmi decentní úprava exteriéru se povedla a jen podtrhla elegantní křivky sériového provedení kupé. Hurricane SC, jak se upravený Genesis Coupe jmenuje, samozřejmě dostal i sportovní podvozek a do modra laděný interiér.

Stejný úpravce pak na veletrhu Sema ukázal ještě jednu možnost, jak přidat genesisu výkon. Místo přeplňování sériového motoru tentokrát pod kapotu doslova narval pětilitrový osmiválec Hyundai Tau V8. Po drobných úpravách dává motor 449 koní, tedy téměř stejně jako předchozí úprava. I tentokrát to exteriér příliš neodnesl, úpravy jsou decentní. Výraznějších změn se dočkal podvozek včetně brzd a nových kol.

Autoři:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...