Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Olomouc plánuje desítky kilometrů nových tramvajových tratí

  18:55
Z centra až do nejvzdálenějších okrajových částí by se v budoucnu měli pohodlně dostat obyvatelé Olomouce. Město má totiž protkat hustá síť nových tramvajových tratí v osmi různých směrech. Mezi další změny patří i přesun autobusového nádraží.

Plán nových tramvajových tratí mířících do osmi směrů. Po kliknutí se zobrazí i s bližším popisem. | foto: Architektonická kancelář Knesl+Kynčl; idnes.cz

To vše jsou novinky, které do dopravy v Olomouci vnáší nový územní plán. Architekti, kteří zpracovali koncept tohoto dokumentu, chtějí, aby Olomoučané dojeli tramvají z centra do většiny stávajících nebo budoucích obytných čtvrtí. Návštěvníkům města zase plánují umožnit rychlejší přesun z vlaků na dálkové autobusy.

Všechno jsou to ale zatím jen vize. Zda bude Olomouce hustě protkaná kolejemi a na hlavním nádraží bude jednou stát kompletní dopravní terminál, bude záležet na vůli místních politiků, penězích a také na Olomoučanech. Proti některým plánům totiž obyvatelé už nyní protestují.

"Nové trasy tramvají doplňujeme tam, kde dnes chybí, nebo kde plánujeme nová městská centra či jiné významné aktivity. Po nové trati by tramvaj mohla lidi vozit například k Holickému lesu, který se bude teprve zakládat," vysvětlil Jakub Kynčl z brněnské architektonické kanceláře Knesl+Kynčl, která nový územní plán Olomouce rýsuje.

Kromě Holického lesa chystají urbanisté v územním plánu místo pro koleje například z třídy Míru k nákupním centrům v Pražské ulici, nebo odbočku tramvajové trati z Wolkerovy ulice přes Hněvotínskou až na Okružní. Tramvají se Olomoučané dostanou také až k akvaparku. K dalšímu rozšíření tramvají má posloužit dokonce i železnice (čtěte také Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky).

"Územní plán ale neznamená, že se tratě začnou ihned stavět. Má pouze dělat prostorovou rezervu pro to, aby tam tramvaje mohly jezdit třeba za třicet let," podotkl Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

První nová trať bude zřejmě na Nové Sady

Nejrychleji by se nových zastávek mohli dočkat obyvatelé sídliště na Nových Sadech. O trati do této hustě obydlené čtvrti se mluví nejméně deset let, ale až nyní se zdá, že město bude mít na její stavbu také peníze.

Spoléhá se přitom na pomoc Evropské unie. Magistrát už podal žádost o dotaci z takzvaných švýcarsko-českých fondů, které by mohly na stavbu za 520 milionů přispět až 277 miliony korun. Pokud město uspěje, začne se stavět v roce 2012.

O zbytek nákladů se město podělí se soukromým investorem, který stojí za projektem takzvané Šantovky. Ta má vzniknout na území bývalých závodů Milo, přes něž má nová trať vést.

Právě v tom ale vidí řada Olomoučanů problém. Jak upozornili členové Hnutí Duha Olomouc nebo sdružení Za krásnou Olomouc, koleje zničí kus přírody v centru města, neboť povede v těsném sousedství biokoridoru na břehu Mlýnského potoka.

OLOMOUCKÝ ÚZEMNÍ PLÁN

Olomoučané měli první možnost promluvit do podoby nového územního plánu, který v příštích letech významně ovlivní vzhled města (například o budoucnosti Třídy Kosmonautů čtěte zde) do konce července, dokdy bylo možné na magistrát podávat připomínky a námitky ke konceptu.

Šanci něco změnit budou mít ale znovu v dalším kole, kdy se bude připravovat konkrétní návrh územního plánu.

Sama radnice odhaduje, že plán vstoupí v platnost nejdříve na podzim příštího roku.

"Nechceme trať zrušit, ale musíme chránit zachovalou rekreační zónu podél potoka. Trať může vést Rooseveltovou nebo Schweitzerovou ulicí," namítá Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

S oběma ulicemi počítal pro tramvaje i dosavadní územní plán. Marek Černý z magistrátu však tvrdí, že doba se změnila a budovat trať v těchto místech by bylo složité.

"Hygienické normy ohledně hluku jsou dnes tak přísné, že trať by tam snad musela vést ve skleněném tunelu," namítl.

Například olomoucký architekt Petr Daněk s tím ale nesouhlasí: "Dokud není projekt, je nesmysl argumentovat hlukem, který ještě nikdo nezkoumal. Navíc tramvaj se má stavět tam, kde žijí lidé, a ne zvířata."

Prozatím město počítá s tím, že trať na Nové Sady protne Šantovku, po pravém břehu Mlýnského potoka povede k vnitřnímu průtahu a podél Velkomoravské se napojí na Rooseveltovu ulici. Tam v první etapě skončí u křižovatky s Trnkovou. Až v dalších fázích bude zřejmě pokračovat na Zikovu, Schweitzerovu a skončí u křižovatky se Slavonínskou.

Autobusové nádraží u podchodu v Hodolanech? Urbanisté jsou pro

Odpor mají už nyní někteří Olomoučané i k plánům přestěhovat stávající autobusové nádraží ve Sladkovského ulici k železničnímu podchodu v Hodolanech.

"Současné nádraží se nedávno celé rekonstruovalo, navíc to nově navrhované by těsně sousedilo s vilovou čtvrtí. Jak by se tam asi autobusy dostávaly?" protestovala na veřejném projednávání konceptu územního plánu například Magdalena Krátká z Hodolan.

Urbanisté v tom však problém nevidí. Tvrdí, že nové nádraží by nemohlo vzniknout bez adekvátního dopravního napojení, pravděpodobně z Tovární ulice.

"Zásah do lokality bude minimální," ujišťuje architekt Jakub Kynčl. Za vzor si vzal například spojený dopravní terminál v Basileji nebo finském městě Jyväskylä.

Architekti se při představě nového vzhledu a fungování vlakového a autobusového nádraží inspirovali v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí.

Architekti se při představách o novém spojeném vlakovém a autobusovém nádraží inspirovali i v Basileji, kde nádraží spojuje čtvrť rozdělenou tratí. Foto: Architekt. kancelář Knesl+Kynčl

"V Olomouci dnes musí lidé složitě přejíždět k autobusům tramvají, což není komfortní. Navíc je tu obrovský tlak od autobusových dopravců aby mohli zajíždět do prostoru před vlakovým nádražím, a ten není nafukovací," podotkl Marek Černý z magistrátu.

Pro další tramvaje bude třeba nové depo

Víc než pravděpodobné už je také to, že se přestěhuje vozovna olomouckého dopravního podniku ze Sokolské ulice do Holice. Nové depo je v územním plánu za tamními holobyty poblíž železniční tratě na Přerov. Z hlavního nádraží se tam soupravy dostanou po nových kolejích vedoucích pod hodolanským nadjezdem.

"Nové tramvaje, které chceme kupovat, se už do stávajícího depa nevejdou. Než bude nová vozovna, budou muset být odstavené například na točně v Neředíně," popsal náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík, který má na starosti dopravu. Radnice už podle něj na novou vozovnu shání peníze.

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

Na fotbalovém stadionu opět zazní hity v nezvyklém podání s filharmonií

25. května 2024  6:56

Prostory určené běžně hráčům a fanouškům fotbalu budou již za necelé dva týdny hostit velkolepý...

Živé pasti. Lidé uvidí v Olomouci hladové masožravky, některé spolknou i hlodavce

24. května 2024  14:12

Masožravé asijské liány lovící hlodavce i velké exempláře masožravek staré třicet let představují...

Zdrogovaný opilec boural na minibiku. Byl agresivní, záchranka přivolala policii

24. května 2024  11:55

Na lesní cestě na Přerovsku, kam nemají motorová vozidla přístup, ve čtvrtek večer havaroval muž na...

Banány v čokoládě se „oblékly“ i do bílé, Orion novinkou oslaví výročí

24. května 2024  10:53

Už téměř století si pochutnávají milovníci cukrovinek na Banánech v čokoládě. Jejich výrobce Zora...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...