Státem ovládaný dopravce rozdával zakázky za miliardy, aniž by na ně vypisoval soutěže.

Státem ovládaný dopravce rozdával zakázky za miliardy, aniž by na ně vypisoval soutěže. | foto: ČD Cargo

ČD Cargo nakoupilo vagony za miliardy bez soutěží, ukázal audit

  • 62
Ve výčtu nedostatků, kvůli kterým odvolal šéf Českých drah Petr Žaluda generálního ředitele dceřiné firmy ČD Cargo Josefa Bazalu, přibyla další významná položka. Státem ovládaný nákladní železniční dopravce ČD Cargo rozdával podobně jako mateřské České dráhy v posledních letech miliardové zakázky, aniž na ně vypisoval soutěže.

Škoda Transportation a Ostravské opravny a strojírny tak získaly v celkem třech zakázkách podepsaných odvolaným šéfem Josefem Bazalou kontrakty dohromady za 2,7 miliardy korun. V obou případech jde o firmy, jejichž skuteční vlastníci jsou utajeni, a není tedy jasné, u koho případné zisky z obřích zakázek končí.

Na nákupy upozorňuje i mimořádný audit v ČD Cargo. Podle něj je řada nákupů sama o sobě velmi sporná. „Investice je podle všeho zbytečná,“ napsali auditoři KPMG do svých závěrů u řady nákupů ČD Cargo.
Bývalé vedení v čele s Josefem Bazalou nákupy hájí. Podle něj příští roky ukážou, že šlo o vhodné investice.

„Jsem z těch obvinění naštvaný a demotivovaný, už nikdy nechci mít nic se státním podnikem,“ uvedl Bazala. Podle něj není na zadávání zakázek bez soutěže nic nezákonného a takovou možnost dával firmě zákon o veřejných zakázkách.

Někdejší výkonný ředitel Václav Andrýsek včera vyzval ministra dopravy Víta Bártu, aby na něj také podal trestní oznámení, stejně jako to učinil v případě Bazaly (více o výzvě čtěte zde).

Audit kritizuje i další věci: například odhadovaná cena nákupu byla často mnohem nižší, než za kolik nakonec ČD Cargo uzavřelo smlouvu. Auditoři navíc vytýkají firmě, že byl nadhodnocený výnos z některých investic.

V případě zakázky pro Škodu Transportation na modernizaci lokomotiv auditoři tvrdí, že ČD Cargo změnilo dohodnuté smluvní podmínky ve prospěch Škody, například nižšími sankcemi za zpoždění, nebo naopak vyšším placením záloh dopředu.

Nikdo jiný by to neuměl, hájí se ČD Cargo

Zadávání přímo jedné firmě hájí Bazala tím, že nikdo jiný specializované zakázky pro ČD Cargo neumí a že jen zmíněné firmy mají práva na opravy těchto vozů. I to audit kritizuje: nastavená kritéria jsou podle něj příliš přísná a vylučují konkurenci. Navíc technická dokumentace pak zůstává v majetku firem, což znemožňuje revizní opravy od jiných podniků.

„Nekonkurenční nákupní postupy ústí v nadhodnocené nákupy,“ píší auditoři ve zprávě.

Audit zmiňuje třeba zakázku pro společnost Finrail patřící Lostru, kterou Bazala podepsal den před svým odvoláním. „Existuje riziko, že otevřené řízení bylo upraveno pouze pro jediného uchazeče,“ upozorňují auditoři.

Podobně zadávaly zakázky na nákladní vozy v roce 2007 České dráhy, ještě než se od nich oddělila nákladní doprava do ČD Cargo. A pokračovaly v tom i v dalších letech při nákupu vagonů pro osobní dopravu. Od Škody Tranportation takto nakoupily v posledních letech dráhy vozy za více než pět miliard.

Lukrativními soutěžemi k vysokým ziskům

Zakázky od ČD Cargo znamenají pro dodavatele také výrazný příspěvek k vylepšení hospodářských výsledků. Například Ostravské opravny a strojírny dlouho vykazovaly zisk v řádu desítek milionů korun, od roku 2006 však profit vyletěl prudce vzhůru.

Ve finančním roce 2008/2009 podnik při necelých dvou miliardách tržeb vydělal 1,5 miliardy korun. To je zhruba o tři sta milionů méně, než kolik při téměř pětimiliardových tržbách vydělala Škoda Transportation.

Vyjádření firmy se včera nepodařilo získat. Ve výroční zprávě společnost hodnotí výsledky poměrně stroze. „Ve zdaňovacím období bylo dosaženo dobrých hospodářských výsledků,“ napsali manažeři firmy do výroční zprávy.

To, že se Ostravským opravnám a strojírnám daří, dokumentuje i jejich nedávná akvizice Traťové strojní společnosti za více než 400 milionů korun. Ostravské opravny a strojírny získaly i další zakázky od ČD Cargo, i když ne přímo.

Podle týdeníku Ekonom stojí za firmou Financial Found, která vyhrála další velkou zakázku na modernizaci a zpětný leasing vagonů. Jediným akcionářem opraven je společnost Rail Invest. Její akcie jsou však na majitele, a tak není možné skutečné majitele dohledat.