Nákladní železniční dopravce převážel zásilky často pod cenou, ukázal audit. Ilustrační foto

Nákladní železniční dopravce převážel zásilky často pod cenou, ukázal audit. Ilustrační foto | foto: ČD Cargo

ČD Cargo jezdilo pod cenou, prodělalo tak 2,78 miliardy korun, ukázal audit

  • 300
V reklamním sloganu Cokoliv, kamkoliv láká státem ovládaný nákladní železniční dopravce na to, že svým klientům přepraví jakoukoli zásilku. Právě probíhající audit, jehož první průběžné výsledky má MF DNES k dispozici, ukázal, že firma kvůli nadměrným slevám vozila zboží často za cenu, která jí nepokryla ani náklady. Sporné jsou i nákupy vagonů.

Po pěti týdnech od odvolání šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly začíná být jasnější, proč ho šéf Českých drah Petr Žaluda tak narychlo zbavil funkce. Byť zatím audit, který provádí společnost KPMG, není dokončen, podal už v pondělí ministr dopravy Vít Bárta na základě prvních výsledků na Bazalu trestní oznámení. (více o Bazalově odvolání čtěte zde)

„Řada zakázek je uzavřena se ztrátou, jsou tam slevy v řádu desítek procent. Kvůli tomu letos nelze garantovat zisk firmy,“ ukazuje na nejvážnější problém Bárta, který chce od policie, aby veškeré obchody prošetřila. Podle něj je potřeba vedení firmy obměnit. Dočasně vede společnost představenstvo složené z šéfů Českých drah.

Pro Bazalu, který trvá na tom, že firma hospodařila pod jeho vedením dobře, nevychází audit příliš příznivě. Poprvé totiž dostává konkrétní obrysy podezření, že Bazalovo vedení uzavíralo nevýhodné ztrátové smlouvy.

„Třicet čtyři procent smluv podle objemu výnosů generuje negativní marži,“ vypočítávají auditoři ve své zprávě, kterou má MF DNES k dispozici.

Svoji pozornost věnovali smlouvám uzavřeným od ledna loňského roku do konce letošního května. Jen za toto období dosahují ztráty z těchto smluv téměř tří miliard korun.

Šetřilo se na údržbě a odkládaly se opravy

Auditoři kritizují i letošní prezentaci výsledků Carga. Dopravce se sice chlubí, že už se dostal ze ztrát, podle KPMG však jen díky tomu, že některé výdaje odložil do dalších období. Za prvních pět měsíců tak má činit ztráta firmy 260 milionů korun.

Už dříve nový provozní šéf ČD Cargo Petr Bazger MF DNES řekl, že dopravce například šetřil na údržbě a odkládal opravy. Podle auditorů by odložením údržby mohl klesnout počet provozuschopných vozů až o pětinu.

Exšéf Bazala dál trvá na své nevině, i když připouští, že některé zakázky firma uzavírala pod úplnými náklady. „Myslím, že to je celé nedorozumění. Museli jsme jít s cenami dolů, jinak bychom o zakázky přišli a ztráta by byla ještě větší,“ vysvětluje Bazala. Podle něj nikdy nedošlo k tomu, že by výnosy z přepravy nepokryly variabilní náklady, tedy například za spotřebovanou naftu či elektřinu nebo poplatek za použití železnice.

Zpráva auditorů však tvrdí opak. „Některé prodejní tarify jsou pod úrovní variabilních nákladů,“ píše se v ní. Nejztrátovější přitom mají být pro firmu malé zakázky. Ministerstvo dopravy se zatím k průběžným závěrům nechce vyjadřovat a audit chce zveřejnit, až bude zcela hotový.
Podle všeho by mělo jít o velmi zajímavé počtení. Zpráva poukazuje i na problematické nákupy a opravy nových vagonů.

O některých z nich už dříve informovala MF DNES. Například loni zadalo ČD Cargo modernizaci nákladních vozů Ostravským opravnám a strojírnám v hodnotě 824 milionů korun v jednacím řízení bez uveřejnění. Tomuto kroku přitom nepředcházela cenová kalkulace a kvalifikační kritéria vyloučila ze soutěže všechny zájemce vyjma zmíněné firmy.

Bártovo trestní oznámení je už druhým směřovaným na Bazalu. První podal kvůli hospodaření advokát Jan Rytíř. Bazala tvrdí, že také podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli šíření nepravdivých informací.

Největší prohřešky ČD Cargo

Smlouvy s negativní marží
Jen během ledna 2009 a května 2010 na nich dopravce tratil podle auditorů 2,78 mld. Kč. Celých 34 procent prodejních smluv generovalo zápornou marži. Některé tarify byly i pod úrovní variabilních nákladů (např. energie či náklady na dopravní cestu).

Odložení nezbytných oprav
ČD Cargo odsunulo z první poloviny letošního roku povinné opravy a údržbu vozů do dalšího pololetí. I díky tomu dosáhlo za první čtyři měsíce vyrovnaného výsledku. Odkládání oprav však může vyústit ve snížení počtu provozuschopných vozů až o 19 procent, což může silně ovlivnit schopnost firmy naplnit obchodní potřebu ve 2. pololetí.

Nákupy nepotřebných vagonů
Během posledních let ČD Cargo koupilo či zmodernizovalo stovky vagonů, aniž bylo jasné, zda pro tyto vozy bude mít využití. Ztráty z těchto operací podle propočtů auditorů dosahují minimálně stovek milionů korun. Dále byly u některých tendrů (např. na cisterny nebo vozy na sypké materiály) nastaveny podmínky výběrových řízení tak, že jim mohl vyhovovat pouze jeden uchazeč.

Pramen: průběžné výsledky auditu firmy