Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Záhada zeleného světla v tunelu metra. Jak se staví stanice

V dalším seriálu o stavbě prodloužení metra z Dejvické do Motola se vydáme jednokolejným tunelem ze stanice Petřiny do zbývajících dvou stanic metra Veleslavín a Bořislavka (Červený Vrch). Cestou vyřešíme záhadu zeleného světla v tunelu.
Záhadné zelené světtlo v novém tunelu metra

Záhadné zelené světtlo v novém tunelu metra | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Jednokolejný tunel se za Petřinami obloukem stáčí k severovýchodu a současně klesá do stanice Veleslavín (maximální podélný spád v úseku je 39,5 ‰). I s propojkami má tunel délku přibližně 1 070 metrů.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Asi po dvou stech metrech chůze tunelem nám v cestě překáží kompresor. Tunel má však plně kruhový profil, a tak zařízení musíme minout po ukloněném tybinkovém ostění. Tybink je oblouková tvárnice určená pro obezdívku při ražení tunelů. Všude kolem je na stěnách jemný prach, který na hladkém povrchu tybinku vytváří kluzký povrch.

Na stěnách tunelu je usazen jemný prach, který tvoří velmi kluzkou vrstvu,...

Při míjení držím v pravé ruce fotoaparát na stativu, levou se opírám o kompresor. Pod nohama to klouže natolik, že jen opatrně posouvám jednu nohu vedle druhé. Při každém pohybu se raduji, že jsem neupadl. Přesun kolem překážky dlouhé asi dva metry nakonec trvá asi dvě minuty.

Cestou míjíme po každých dvou stovkách metrů právě budované propojky mezi traťovými tunely. Díky tomu, že jsou v různých stavech rozpracovanosti, jsme mohli v minulém dílu popsat jejich výstavbu (o tom, jak se staví, si přečtěte v této reportáži).

Portál ražené části stanice Veleslavín s již patrným budoucím trojlodním...
Trojlodní stanice Veleslavín se buduje ze zajištěné stavební jámy tak, že se...

Zajištění stavební jámy na Veleslavíně musí odolávat velkým zemním tlakům. Svědčí o tom několikanásobné zajištění pilotové stěny železobetonovými převázkami a rozepření pilotové stěny ocelovými rozpěrami. Systém doplňují pramencové napínané kotvy, které mají za úkol převázky, potažmo pilotovou stěnu udržovat v rovnovážném stavu tak, aby nedošlo k jejímu naklánění.

Pohled na množství mohutných ocelových rozpěr v prostoru sjízdné rampy potvrzuje složitost technického řešení, které vzniklo na základě přesných výpočtů obsažených v projektové dokumentaci.

K zajištění stavební jámy je použito několik kotevních úrovní železobetonových...
Stavební mechanizace se do jámy dostane z úrovně ulice touto sjízdnou rampou o...

Stanice Veleslavín byla navržena jako trojlodní stanice. Při její stavbě se nejprve vyrazily oba boční tunely nástupištní části. Poté se stavební práce na ražbě stanice z logistických důvodů přerušily. Na dně obou bočních tunelů byla vybetonována speciální lůžka, po kterých byly protaženy oba razicí štíty. Po protažení se tyto sto metrů dlouhé komplexy opět zarazily do hory a vydaly se směrem k další stavební jámě na Evropské ulici (podrobnosti o stavbě tunelu razicími štíty si přečtěte v této reportáži).

Práce na stavbě ani tak nemohly ještě pokračovat. Oběma bočními tunely stanice vedly logistické cesty razicích štítů. Pokračování ve stavbě stanice mohlo začít až po přemístění zázemí štítů do stavební jámy E2 u Evropské ulice.

Stavbaři poté přikročili k betonáži definitivního ostění levého a pravého bočního staničního tunelu. Při ní nejprve zhotovili dno, stěny se sloupy spojenými podélným průvlakem a nakonec byla provedena betonáž klenby. Všemu samozřejmě předcházela realizace hydroizolace, která zde není povlaková, ale tzv. stříkaná. Je založena na polymerní bázi a na primární ostění se nanáší stříkáním, podobně jako stříkaný beton. Po provedení definitivního ostění obou bočních tunelů se nyní razí mezilehlý střední tunel.

Realizace stěn a sloupů definitivního ostění levého bočního tunelu. Při ražbě...
Napojení výztuže sloupů na klenbu

Střední tunel je pro stavbaře nejnáročnější. Během ražby musí napojit primární ostění středního tunelu na primární ostění bočních tunelů, které je přitom částečně odbouráváno.  Poté přijde na řadu napojení definitivního ostění na podélné průvlaky.

Speciální bednění přechodového dílu mezi částí stanice Veleslavín, raženou...

Jak vypadá stanice Veleslavín

Stanice Veleslavín je směrově šikmo pod Evropskou ulicí. Je realizována v hloubce asi 20 m pod terénem jako ražená trojlodní stanice s ostrovním nástupištěm.

Střed stanice Veleslavín se nachází pod Evropskou ulicí. Osová vzdálenost kolejí je 15 m. Trojice eskalátorů a výtahy jsou na na západním konci nástupiště a ústí do podpovrchového vestibulu.

Stanice, vestibul a jednotlivé výstupy jsou navrženy tak, aby umožňovaly přímé vazby na budoucí autobusový terminál a k tramvajovým zastávkám na Evropské ulici. Respektuje i předpokládanou modernizaci trati ČD, včetně úrovňového přestupu z vestibulu metra na podzemní nádražní nástupiště.

Stanici Veleslavín opouštíme přes speciální bednění přechodového krčku mezi raženou stanicí Veleslavín metodou NRTM a následným tunelem, vyraženým metodou TBM. Trasa pokračuje dvěma raženými jednokolejnými tunely délky zhruba 800 metrů přes stavební jámu E2 do stanice Červený Vrch. Asi po třech minutách chůze spatříme úsek, který je osvětlen zeleným světlem.

Po příchodu na místo nám zprvu není jasné k jakému účelu toto odlišné osvětlení slouží. Na řešení záhady však nemáme moc času. Přicházíme do stavební jámy E2 u Evropské ulice.

Po krátké době narážíme na zeleně osvětlené místo.

Je tady čilý ruch, proplétáme se mezi materiálem a vozidly MSV (Multi Service Vehicle). Tato speciální auta mají na každé straně kabinu řidiče, jsou kolová a slouží pro zásobování razicího štítu. Díky natáčení kol na obou nápravách dokážou skvěle manévrovat. Zvládnou přejezd ramp se sklonem až 15 %.

Vozidlo MSV (Multi Service Vehicle). Tato speciální auta pro zásobování...
Dopravník rubaniny razicího štítu Adéla

Z jámy se na dopravníkových pásech dopravuje rubanina vyražená oběma razicími štíty a provádí se jejich zásobování tybinky a provozními kapalinami. U stropu je zavěšena lutna čili větrací potrubí, kterou ke štítům proudí čerstvý vzduch (je nafouklá).

Právě probíhá technologická přestávka razicích štítů, můžeme proto vstoupit do tunelu.

Po krátkém čase opět spatříme místo osvětlené zeleným světlem. Po příchodu na místo zjišťujeme účel osvětlení. Osvětluje lávku, na které se vyhýbají pěší vozidlům MSV. Na lávce je také umístěna VKV anténa pro rádiové spojení v tunelu. Tyto lávky se v tunelu nacházejí po určitých vzdálenostech.

Aby se pěší mohli bezpečně vyhnout vozidlům MSV, jsou pro ně v tunelu po...

Proč se provádí reprofilace

Reprofilace se provádí, pokud v některých místech zasahuje primární ostění do profilu budoucí hydroizolace a definitivního ostění.

Při broušení primárního ostění vzniká značná prašnost.

Přicházíme do stanice Bořislavka na Červeném vrchu.  Míjíme stroj, který provádí reprofilaci primárního ostění. Abychom ho mohli bezpečně minout, tak krátce přerušil práci.

Na místě je vidět technologie ražby jednolodní stanice. Razí se metodou NRTM s vertikálním členěním nejprve boční výruby stanice, které mají přibližně tvar písmene D. Poté se mezi dočasnými podélnými železobetonovými stěnami (opěrami) vyrazí střední výrub stanice.

Přitom postupně navazují nové primární ostění na existující ostění z bočních výrubů. Nakonec vybourají primární ostění oddělující boční výruby od středního. Stejným způsobem byla vyražena stanice Petřiny.

Ražení jednolodní stanice Červený Vrch. Nejprve se Novou rakouskou tunelovací...

Červený vrch nebo Vrch? Bořislavka

Na místě zvaném Červený vrch budují stavitelé stanici Červený Vrch. Během stavby ovšem došlo k přejmenování. Název Bořislavka ovšem zatím není definitivně schválen.

Za stanicí Červený Vrch pokračuje trasa metra pod Evropskou ulicí dvěma jednokolejnými raženými traťovými tunely délky 1 760 metrů, ústícími do prostoru odstavných kolejí současné koncové stanice Dejvická. Traťové tunely klesají v maximálním sklonu 39,5 ‰. V úseku je navržen společný hloubený objekt pro měnírnu a pro strojovnu vzduchotechniky s větrací šachtou.

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

Rozhlas místo rádia. O novém názvu rozhodl jediný článek v Národních listech

v diskusi jsou 3 příspěvky

25. května 2024

Rok po začátku vysílání v Československu nastal konec „radiofonie“ a „broadcastingu“. V květnu 1924...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi nejsou příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....