V neděli 30. prosince 2012 byly v Pekingu uvedeny do provozu hned čtyři nové linky metra. Celkovou délkou tras tak metro v čínském hlavním městě předstihlo podzemku v Šanghaji, která má celkem 420 kilometrů tratí.
ZajímavostiPražské metro má 59,4 kilometrů, moskevská podzemka měří 312 kilometrů a v New Yorku je síť metra o celkové délce 368 kilometrů. Nejrychleji rostoucí evropskou podzemní dráhu má Madrid s aktuální délkou 226,7 kilometrů. Do roku 2010 bylo nejdelším metrem na světě metro v Londýně. Měří 408 kilometrů. Nejdelší metro bez řidiče má Dubaj. Trať, kde řídí místo lidí počítače, měří 74,7 kilometrů. Za nejkratší metro na světě je označována podzemní lanovka v Istanbulu. Měří 573 metrů a nazývá se Tünel. |
Denní přepravní kapacita podzemky v Pekingu se dostavbou zvýšila přibližně o 1,5 milionu cestujících na více než 9 milionů. Úřady doufají, že radikálním rozšířením metra ulehčí přetíženým ulicím.
Za poslední desetiletí, zejména díky pořádání olympijských her, se metro v hlavním městě Číny rozšířilo o 13 linek. První linka byla otevřena v roce 1969 (popis sítě najdete například ZDE).
Další rozšiřování bude "pomalejší". Do roku 2015 plánují úřady " jen" jednu novou linku ročně. V tomto roce bude mít pekingské metro 561 km na 19 linkách. Do roku 2020 je naplánováno rozšíření na 1 000 km.
Pekingské metro je zároveň velmi levné. Jedna jízdenka stojí dva juany (asi 6 korun). Výjimkou je expresní letištní linka, na které stojí cesta 25 juanů (asi 75 korun). Cesta na letiště trvá asi 20 minut, trasa má celkem čtyři stanice a vlaky na ní dosahují rychlosti 110 km/h.