O nehodě staré pár týdnů Staněk informoval na prezentaci pandurů ve výcvikovém prostoru Hradiště-Doupov na Karlovarsku.
Pandury mají elektronický systém, který umožňuje zjistit závadu na vozidle během jízdy. Řidič tak o závadě věděl. Rozhodl se ale pokračovat, neboť transportéry jsou vybaveny funkcí dohušťování pneumatik za provozu. Kolo však bylo tak poškozené, že ani dohušťování nepomohlo a kolo upadlo.
"Celou závadu jsme v součinnosti s výrobcem (rakouskou firmou Steyr, pozn. redakce) analyzovali. Na 99 procent můžeme vyloučit technologické pochybení výrobce," řekl Staněk. Řidič vozidla patrně najel na velký ostrý předmět.
Došlo tak k proražení kola a poškození disku. Jelikož transportér pokračoval v jízdě, kolo upadlo, vysvětlil Staněk.
Předmětem, který kolo prorazil, mohl být podle Staňka například betonový protitankový zátaras tvaru jehlanu. Podobné zátarasy se ve výcvikových prostorech nacházejí.
"K podobné závadě může dojít i v boji. Ovšem v prostoru, kde k závadě došlo, byl hodně náročný terén. Řidičem byl navíc voják, který se vozidlo teprve učí ovládat," dodal Staněk.
Tři pandury do Kosova, čtyři do Afghánistánu
Právě pro nasazení v bojových operacích ministerstvo obrany pandury pořizovalo. V květnu mají být tři vozidla dopravena českým vojákům v misi KFOR v Kosovu. V září potom dostanou čtyři transportéry příslušníci provinčního rekonstrukčního týmu v afghánském Lógaru.
Smlouvu na dodávku více jak stovky obrněných vozidel rakouského výrobce Steyr podepsal loni na jaře současný ministr obrany Martin Barták, tehdy ještě jako náměstek. Policie se v současnosti zabývá případem údajné korupce při jejich nákupu.
Mladá fronta Dnes v únoru zveřejnila tajně pořízené nahrávky rozhovorů se dvěma někdejšími manažery Steyru. Hovořili o provizích z obchodu pro politické strany a zmínili se i o některých vlivných lidech, například někdejším premiérovi Stanislavu Grossovi či bývalém a současném ministrovi obrany Karlu Kühnlovi a Martinu Bartákovi. Všichni jakoukoli možnost korupce popřeli. (více o kauze čtěte zde)